Huolestuttava tutkimustulos: Naisista yli kolmasosalle lainaneuvottelut vaikeita – ”pelottaa, että tulee huijatuksi”
Suomalaiset arvioivat talousosaamisensa korkealle, mutta kokevat samalla omista lainoista neuvottelun vaikeana. Erityisen vaikeana sitä pitävät naiset. Heistä 36 prosenttia sanoo lainaneuvottelujen olevan hankalia, kun miehistä vastaava osuus on 21 prosenttia. Taustalla vaikuttavat muun muassa epäluulo pankkeja kohtaan sekä tunne siitä, ettei pankeista tavoita enää ihmistä, selviää pohjoismaisen asuntolainoihin keskittyvän Bluestep Bankin tuoreesta tutkimuksesta.
Lähes joka kolmas suomalainen (29 %) kokee lainoista neuvottelun ja lainojen kilpailuttamisen vaikeana. Naisten osuus korostuu: heistä peräti 36 prosenttia arvioi lainaneuvottelujen olevan hankalia kun miehistä vastaava luku oli 21 prosenttia. Sen sijaan esimerkiksi tulotaso ei vaikuttanut vastaajien kokemuksiin lainaneuvotteluista.
Koetun vaikeuden taustalla näyttää olevan esimerkiksi luottamuspula pankkeja kohtaan sekä tunne siitä, ettei pankeista enää tavoita ihmistä. Bluestep Bankin IroResearchillä teettämän tutkimuksen avoimissa vastauksissa osallistujat kertoivat muun muassa, etteivät he tunne pankkien käyttämää sanastoa; että pankkiin ei saa aikoja ja että lainavaihtoehtoja on paljon eikä niiden vertailu ole helppoa.
Avoimissa vastauksissa heijastui myös epäluulo pankkeja kohtaan: ”suoraan kysymykseen ei saa suoraa vastausta”, ”todella paljon erilaisia pykäliä ja sudenkuoppia”, ”pelkään, etten osaa ajaa omia etujani”, ”pelottaa, että tulee huijatuksi” ja niin edelleen.
– Mielestäni on erittäin huolestuttavaa, jos ihmiset kokevat, että voivat tulla pankeissa huijatuksi. Se tarkoittaa sitä, että pankkien täytyy entistä selkeämmin viestiä omista palveluistaan.
– Ihmiskontaktit ovat vastausten mukaan suomalaisille tärkeitä. Tämän vuoksi meillä Bluestep Bankissa ei automatisoida asiakaspalvelua tai lainanhakemuskäsittelyä. Luotamme edelleen ihmisten väliseen kohtaamiseen, Bluestep Bankin Suomen toiminnasta vastaaja Petri Matikainen kertoo.
Oma taloustieto vahvoissa kantimissa
Tutkimus osoitti myös, että vaikka suomalaiset kokevat pankkiasioinnin vaikeaksi, he arvioivat oman talousosaamisensa olevan hyvissä kantimissa. Suomalaisista 66 prosenttia on sitä mieltä, että heidän talousosaamisensa on vahvaa. Talousosaamisella tutkimuksessa tarkoitetaan omaan talouteen ja omien raha-asioiden hoitoon ja seurantaan liittyviä seikkoja.
Vastaajista kuusi prosenttia arvioi taloustietonsa huonoksi.
– Suomalaiset eivät arvioi talousosaamistaan väärin, vaan kyse on minusta pikemmin siitä, että pankkien pitää kyetä parantamaan tapaansa puhua ihmisille lainoista ja niiden kokonaiskustannuksista. Jos asiakas kokee lainaneuvotteluissa, ettei ymmärrä, pankin kommunikaatio on pettänyt, Matikainen jatkaa.
Arviot omasta talousosaamisesta eivät vaihdelleet merkittävästi vastaajan sukupuolen, iän tai tulotason mukaan.
Tutkimuksen teettänyt Bluestep Bank on vakuudellisiin asuntolainoihin keskittynyt, taloudellista eriarvoisuutta vastaan taisteleva pankki. Se haastaa perinteiset pankit asiakaskunnan aineettomien vakuuksien eli luottamuksen osalta. Bluestep Bank keskittyy maksukykyisiin asiakkaisiin, jotka eivät pääse perinteisten pankkien asiakkaaksi esimerkiksi vakituisen työsuhteen puuttumisen takia. Bluestep Bank tekee asiakkailleen yhtäläiset stressitestit perinteisten pankkien kanssa.
Iro Researchin tekemään kyselytutkimukseen osallistui tuhat suomalaista. Otosta painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan, mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tiedonkeruuaikaa oli 14.–22. marraskuuta 2023 ja tilastollinen virhemarginaali tutkimuksessa on maksimissaan +/-3,2 prosenttiyksikköä.
Katso kaikki tutkimustulokset täältä: https://cdn.bluestep.se/globalassets/shared-blocks-finland/bluestep-bank-kyselytutkimus-marraskuu.pdf?contentId=28440
Yhteyshenkilöt
Petri MatikainenSuomen maajohtajaBluestep Bank
Puh:+358 40 7688 487petri.matikainen@bluestep.fiKuvat
Bluestep Bank AB (publ), filial i Finland on ratkaisukeskeinen asuntolainapankki sekä markkinajohtaja Pohjoismaissa omassa segmentissään. Vuonna 2005 perustettu Bluestep Bank toimii Ruotsissa ja Norjassa sekä Suomessa, jossa yritys aloitti toimintansa kesällä 2020. Bluestep Bankin tavoitteena on olla paras vaihtoehto niille ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta saa lainaa omasta tai muista perinteisistä pankeista. Bluestep Bankin tehtävänä on lisätä taloudellista yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa vastuullisesti ja tarjota yhä useammalle mahdollisuus ottaa oma talous hallintaan. Lisätietoa: www.bluestep.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Nyt se on todistettu: Käsistään kätevä kumppani on viehättävä8.10.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Oletko remonttitaitoinen? Onnittelut, se tekee sinusta erityisen viehättävän muiden silmissä. Lattianvalmistaja Pergon teettämä tuore tutkimus osoittaa, että kolme neljästä suomalaisesta – ja erityisesti naisista – kokevat käsistään kätevän kumppanin vetovoimaisena. Neljäsosa suomalaisista ei ole myöskään täysin tyytyväisiä nykytilanteeseensa, vaan toivoisivat kumppaniensa olevan entistä näppärämpiä.
Auton vaahtopesu ilman painepesuria Autoglymin uudella Polar Foam Sprayerillä30.9.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Johtava brittiläinen autonhoitotuotteiden valmistaja Autoglym on tuonut markkinoille autonpesurutiineja helpottavan Polar Foam Sprayer -painepesurivaahdottimen. Uutuustuote auttaa auton ulkopintojen puhdistamisessa ilman painepesuria, ja vaahdottimen avulla pesuaine levittyy hellävaraisesti tiheäksi ja tasaiseksi vaahtokerrokseksi. Kevyt ja helppokäyttöinen vaahdotin sopii mainiosti kotikäyttöön ja mökille sekä ylipäätään niille, jotka arvostavat nopeaa ja vaivatonta autonhuoltoa. Polar Foam Sprayer kehittää pesuun tarvittavan paineen sisäänrakennetusta käsipumpusta, ja integroidun pullon 1,9 litran tilavuus riittää kattamaan kokonaisuudessaan keskikokoisen henkilöauton vaahdolla. Turvalukitus estää vaahdotinta aktivoitumasta vahingossa sen jälkeen, kun se on paineistettu. Lisäksi suihkusuuttimen sisäänrakennettu suodatin estää epäpuhtauksien siirtymistä pesuvedestä auton pinnalle, ja pakkaukseen sisältyy lisäksi kymmenen vaihtosuodatinta. Vaahtoon perustuva autonpesu on noussut tärkeä
Hirvikolarit lisääntyvät syksyllä – varaudu pimenevään vuodenaikaan ja pidä ajovalot kirkkaina näillä vinkeillä23.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Hirvieläimet aktivoituvat taas syksyn tullen, jolloin autoilijoiden on syytä olla valppaana liikenteessä. Pimenevät illat ja sateiset kelit heikentävät näkyvyyttä sekä liukastavat teiden pinnat. Yksi usein unohdettu, mutta tärkeä turvallisuustekijä on myös ajovalojen säännöllinen huolto.
Syksyn kurakelit likaavat auton sisätilat – näin pidät auton sisätilat helposti puhtaina10.9.2025 11:18:33 EEST | Tiedote
Syksyn sateet ja kurakelit tuovat mukanaan haastetta autoilijan arkeen. Moni muistaa pestä säännöllisesti auton ulkopinnat, mutta vaatteiden ja kenkien mukana sisätiloihin kulkeutunut kura, kosteus ja lika jäävät helposti huomiotta. On hyvä muistaa, ettei pinttynyt lika ole vain epäsiistin näköistä, vaan se voi myös kuluttaa pintoja ja aiheuttaa epämiellyttäviä hajuja. Oikeilla tuotteilla auton sisätilojen siistiminen onnistuu nopeasti ja vaivattomasti ja jopa ilman vettä.
Ecovacs lanseeraa uuden siivousrobottien lippulaivamallin – esittelyssä Deebot X11 entistä nopeammalla latauksella5.9.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Kotitalousrobottien johtava brändi ECOVACS ROBOTICS lanseeraa uuden Deebot X11 Omnicyclon -lippulaivamallin, joka on markkinoiden ensimmäinen PowerBoost-teknologian omaava siivousrobotti. Uuden PowerBoost-teknologian myötä laite latautuu nopeammin ja voi siivota yhdellä latauskerralla pidempään. Lisäksi Deebot X11 sisältää parannellun rullamopin, täysin uuden mekaanisen kiipeämisjärjestelmän sekä pölypussittoman muotoilun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme