I jultider kan ensamheten vara förkrossande – MIELI rf:s Kristelefon är öppen under hela julen

Antalet samtal som kommer in till MIELI rf:s Kristelefon är återigen på en rekordnivå – i år når antalet samtal upp till fjolårets rekord på över 400 000 samtal. Kristelefonen håller jour även under julhelgen, eftersom människornas hjälpbehov och nöd inte försvinner under ledigheten.

iStock

Vid julen är behovet av hjälp lika stort, eller till och med större, än under en genomsnittlig dag under året. Förra julen var Kristelefonens rekorddag annandag jul, då det kom 1 210 samtal. Vanligtvis är julens mest brådskande dag emellertid julaftonen.

- Vi har sett en tydlig ökning av krissamtalen på den svenska linjen. Många gånger handlar det om ensamhet och ångest, men de självdestruktiva samtalen har ökat. Vi möter just nu många som spänner sig inför julhelgen, man kanske redan har dåliga erfarenheter eller att det hänt något i parförhållandet som gör att julen är ångestladdad, säger koordinator Camilla Björk.

Efter julafton handlar samtalen om bråk eller besvikelser. De som ringer berättar också om ekonomiska bekymmer och sorg. Sorg är ett stort tema, särskilt när man firar den första julen till exempel efter att en närstående har dött.

- Samtalen brukar i regel öka efter julhelgen, och då handlar det mycket om människorelationer. Det handlar främst om otrohet, rusmedel och närståendevåld. Den vanligaste feedbacken vi får i telefonen är ett tack för att du genuint lyssnade och att jag fick prata på mitt eget modersmål. För visst är det viktigt att vi får utrycka oss på vårt känslospråk, vilket oftast är det samma som modersmålet, säger Björk.

Kontakterna via chatten ökar också, och Solmussa-chatten som riktas till vuxna har i år redan fått närmare 10 000 kontakter, vilket innebär en ökning på cirka 20 procent. Sekasin-chatten för unga upplever också ett rekordår. I slutet av november låg antalet kontakter på 146 000.

Kristelefonen håller jour på finska dygnet runt även under julhelgen

MIELI rf:s finskspråkiga Kristelefonlinje svarar på samtal dygnet runt under hela julhelgen. Man kan alltid ringa om man känner att man behöver stöd i sin situation, inte klarar sig ensam eller mår dåligt.

MIELI rf:s Kristelefon:

• den finskspråkiga linjen är alltid öppen på nummer 09 2525 0111
  • den svenskspråkiga linjen är öppen vardagar på nummer 09 2525 0112
  • den engelskspråkiga linjen är öppen som normalt vardagar fram till den 22.12 på nummer 09 2525 0116, stängd 23.12–2.1.24
  • den ukrainska linjen är öppen vardagar fram till den 22.12 på nummer 09 2525 0114, stängd 23.12–2.1.24
  • den ryskspråkiga linjen är öppen vardagar fram till den 22.12 på nummer 09 2525 0115, stängd 23.12–2.1.24

www.mieli.fi/kriisipuhelin

MIELI rf:s Solmussa-chatt (på finska), under det nya namnet MIELI Kriisichat från och med 8.1.2024:

• normala öppettider under hela julhelgen: må–on kl. 15–19, to kl. 15–21
  • öppen även 25–26.12 och 1.1

Sekasin-chatten för 12–29-åringar

• normala öppettider under hela julen