EFBWW:n kongressi kokoontui Helsingissä – Suomen Nina Kreutzman rakennuskomitean puheenjohtajaksi

Joulukuun 12.–14. päivänä yli 300 ammattiliittojen edustajaa Euroopan rakennus-, puu- ja metsäalojen ammattiliitoista tapasi Helsingissä EFBWW:n 14. kongressissa. Kolmipäiväisessä tapahtumassa keskusteltiin kuluneiden neljän vuoden saavutuksista, valittiin uusi johto ja asetettiin seuraavan kongressikauden painopisteet.

Rakennusliiton kansainvälisten asioiden asiantuntija Nina Kreutzman valittiin EFBWW:n rakennuskomitean puheenjohtajaksi seuraavalle nelivuotiskaudelle.

Ruotsin Byggnads-liiton Johan Lindholm valittiin jatkamaan EFBWW:n puheenjohtajana ja belgialainen Tom Deleu pääsihteerinä.

– Toimimme yhdessä, ja kun toimimme yhdessä, mikään ei voi pysäyttää meitä. Meillä on selkeä ääni sekä eurooppalaisella että kansallisella tasolla. Taistelemme yhdessä jäsentemme hyväksikäyttöä vastaan. Meidän täytyy saada jäsentemme ääni kuuluviin – vain silloin he voivat tuntea olonsa turvalliseksi, Johan Lindholm toteaa.

– Odotamme jo seuraavia EU-vaaleja, jotka määrittävät tulevien vuosien poliittisen ja demokraattisen kontekstin, jossa kehitämme työtämme. Emme tule koskaan työskentelemään äärioikeiston kanssa. Me tuemme reilua liikkuvuutta, me tuemme reilua maahanmuuttoa, liikkuvien työntekijöiden ja siirtotyöläisten reilua kohtelua ja reiluja sisämarkkinoita, Tom Deleu toteaa.

Kongressissa juhlittiin rakennustyöntekijöiden paremman asbestisuojauksen aikaansaamista yhdessä Tanskan europarlaamentaarikon Nikolaj Villumsenin kanssa. Tämä oli yksi kuluneen kongressikauden suurista kamppailuista, ja se voitettiin!

EFBWW esitti kongressissa toimintakertomuksensa, toi esiin saavutuksiaan ja asetti painopisteet seuraavalle kongressikaudelle. Painopisteitä ovat tasapuolinen kohtelu, reilu liikkuvuus, Ukrainan jälleenrakennus, sukupuolten tasa-arvo ja ammattiliittojen vahvistaminen.

Ennen kongressin avausta 12.12. EFBWW julkaisi työehtosopimusneuvottelijoille käytännön oppaan, jossa on työkalupakki ja hyviä käytänteitä sukupuolinäkökulman huomioimiseen työehtosopimuksissa.

Tietoa kongressista ja eri tapahtumista on kongressisivuilla (congress.efbww.eu).

Paula Cravina de Sousa, EFBWW Communication officer, puh. +32 473 134 349 (yhteydenotot englanniksi)

Nina Kreutzman, Rakennusliiton kansainvälisten asioiden asiantuntija, nina.kreutzman@rakennusliitto.fi, puh. 040 770 0345

Janne Mäkinen, Rakennusliiton viestintäpäällikkö, janne.makinen@rakennusliitto.fi, puh. 040 352 1161