Kaupunkilaisia hämmentävät valot kajastavat Särkänniemestä – Valon ja taiteen juhla Valkea 2023 alkaa huomenna

Särkänniemen tapahtumauutuus Valkea 2023 – Valon ja taiteen juhla tuo 15.–17.12.2023 keskelle pimeintä vuodenaikaa huikeita valoteoksia. Kansainvälisesti merkittävä visuaalisen taiteen tapahtuma on tuotettu yhteistyössä taiteilija Kari Kolan ja muiden huippunimien kanssa.

Blue Pyramid -teoksen siniset valot ovat hämmentäneet kaupunkilaisia, koska ne erottuvat useiden kilometrien päähän.

Särkänniemen uutuustapahtuma Valkea 2023 – Valon ja taiteen juhla saapuu perjantaista 15.12. alkaen tuomaan valoa, iloa ja elämyksiä vuoden pimeimpään aikaan. Taianomaiset visuaalisen taiteen teokset massiivisine valopylväineen ovat herättäneet huomiota kauempanakin jo alkuviikosta. Huvipuistoalueelle tuotu tapahtuma tarjoaa taidetta kaikille aisteille.

Taiteilija Kari Kola toimii projektissa taiteellisena johtajana, ja hän on suunnitellut Särkänniemen huvipuiston alueelle Suomessa ennennäkemättömän valokokonaisuuden.

Huvilaitteet eivät ole avoinna tapahtumassa, vaan huvipuistoalueen elämykset luodaan valon, taiteen, musiikin ja esiintyjien avulla. Valkean tapahtumapäivinä Särkänniemessä vietetään myös Koiramäen joulua.

Mukana Valkean taiteilijakollektiivissa ovat Kari Kola, Jouni Väänänen, Antti Kulmala, Samuli Halla, Rami Saarikorpi, Aleksandra Stratomitovic (Ruotsi), Michel Suk (Alankomaat), Kari Alonen, Tommi Aunola, Tuomo Lehikoinen, Katja Kouvolainen, Ochoresotto (Itävalta), TipTop Walkers ja Ritva Muikku

Valkea 2023 – Valon ja taiteen juhla 15.–17.12.2023 klo 15–22

• Valkea-lippu verkkokaupasta 18 €, paikan päältä 20 €
  • Valkea-lippu 3–15-vuotiaille lapsille verkkokaupasta 8 €, paikan päältä 10 €
  • Valkea-perhelippu kahdelle aikuiselle ja korkeintaan kolmelle 3–15-vuotiaalle verkkokaupasta 40 €, paikan päältä 45 €
  • Tapahtumaan pääsee myös Särkänniemen Kausikortilla 2024.
  • Alle 3-vuotiaat ilmaiseksi.

Koko Särkänniemi hehkuu Valkea 2023 -tapahtumassa.
Ruotsissa asuvan Aleksandra Stratimirovicin teos Underworld sijaitsee Tyrskyn vieressä melkein Särkänniemen kärjessä.
Samuli Hallan StigAir yhdistää pitsiliinat ja Stiga-pelaajat. Se sijaitsee Särkänniemessä Tyrskyn edustalla X-BRGR-ravintolan vieressä.
Ochoresotto-taiteilijaryhmän teos Relation löytyy Hypen aukiolta.