Etunimen muuttaminen nopeutuu automaattisella ratkaisumenettelyllä

Jaa

Digi- ja väestötietovirasto on ottanut 14.12.2023 käyttöön uuden automaattisen ratkaisumenettelyn Nimenmuutospalvelun kautta haetuissa etunimen muutoksissa, joissa täysi-ikäinen henkilö muuttaa nimensä yleisesti käytössä olevaan etunimeen.

Kyseessä on Digi- ja väestötietoviraston toinen automatisoidun hallintopäätöksen hyödyntäminen ja aiemmin menettelyä on hyödynnetty Nimenmuutospalvelun kautta haetuissa sukunimen muutoksissa, joissa täysi-ikäinen henkilö palaa aiemmin käytössä olleeseen sukunimeensä.

Ratkaisumenettelyt on käyttöönotettu 1.5. voimaan tulleen automaattisen ratkaisumenettelyn sääntelyn mukaisesti. Automaattinen ratkaisumenettely tarkoittaa, että virkailija ei osallistu asian ratkaisemiseen, vaan se ratkaistaan automaattisella tietojenkäsittelyllä. Automaattinen menettely nopeuttaa asiakkaan asian ratkaisemista ja menettelyn käyttöönotto on osa toimia, joilla tehostetaan Digi- ja väestötietoviraston käsittelyprosesseja. Tulevaisuudessa menettely pyritään ottamaan käyttöön myös muissa Digi- ja väestötietoviraston palveluissa. 

Automaattista ratkaisumenettelyä voidaan käyttää, kun asiaan ei sisälly tapauskohtaista harkintaa vaan se ratkaistaan esimerkiksi väestötietojärjestelmässä olevien tietojen perusteella tai asiaan sisältyy tapauskohtaista harkintaa, mutta asian käsittelijä on arvioinut harkinnanvaraiset seikat ennen asian ratkaisemista. 

Juliasta Johannaksi jopa saman päivän aikana

Automaattiratkaisun avulla hakija voi tehdä ja maksaa hakemuksensa verkossa ja saada päätöksen sähköisesti pääsääntöisesti saman tai seuraavan päivän aikana. Aiemmin jokaisen hakemuksen on tutkinut ja käsitellyt Digi- ja väestötietoviraston asiantuntija, ja hakemuksen käsittelyaika on ollut useita viikkoja.  

Automaattiratkaisu koskee hakemuksia, joilla täysi-ikäinen hakija hakee itselleen yleisesti käytössä olevaa etunimeä, joka on vakiintunut hakijan sukupuolen nimeksi. Täysin uutta ja vähemmän yleistä etunimeä koskevan hakemuksen käsittelee jatkossakin asiantuntija. 

-Jatkossa täysi-ikäinen asiakkaamme voi hakea nimenmuutosta vaikkapa Juliasta Johannaksi tai Juha-Matista Matiksi verkkopalvelussa, ja saada päätöksen nimenmuutoksesta jopa saman päivän aikana sähköisesti, jos hän on ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestit, toteaa henkikirjoittaja, Nimiasiat-ryhmän ryhmäpäällikkö Laura Mattila

-Automaattinen ratkaisumenettely siis nopeuttaa ja helpottaa monen asiakkaamme asiointia huomattavasti. Välillisesti automatisaatio sujuvoittaa muiden kuin automaattisesti ratkaistavien hakemuksien käsittelyä, kun nimiasiantuntijamme keskittyvät jatkossa ihmisen harkintaa vaativien hakemuksen käsittelemiseen. Näen siis, että kaikki nimenmuutosasiakkaamme hyötyvät näistä uudistuksista, jatkaa Mattila.

Nimenmuutospalvelun käyttäminen on helppoa

Nimenmuutoksen hakija kirjautuu nimenmuutospalveluun tunnistautumalla esimerkiksi pankkitunnuksilla. Palvelu ohjaa hakemuksen täyttämisessä. Hakija myös maksaa käsittelymaksun palvelussa. Hakijan ei tarvitse tietää, onko hänen hakemuksensa sellainen, että se voidaan ratkaista automaattisessa ratkaisumenettelyssä. 

-Nimenmuutospalvelu on rakennettu niin, että se ohjaa hakemuksen automaattisesti ihmisen käsiteltäväksi, jollei automaattinen päätöksenteko ole mahdollista, kuvaa erityisasiantuntija, tuoteomistaja Tommi Heinonen.

Digi- ja väestötietovirastossa käsitellään vuosittain noin 16 000 nimenmuutoshakemusta, joista kolmasosa on etunimen muutoksia. Jatkossa arviolta 3000–4000 etunimen muutosta ratkaistaan automaattisen ratkaisumenettelyn avulla. Lisäksi marraskuussa 2023 käyttöön otettu entiseen sukunimeen palaamisen automaattiratkaisu automatisoi 3000–3500 sukunimenmuutoshakemusta vuosittain. Nimenmuutoksien suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina.

Lisätietoja:

Henkikirjoittaja Laura Mattila, Digi- ja väestötietovirasto, puh. +358 295 539 127, laura.mattila@dvv.fi

Erityisasiantuntija, tuoteomistaja Tommi Heinonen, Digi- ja väestötietovirasto, puh. +358 295 535 062, tommi.heinonen@dvv.fi

Lue tarkemmin  automaattisesta ratkaisumenettelystä sekä Digi- ja väestötietoviraston automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönotoista.

Avainsanat

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

https://dvv.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu 22.4.2024 – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote

Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan 22.4.2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.

The new versions of Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024: See how the change affects you!17.4.2024 15:05:00 EEST | Press release

The new Android and iOS versions of the Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024. As a result of the update, the appearance and functionalities of the application will change. The new application has improved usability, accessibility and navigation structure. Once the new application is published, it will no longer be possible to use older versions of the application.

Digihumaus-rapporten 2024: Åldrande och mångfald driver på förvaltningen, men man måste satsa mer på digital infrastruktur än i nuläget11.4.2024 12:15:00 EEST | Tiedote

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en ny Digihumaus-rapport. I rapporten analyseras förändringar i Finlands befolkning och deras betydelse för den offentliga förvaltningen. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de fyra senaste åren. I rapporten har temat delats in i fyra undertrender: åldrande, invandring, differentiering av områden och mångfald.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye