Euroopan rakennus- ja puutyöväen federaation kongressi kokoontuu Helsingissä 12.–14.12.

Yli 300 osanottajaa Euroopan rakennus-, puu- ja metsäalan ammattiliittoista kokoontuu Helsinkiin Euroopan rakennus- ja puutyöväen federaation EFBWW:n 14. kongressiin.

Osallistujat keskustelevat kuluneiden neljän vuoden tärkeimmistä saavutuksista, asettavat painopisteet seuraavalle kongressikaudelle ja valitsevat uuden johdon.

Tiistaina 12.12. EFBWW järjestää kolme sivutapahtumaa. Sukupuolten tasa-arvoon keskittyvässä tapahtumassa julkistetaan työehtosopimusneuvottelijoille käytännön opas, johon kuuluu työkalupakki sukupuolinäkökohtien huomioimisen hyvistä käytännöistä. Muissa sivutapahtumissa keskustellaan järjestäytymisestä sekä viestinnästä ja kampanjoinnista. EFBWW järjestää myös solidaarisuustapahtuman Ukrainalle.

Yleiskokouksen avauksessa keskiviikkona 13.12. pääpuhujana on tohtori Guy Standing, joka on kirjoittanut teoksen The Precariat, The New Dangerous Class (2011). Hän puhuu prekarisaation ja työehtojen heikentämisen vaikutuksista, demokratian vaikutuksesta ja vahvan ammattiyhdistysliikkeen tarpeesta.

Kokouksessa juhlitaan myös rakentajien parempaa suojelua asbestia vastaan yhdessä Tanskan MEP:n Nikolaj Villumsenin kanssa. Uuden direktiivin aikaansaaminen oli yksi tärkeimmistä EFBWW:n taisteluista kuluneella kongressikaudella.

EFBWW esittää kongressissa toimintakertomuksensa. Kokouksessa keskustellaan myös siitä, miten sisämarkkinoiden sekä vihreän ja digitaalisen siirtymän oikeudenmukaisuus varmistetaan. EFBWW:n jäsenet päättävät seuraavan kongressikauden painopisteistä.

Kongressin verkkosivuille on koottu tietoa Katajanokalla Helsingissä järjestettävästä kokouksesta ja sivutapahtumista. Verkkosivuille päivitetään uutta tietoa, kuvia, videoita ja tekstejä eri tapahtumista. EFBWW:tä voi myös seurata sosiaalisessa mediassa: Facebook, Instagram, X ja LinkedIn.

Paula Cravina de Sousa, EFBWW Communication officer, puh. +32 473 134 349 (yhteydenotot englanniksi)

Janne Mäkinen, Rakennusliiton viestintäpäällikkö, janne.makinen@rakennusliitto.fi, puh. 040 352 1161