Sponda Real Estate Oy

Sponda sopi ydinliiketoimintaan kuulumattomien kiinteistöjensä lainan jatkosta

Yhtiön operatiivinen ydinliiketoiminta on jatkunut vahvana vuonna 2023.

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda on 15.12.2023 allekirjoittanut rahoitussopimuksen nykyisten rahoittajien kanssa noin 300 miljoonan euron lainasta, jonka vakuutena ovat pääkaupunkiseudulla ja Tampereella sijaitsevat yhtiön ydinliiketoimintaan kuulumattomat kiinteistöt.

Sopimuksen mukaisesti Sponda on varmistanut lainan jatkon helmikuuhun 2027 asti, mikä mahdollistaa niiden kiinteistöjen hallinnoinnin ja hallitun myynnin, mitkä oli luokiteltu yhtiön ydinliiketoimintaan kuulumattomiksi jo Blackstonen ostaessa Spondan.

Suurin osa Spondan ydinliiketoimintaan kuuluvasta kiinteistökannasta, joka sijoittuu pääosin Helsinkiin, on jälleenrahoitettu vuosina 2021 – 2022 viiden vuoden maturiteetilla.

”Rahoittajien tuki lainan jatkolle osoittaa heidän luottavan, että Spondalla on parhaat edellytykset hallinnoida yhtiön ydinliiketoimintaan kuulumattomia kiinteistöjä sekä tuottaa arvoa markkinan elpyessä. Vuoden 2023 vahvan kehityksen ja aktiivisen operatiivisen toiminnan ansiosta Spondalla on nyt hyvä valmius jatkaa Helsingin ydinkeskustaan keskittyvien kasvusuunnitelmiensa edistämistä”, Spondan toimitusjohtaja Christian Hohenthal sanoo.

Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevien korkealaatuisten A-luokan toimistojen vuokraus- ja käyttöasteet ovat JLL:n mukaan pysyneet korkeimmalla tasolla muihin toimistokiinteistöihin nähden. Vallitseva tilanne on eduksi Spondalle, jonka ydinportfolio koostuu korkealaatuisista ja keskeisillä paikoilla sijaitsevista kiinteistöistä.

Spondan vuokraus- ja kehitystoiminta on ollut aktiivista vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. PwC:n kanssa solmittu sopimus 8 300 neliön korkealaatuisesta toimistotiloista Spondan uudishankkeessa Helsingin ydinkeskustassa, Signessä, on tästä hyvä esimerkki. Yhtiö ilmoitti myös kehittävänsä huippuluokan toimitilat peliyhtiö Housemarquelle, joka on osa PlayStation Studios -perhettä. Korkeavuorenkatu 37 -kiinteistöstä tulee yksi Pohjoismaiden suurimmista ja kehittyneimmistä peliyhtiöiden pääkonttoreista uudistuksen valmistuesssa kesällä 2024. Viimeisimpänä Sponda tiedotti vuokrasopimuksesta johtavan terveys- ja sosiaalipalvelujen tarjoajan Mehiläisen kanssa, joka muuttaa pääkonttoritoimintonsa Spondan omistamaan Arkadia 6 -kiinteistöön, Helsingin ydinkeskustaan.

Spondan vahva sitoutuminen vastuullisuuteen on saanut ansaittua tunnustusta maailman johtavassa, kansainvälisessä kiinteistöalan vastuullisuuden GRESB-arvioinnissa, jossa yhtiö on sijoittunut jo useana peräkkäisenä vuotena omassa vertailuryhmässään maailman johtavien kestävän kehityksen tavoitteita edistävien kiinteistöalan yritysten kärkeen. Tänä vuonna Sponda jakoi ykkössijan omassa vertailuryhmässään maailman vastuullisimpana kiinteistöyhtiönä.

Sponda Oy

Tietoja julkaisijasta

Sponda Oy on Suomen johtava kiinteistösijoitusyhtiö, joka on erikoistunut toimitilakiinteistöjen omistamiseen, hallintaan, kehittämiseen ja vuokraamiseen Suomen suurimmissa kaupungeissa. Asiakaslähtöisillä ratkaisuilla ja korkealaatuisilla kiinteistöillä Sponda luo aktiivisesti alan parhaita käytäntöjä, toimii vastuullisesti ympäristön ja kaupunkikuvan kehittäjänä sekä tukemalla asiakkaitaan.
sponda.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sponda Real Estate Oy

Spondan vastuullisuuskatsaus 2023 – GRESB Global Sector Leader ylitti jälleen ilmasto- ja energiatehokkuustavoitteensa25.4.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Kiinteistösijoitusyhtiö Spondan julkaiseman vuoden 2023 vastuullisuuskatsauksen mukaan yhtiö ylitti viime vuonna menestyksekkäästi ilmasto- ja energiatehokkuustavoitteensa. Kansainvälisessä GRESB-vastuullisuusarvioinnissa oman vertailuryhmänsä jaetulle ykkössijalle noussut GRESB Global Sector Leader -yhtiö vähensi hiilidioksidipäästöjään ja jatkoi energiankulutuksen vähentämistä koko kiinteistöportfoliossaan. Spondan kiinteistöjen ympäristösertifiointien määrä kasvoi, ja yhtiö nosti luonnon monimuotoisuuden keskeiselle sijalle vastuullisuusstrategiassaan.

Sponda’s Sustainability Review 2023: GRESB Global Sector Leader exceeds its climate and energy efficiency targets again25.4.2024 09:30:00 EEST | Press release

Sponda, one of Finland’s leading real estate asset management companies, has published its 2023 Sustainability Review which reveals that the company exceeded its climate and energy efficiency targets last year. Sponda was awarded as Global Sector Leader in this year’s Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB) assessment, and shares the number one position in its peer group. The company reduced its carbon dioxide emissions and continued to reduce energy consumption across its entire real estate portfolio. The number of environmental certifications for Sponda’s properties increased, and the company made biodiversity a key priority in its sustainability strategy.

Burger King valitsi Spondan kauppakeskus Citycenterin uuden lippulaivaravintolansa sijainniksi8.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistösijoitusyhtiö Spondan omistaman, Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan kauppakeskus Citycenterin ravintolatarjonta laajenee vuoden 2024 lopulla, kun kansainvälinen pikaruokaketju Burger King avaa Kaivokatu 8:aan upean lippulaivaravintolansa. Burger King painotti uuden ravintolatilansa valinnassa Citycenterin sijaintia vilkkaiden asiakasvirtojen keskellä sekä hiilineutraalin kiinteistön ympäristövastuullisia ratkaisuja.

Vincit muuttaa pääkonttorinsa Tampereen keskustaan, Spondan omistaman kauppakeskus Ratinan yhteyteen28.2.2024 09:30:00 EET | Tiedote

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda on allekirjoittanut sopimuksen digitaalisen liiketoiminnan huippuasiantuntijayhtiö Vincitin kanssa toimitilojen vuokrauksesta. Vincit investoi laadukkaisiin toimitiloihin ja muuttaa pääkonttorinsa Tampereen keskustaan, kauppakeskus Ratinan yhteyteen ottaen käyttöönsä nykyisin coworking-hubina palvelevan Supernovan tilat. Samassa yhteydessä Sponda päättää coworking-liiketoimintansa Tampereella.