Lidl Suomi

Kotimaisia klassikoita ja uusia ruokainnovaatioita – nämä tuotteet kilpailevat pääsystä Lidlin hyllyyn eri puolilla Eurooppaa

Jaa

Lidl etsii Vauhtia vientiin -kilpailussa suomalaisia tuotteita muissa Euroopan maissa myytäväksi. Vientikilpailun finaaliin on valittu 15 Suomessa valmistettua ruokatuotetta. Finalistin joukossa on kotimaisia klassikoita kuten leipäjuustoa, savustettua kirjolohta ja perunarieskaa sekä runsaasti uusia ruokainnovaatioita kuten vegaanisia vaihtoehtoja juustolle ja lihaa korvaava herneproteiini.

Lidlillä on käynnissä suomalaisille elintarvikealan yrityksille suunnattu kilpailu, jossa haetaan viittä Suomessa valmistettua tuotetta ketjun kansainvälisille ostajille esiteltäväksi. Kilpailuun ilmoitettiin mukaan yli sata tuotetta, joiden joukosta kilpailun raati on valinnut 15 finalistia. Raati painotti valinnoissaan tuotteiden laatua ja vientipotentiaalia.

– Tuotteen on oltava kiinnostava ja erotuttava massasta laadullaan myös Suomen rajojen ulkopuolella. Jos meillä Suomessa ostaja tekee monesti valinnan kahden tai kolmen tavarantoimittajan välillä, niin Euroopan mittakaavassa monille tuotteille on kymmeniä valmistajia. Siinä kilpailussa pärjää vain huippulaadulla. Raati valitsi finaaliin tuotteita, joiden laatuun ja vientimahdollisuuksiin uskomme, Lidl Suomen kaupallinen johtaja Mikko Forsström avaa. 

Finaalissa monipuolinen kattaus suomalaista ruokaosaamista

Kilpailun finaaliin päässeet tuotteet edustavat suomalaista elintarvikeosaamista monipuolisesti ja tuotteita on lähes kaikista ruokakaupassa myytävistä kategorioista. Voitosta kisaavat mm. marmeladimakeinen, savukala, kebabliha, levite, dippi, vanukas, välipalajuoma, olut, rieska ja erilaiset snacksit. Mukana on gluteenitonta ja laktoositonta sekä useita vegaanisia tuotteita. 

– Suomen ruokavienti voi nojata eri maissa eri vahvuuksiin. Ruotsissa arvostetaan perinteisiä Suomi-tuotteita ja jossakin muussa maassa voimme erottautua erikoisruokavalio-osaamisella. Vegaaniset tuotteet ovat tällä hetkellä kiinnostavia joka puolella Eurooppaa, Forsström kertoo.

Kilpailun voittajat valitaan helmikuussa 2024 pidettävässä finaalitapahtumassa. Viisi voittajatuotetta esitellään Lidlin kansainvälisille ostajille heinäkuussa 2024 Saksasssa pidettävässä ostotapahtumassa. Kilpailun tavoitteena on vauhdittaa suomalaista ruokavientiä ja tarjota suomalaisille elintarvikevalmistajille reitti vientimarkkinoille Lidlin verkoston kautta.

Vauhtia vientiin -kilpailun finalistit ovat: 

  • Finlandia Candy: Revontulimarmeladi
  • Finnforel: LoHi savustettu kirjolohifilee
  • Görans: Döner kebablastut
  • Jalostaja: Auran valkosipuli-persiljalevite
  • Jokilaakson juusto: Cashew-chilidippi
  • Jokilaakson juusto: Cashew parm, vegaaninen vaihtoehto parmesaanille
  • Jokilaakson juusto: Cashewpohjainen proteiinivanukas, choko-caramel
  • Juustoportti: Leipäjuusto
  • Laitilan Wirvoitusjuomatehdas: Kukko Pils 5,5%
  • Lantmännen Cerealia: Snäkkis ruissipsi, sour cream & onion
  • Linkosuon leipomo: Kaurasipsi, sour cream
  • Maitomaa: Välipalajuoma, kaura-tyrni-banaani, gluteeniton
  • Mö Foods: Greek Classic, vegaaninen vaihtoehto juustolle
  • Pulla-Pirtti: Perunarieskanen, 6 kpl
  • West Mills: Hernis herneproteiini safkasuikale

Lisätietoa kilpailusta verkkosivulla lidl.fi/vauhtiavientiin  

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavarakaupan ketjuista. Sillä on toimintaa yli 30 maassa ja yli 12 200 myymälää. Jokaisessa maassa on omat ostajansa ja päätökset myytävistä tuotteista tehdään paikallisesti.

Lidlin kansainvälisen verkoston kautta viedään jo tällä hetkellä suomaisia tuotteita maailmalle. Vuonna 2022 noin 60 suomalaista yritystä vei tuotteitaan Lidleihin muualla Euroopassa. Lidlin hyllyillä on vuoden aikana myyty lähes 200 suomalaista alkuperää olevaa tuotetta. Osa vientituotteista on myynnissä vakiovalikoimassa ja osa myydään kertaluonteisesti erinä. Viime vuonna Lidlin suurimpia vientituotteita ovat paistopisteen luomuleivät, pakattu luomuleipä, laktoosittomat maitotuotteet sekä erilaiset juomat ja makeiset. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.

Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.

Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote

Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye