Eurooppalainen Suomi ry:n hallitus valittu toimikaudelle 2024

Puheenjohtajaksi Eurooppalaisen Suomen syyskokouks valitsi kansanedustaja Jani Kokon (sd.) ja varapuheenjohtajiksi kansanedustaja Susanne Päivärinnan (kok.), kansanedustaja Fatim Diarran (vihr.) ja europarlamentaarikko Nils Torvaldsin (rkp).

Eurooppalaisen Suomen syyskokous valitsi 12.12.2023 yksimielisesti puheenjohtajaksi toimikaudelle 2024 kansanedustaja Jani Kokon (sd.). Puheenjohtajana kansanedustaja Kokko johtaa Suomen keskeistä EU- ja Eurooppa-politiikkaan keskittyvää kansalais- ja keskusjärjestöä EU-vaalivuotena 2024, kun Suomen EU-jäsenyyttä on kestänyt melkein 30 vuoden ajan.

Olen kiitollinen saamastani luottamuksesta. Eurooppalainen Suomi on yksi keskeisimmistä paikoista, josta voimme vaikuttaa vahvemman ja yhtenäisemmän EU:n puolesta. Suomi on ollut EU:n jäsenenä pian 30 vuotta ja unioni johon liityimme on hyvin erilainen kuin mitä se tänä päivänä on. Kansalaiskeskustelu Euroopan unionin tulevasta suunnasta on vaalivuonna erityisen tärkeää ”, toteaa Eurooppalaisen Suomen vastavalittu puheenjohtaja, kansanedustaja Jani Kokko.

Varapuheenjohtajiksi Eurooppalaisen Suomen syyskokous valitsi yksimielisesti kansanedustaja Susanne Päivärinnan (kok.), kansanedustaja Fatim Diarran (vihr.) ja europarlamentaarikko Nils Torvaldsin (rkp).

Olen iloinen saadessani toimia Eurooppalaisen Suomen varapuheenjohtajana EU-vaalivuotena. Suomalaisten luottamus Euroopan unioniin on noussut Venäjän aloittaman raa’an hyökkäyssodan myötä. EU:n merkitys näinä geopoliittisesti epävakaina aikoina korostuu ja unionin on nyt kyettävä osoittamaan kykynsä ratkaista eurooppalaisia kohtaavat haasteet. Vain yhdessä olemme vahvempia”, painottaa vastavalittu varapuheenjohtaja, kansanedustaja Susanne Päivärinta.

Eurooppalainen Suomi keskittyy vuoden 2024 toiminnassaan Euroopan parlamentin vaaleihin, tulevan EU-komission työohjelmasta tiedottamiseen, Euroopan unionin laajentumiseen sekä yleisemmin faktapohjaisen EU-tiedon välittämiseen kansalaisille. Paremman Euroopan rakentaminen jatkuu ensi vuonna.

Minulla on ilo palata järjestön hallitukseen, tällä kertaa varapuheenjohtajan tehtävään. Olen seurannut läpi vuosien järjestön toimintaa ja odotan innolla yhteistyötä tässä merkityksellisessä tehtävässä ja kansallisen EU-keskustelun edistämistä järjestössä, toteaa tuore varapuheenjohtaja Fatim Diarra.

Vuonna 2024 toiminnassa korostuvat erityisesti EU-vaalit ja järjestö myös juhlii vuonna ensi vuonna 30-vuotisjuhlavuottaan.

On kunnia lähteä tällä kokoonpanolla kohti vaalivuotta. Ensi vuonna meillä on erityinen vastuu panostaa faktapohjaisen EU-keskustelun muovaamiseen. Eurooppaliikkeen työ tarkoittaa kansalaisten aktiivisempaa osallistumista ja ymmärrystä EU-asioista”, toteaa painottaa varapuheenjohtaja Nils Torvalds.