Tamperelainen Winse Power valittiin Euroopan avaruusjärjestön yrityshautomoon

Euroopan avaruusjärjestö ESA BIC Finlandin yrityshautomoon on valittu suomalaisyrityksiä vuoden toisella hakukierroksella. Tampereelta mukaan pääsi Winse Power Oy, joka kehittää hautomossa valon hyödyntämistä energian ja datan siirrossa.

Tampereen yliopistossa on vuosien saatossa kehitetty maailmanluokan osaamista esimerkiksi fotoniikassa, IoT-teknologioissa, sensoreissa ja paikannuksessa. Esimerkiksi Winse Power on perustettu tänä vuonna kaupallistamaan puolijohdemateriaalien ja -sirujen kehitystä. Kuva: Niko Rautanen Kuvaoikeudet: Winse Power Oy

Kansainvälinen avaruusteknologiaan painottuva hautomo tukee startup-yritysten liiketoiminnan kehitystä ja kasvua.

"Pääsy Euroopan avaruusjärjestön hautomoon todistaa, että yrityksen toiminta on kansainvälisesti kilpailukykyistä ja sen teknologiaan perustuva tuote tai palvelu on toteuttamiskelpoinen", sanoo asiakkuusvastaava Tapio Siik Business Tampereesta.

"Se luo yrityksellemme uskottavuutta, kun Euroopan avaruusjärjestö on todennut, että teknologiallamme on merkitys ja markkinat. Hautomo-ohjelmassa pystymme myös laajentamaan verkostoja luomalla järjestön kautta yhteyksiä alan muihin yrityksiin ja toimijoihin", kertoo Winse Powerin toimitusjohtaja Ville Polojärvi.

Euroopan avaruusjärjestön hautomo-ohjelmat ovat sikäli poikkeuksellisia, että ne räätälöidään jokaiselle startupille erikseen. Ohjelman toteuttamiseen voi saada jopa 85 000 euroa tukea hautomotoiminnan aikana.

Tampereen vahva osaaminen pohjana myös avaruusteknologialle

Tampereen yliopistossa on vuosien saatossa kehitetty maailmanluokan osaamista esimerkiksi fotoniikassa, IoT-teknologioissa, sensoreissa ja paikannuksessa. Se luo hyvän kasvualustan avaruusteknologiaan liittyville innovaatioille. Esimerkiksi Winse Power on perustettu tänä vuonna kaupallistamaan puolijohdemateriaalien ja -sirujen kehitystä.

"ESA BIC Finlandin yrityshautomo on mahdollistamassa tavallaan myös sitä, että sirutekniikan osaaminen ja valmistus pysyvät kotimaassa. Se suojaa globaalien kriisien aiheuttamilta toimitusketjujen katkeamisilta", Polojärvi sanoo.

Tulevia hakukierroksia ajatellen Tampereen seudulla on Siikin mukaan puoli tusinaa yritystä, joilla on hyvät mahdollisuudet tulla valituiksi Euroopan avaruusjärjestön yrityshautomoon.

"Lisäksi meillä on Tampereen seudulla kaksi yritystä, jotka ovat jo olleet mukana Euroopan avaruusjärjestön yrityshautomossa: Fibrobotics ja Missing Link", Siik kertoo.

—> https://fibrobotics.com

—> https://missing-link.fi

Euroopan avaruusjärjestön hautomotoimintaa on ollut Suomessa pian kuuden vuoden ajan Aalto-yliopiston operoimana. Tänä vuonna perustettiin lisäksi toimipisteet Tampereelle startup-talo Platform6:een sekä Vaasaan ja Turkuun.

Lisätiedot:

Ville Polojärvi