Kalle Järvinen jatkaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtajana

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtajana jatkaa Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen. Järvinen on toiminut puheenjohtajana vuoden 2023 alusta ja sitä ennen hän toimi liiton varapuheenjohtajana. Varapuheenjohtajana jatkaa Momentin Groupin toimitusjohtaja Teemu Lehto.

Panimoalan yksi merkittävimpiä haasteita ensi vuonna on EU:n suunnittelema pakkaus- ja pakkausjäteasetus. Asetuksen tavoitteena on lisätä kierrätystä ja vähentää jätettä. Asetuksessa lähdetään siitä, että pakkaukset käytettäisiin uudelleen sellaisenaan eli pakkaukset kiertäisivät kuluttajalta takaisin panimoihin uudelleentäytettäviksi. Suomessa pakkaukset kiertävät raaka-aineena, joka hyödynnetään uusien juomapakkauksien tai muiden tuotteiden valmistuksessa.

Suomessa on erinomaisesti toimiva pantillisten juomapakkausten kierrätysjärjestelmä. Pakkauksista palautetaan yli 90 prosenttia. Uudelleentäytettävien pakkausten kierrätys vaatisi satojen miljoonien eurojen investoinnit teollisuudelta ja kaupalta.

Panimoala on toivonut EU:n asetukseen mahdollisuutta poiketa uudelleentäyttövaatimuksista silloin, kun kierrätysaste eri juomapakkauksilla on korkea, vähintään 90 prosenttia. Toive on huomioitu EU:n parlamentissa, mutta neuvosto on suhtautunut poikkeamiin nihkeämmin.

”Parlamentti kuunteli eri toimijoiden huolia ja päätti sallia poikkeamia, mikä mahdollistaisi meille ja muille Pohjoismaille hyvin toimivien kierrätysjärjestelmien säilyttämisen. Nyt toivomme, että myös neuvosto huomioisi eri maiden erilaiset lähtökohdat ja sallisi poikkeamia silloin, kun pakkausten kierrätys voidaan osoittaa toimivaksi myös ympäristön kannalta”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton hallituksen puheenjohtaja, Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen.

EU:n neuvoston on määrä äänestää asiasta joulukuussa ja koko EU:n yhteinen näkemys asetuksesta saadaan todennäköisesti alkuvuonna.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton hallitus alkaen 1.1.2024

Toimitusjohtaja Kalle Järvinen, Oy Hartwall Ab