Kreate Group Oyj

Kreate mukaan Koskelan varikon allianssiurakan kehitysvaiheeseen – tarjousvaiheessa alkanut yhteistyö jatkuu vahvistaen samalla yhtiön rataliiketoimintaa

Jaa

Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa.

Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa.
Kreate oli Skanskan kumppanina Helsingissä sijaitsevan Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kilpailutusvaiheessa. Hyvin alkanut kumppanuus ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta jatkuu myös kehitysvaiheessa. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy teki elokuussa sopimuksen Koskelan varikkohankkeen allianssiurakan kehitysvaiheesta Akseli-nimisen ryhmittymän kanssa. Kreate oli ryhmittymään kuuluvan päätoteuttaja Skanskan kumppani kilpailutusvaiheessa, ja nyt solmitun kehitysvaiheen sopimuksen myötä yhteistyö saa jatkoa. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tekee erikseen päätöksen toteutusvaiheesta, johon on tarkoitus siirtyä syksyllä 2024.

– Helsingin raitioliikenteen toisen päävarikon, Koskelan varikon kehitysvaiheen sopimus on hieno onnistuminen asiantuntijoiltamme, jotka ovat määrätietoisesti tarjonneet osaamistaan ja eri ratkaisuja hankkeen parhaaksi. Olemme iloisia yhteistyön jatkumisesta Skanskan ja muiden allianssin osapuolten kanssa, iloitsee Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.

Asiantuntijuutta rata- ja kiertotalousratkaisuihin

Kehitysvaiheessa Kreaten tehtävänä on tarjota ratarakentamisen ratkaisujen lisäksi vaihtoehtoja kiertotalouteen, kuten esimerkiksi purkuvaiheen materiaalinhallintaan. Kreaten kiertotalousosaamisen hyödyntäminen hankkeen kehitystyössä tukee tilaajan tavoitetta ympäristövastuullisten rakentamisenhankkeiden edistämisestä.

– On tärkeää päästä vaikuttamaan rata- ja kiertotalousratkaisujen suunnitteluun heti alusta asti. Yhteistyö allianssin osapuolten kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin ja innovatiivisella otteella olemme mukana tukemassa tilaajan tavoitteita laadun, ympäristövastuun ja kustannustehokkaan toteutuksen osalta, sanoo Kreaten ratarakentamisen johtaja Timo Leppänen.

Mitä aikaisemmassa vaiheessa eri osa-alueiden osaaminen sitoutetaan projektiin, sitä varmemmin kehitysvaiheessa löydetään kustannustehokkaat ja tilaajan tavoitteita parhaiten tukevat ratkaisut.

Tämän vuoden elokuussa käynnistyneessä noin vuoden kestävässä kehitysvaiheessa allianssi määrittelee raamit hankkeen toteutukselle ja tarkentaa suunnitelmia tilaajan tavoitteita tukeviksi.

Strategiset panostukset monipuolistavat Kreaten hankkeita

Kreate on tehnyt muutaman viime vuoden aikana merkittäviä panostuksia ratarakentamisen liiketoimintaan. Osallistuminen Koskelan varikon hankkeen kilpailutus- ja kehitysvaiheisiin vahvistaa yhtiötä strategisesti myös raitiotierakentamisen ja allianssihankkeiden puolella.

– Rataliiketoimintamme strateginen kehittäminen on edennyt suunnitelmien mukaisesti. Laajentuminen sähkörata- ja turvalaiteliiketoimintoihin on tuonut jo tärkeitä voittoja ja monipuolistanut osaamisportfoliotamme. Koskelan varikon allianssiurakan kehitysvaiheeseen osallistuminen kasvattaa kilpailukykyämme myös tulevaisuuden rata- ja raitiotiehankkeissa, toteaa Vikström.

Rataliiketoiminnan lisäksi Kreate on kehittänyt voimakkaasti myös kiertotaloustoimintaansa muun muassa monipuolistamalla kiertotalousalueidensa toimintaa ja parantamalla hankkeidensa materiaalihallintaa.

Koskelan varikon kehitysvaihe pähkinänkuoressa:

  • Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy teki elokuussa sopimuksen Koskelan varikkohankkeen allianssimallisen urakan kehitysvaiheesta. 
  • Hankkeen palveluntuottajana toimivaan Akseli-ryhmittymään kuuluvat päätoteuttaja Skanskan lisäksi suunnitteluosapuolina Sweco Finland Oy, Sipti Infra Oy, Rejlers Rakentaminen Oy ja Arkkitehtityöhuone APRT Oy. 
  • Kreate toimii kehitysvaiheessa ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta päätoteuttaja Skanskan yhteistyökumppanina.
  • Kehitysvaihe: syksy 2023–syksy 2024, mahdollinen toteutusvaihe: syksy 2024–kevät 2028

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate Sverigelle merkittävä tunnelin sisustusurakka – yhtiön asema vaativien kallio- ja betonirakenteiden toteuttajana Ruotsissa vahvistuu12.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Kreate Sverige AB on allekirjoittanut norjalaisen AF Anläggning AB:n kanssa reilun 6 miljoonan euron arvoisen sopimuksen, johon kuuluu Tukholman ohitustien Lovön urakan kahden ramppitunnelin sisäverhousrakenteiden toteuttaminen. Lisäksi sopimukseen sisältyy noin 7 miljoonan euron optio kahden muun ramppitunnelin rakentamisesta.

Satamalaitoksen alue muuttuu vähäpäästöisesti Helsingin uudeksi asuinalueeksi – Kreate rakentaa hiilineutraalisti maalla ja meressä4.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Kreate toteuttaa Nihdin urakassa maa- ja vesirakentamisen töitä osana Helsingin uuden asuinalueen rakentamista. Hanke etenee infrarakentamisen ympäristörasituksia keventäen: urakassa hyödynnetään sekä vähähiilistä betonia että työmaalla syntyvää purkubetonia, käytetään uusiutuvaa energiaa ja jätteistä valmistettua dieseliä sekä vähennetään pakokaasupäästöjä. Pelkästään vähähiilibetonin ansiosta puolitoista vuotta kestävällä hankkeella syntyy päästösäästöä jopa 200 000 CO₂-kiloa.

Kreate asentaa salaojamatot Korsvägenin rautatieasemalle Göteborgissa – yhtiön Ruotsin liiketoiminta kehittyy suotuisasti1.3.2024 09:30:31 EET | Tiedote

Kreate Sverige AB on solminut aiesopimuksen salaojamattojen asentamisesta West Link Contractors -työyhteenliittymän kanssa. Urakassa Kreate asentaa 20 000 neliömetriä salaojamattoa Korsvägenin rakenteilla olevalle rautatieasemalle ja sen tunneleihin Göteborgissa Ruotsissa. Sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa ruotsin kruunua eli noin 1,8 miljoonaa euroa. Inframarkkina on Ruotsissa hyvässä nosteessa, vaikka kokonaisuudessaan rakentamisen trendi on laskeva.

Pieni siirto, iso onnistuminen – Hessundinsalmen sillan harvinaislaatuisen betoninivelrakenteen tunkkaus onnistui erinomaisesti8.11.2023 13:30:50 EET | Tiedote

Paraisilla toteutetaan erittäin vaativaa siltaa, joka rakentuu tehokkaassa tahdissa valokeilassa paistatelleen kaverinsa, Kirjalansalmen sillan kanssa samalle tieosuudelle. Pituuskisassa hopealle jäävä Hessundinsalmen silta haastaa kuitenkin sillan suunnittelijat ja rakentajat teknisellä vaativuudellaan. Sen ainutlaatuinen betoninivelrakenne hakee vertaistaan Suomen historiassa, ja on tarjonnut oppimisen paikkoja jopa sillanrakentamisen huippuammattilaisille. Lokakuun lopussa Kreaten työmaalla toteutettiin betoninivelrakenteen pilarin tunkkaus: huolellisesti valmisteltu 30 millimetrin siirtymä on oleellinen seuraaville rakennusvaiheille.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye