Encore Ympäristöpalvelut Oy

Ethän tee tätä kierrätysmokaa jouluna? Voit tietämättäsi lisätä jätteen määrää

Väärään jäteastiaan joutunut roska voi pilata muun materiaalin ja aiheuttaa lisälaskun.

Lahjapaperien ylimääräiset väri- tai muut aineet, kuten muoviset kimalteet, voivat haitata paperin kierrätystä ja pahimmillaan pilata kokonaisen paperinkeräyserän.

Joulun aikaan jätettä saattaa syntyä enemmän kuin tavallisesti. Esimerkiksi käytettyjä lahjapapereita voi kertyä aattoiltana iso pussillinen. Tällöin saattaa tulla mieleen, että lahjapaperit voisi kierrättää paperinkeräykseen. Näin ei kuitenkaan tule tehdä, sillä teolla on seurauksia materiaalin jatkokäsittelyssä, varoittavat kierrätyksen asiantuntijat.

Lahjapaperi ei kuulu keräyspaperin joukkoon

Lahjapaperi ei kuulu paperinkeräykseen, vaan energia- tai sekajätteeseen. Joulu- ja muut lahjapaperit sisältävät usein niin paljon värejä, teippejä ja muita epäpuhtauksia, etteivät ne sovellu paperinkeräysprosessiin.

”Lahjapaperien ylimääräiset väri- tai muut aineet voivat haitata paperin kierrätystä. Suuret määrät lahjapaperia voivat jopa pilata kokonaisen paperinkeräyserän. Ylimääräisiä aineita sisältävää paperimassaa ei voida käyttää, jolloin kierrätyspaperimassasta tulee jätettä”, sanoo Encore Ympäristöpalvelujen tuotealueiden johtaja Anssi Takala.

Lahjapapereissa käytetään myös esimerkiksi kimalteita, jotka muovisina eivät hajoa kierrätysprosessissa paperin lailla. Myös lahjanarut ja paperikassit on syytä pitää kaukana paperinkeräysastiasta.

Vältä ylimääräinen lasku

Jos paperinkeräyslaatikkoon joutuu paljon sinne kuulumatonta materiaalia, jäteastia voidaan joutua tyhjentämään sekajätteenä. Se voi tuoda taloyhtiölle ylimääräisiä kustannuksia.

”Hyvä muistisääntö on, että paperinkeräysastiaan kuuluvat kaikki postiluukusta tulevat paperit, kuten sanoma- ja aikakauslehdet, mainokset, esitteet ja kirjekuoret”, vinkkaa Takala.

Oikein lajitellusta, puhtaasta ja kuivasta keräyspaperista valmistetaan muun muassa wc-paperia ja rakennuseristeitä.

Hanki harkiten ja käytä uudelleen

Joulun ajan jätteen määrää voi vähentää esimerkiksi hankkimalla vain harkitusti uutta tavaraa, välttämällä ruokahävikkiä ja hyödyntämällä erilaisia kierrätysideoita paketoinnissa.

Syntyneet jätteet lajittelemalla ja kierrättämällä eri materiaalit saadaan uudelleen käyttöön ja uusien raaka-aineiden tarve vähenee. Esimerkiksi rikkinäiset paperikassit ja pahviset paketit saavat uuden elämän kartonginkeräysastian kautta kartonkihylsyinä. Alumiiniset vuoat ja tyhjät tuikkukynttilöiden metallikuoret lajitellaan metallinkeräykseen.

Joskus roskan osia voi myös kierrättää erillään toisistaan. Joulukalentereiden ja suklaarasioiden pahvi- ja muoviosat voi usein irrottaa erilleen ja lajitella osat kartongin- ja muovinkeräysastioihin. Yleensäkin jätteen lajittelussa pätee sääntö: älä laita jäteastiaan sinne kuulumatonta materiaalia.

Yhteyshenkilöt

Anssi Takala, tuotealueiden johtaja, Encore Ympäristöpalvelut Oy, +358 40 525 9492, anssi.takala@encorepalvelut.fi

Encore Ympäristöpalvelut Oy

Encore Ympäristöpalvelut on perustettu vuonna 1943. Toimimme pitkään nimellä Paperinkeräys, ja ympäristöalan pioneerina opetimme suomalaiset kierrättämään 1940-luvulla. Nykyisin yrityksen varsinaista ydintoimintaa ovat yritysten helpot ja asiantuntevat ympäristöpalvelut jätehuollosta kuormalavoihin ja energiaratkaisuihin. Encore Ympäristöpalvelut siirtyi Stena Recyclingin omistukseen yrityskaupassa vuonna 2022. Lue lisää encorepalvelut.fi