Eduskunnan Monimuotoiset perheet -ryhmän puheenjohtajaksi Lotta Hamari

Eduskunnan Monimuotoiset perheet -ryhmä perustettiin jälleen tälle vaalikaudelle. Ryhmän puheenjohtajaksi valittiin ensimmäisen kauden kansanedustaja Lotta Hamari (sd). Varapuheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Bella Forsgrén (vihr.).

Kuvassa seisoo viisi ihmistä eduskunnan Pikkuparlamentin kahvion portaikon edessä. Henkilöt vasemmalta alkaen Monimuotoiset perheet -järjestöverkoston erityisasiantuntija Tiina-Emilia Kaunisto, kansanedustaja Jussi Saramo (vas.), kansanedustaja Lotta Hamari (sd.), kädessään Monimuotoiset perheet -verkoston kangaskassi, Monimuotoiset perheet -järjestöverkoston johtava asiantuntija Emma Kolu ja erityisasiantuntija Sofia Lindqvist.
Eduskunnan Monimuotoiset perheet -ryhmän puheenjohtajaksi valittiin Lotta Hamari (sd., kuvassa keskellä). Ryhmässä jatkaa vasemmistoliiton Jussi Saramo. Kuvassa lisäksi vasemmalta Monimuotoiset perheet -järjestöverkoston erityisasiantuntija Tiina-Emilia Kaunisto, johtava asiantuntija Emma Kolu ja erityisasiantuntija Sofia Lindqvist.

Monimuotoiset perheet -ryhmä edistää perheiden monimuotoisuuden huomioimista lainsäädännössä ja päätöksenteossa, sekä lisää tietoa erilaisista perhemuodoista ja tilanteista.

– Lainsäädännössä perheoletus on edelleen usein liian kapea, eikä vastaa perheiden arkea ja todellisuutta. Kun lakeja muutetaan, on perheiden monimuotoisuus tärkeää ottaa huomioon, toteaa Lotta Hamari.

Ryhmä löytää Orpon hallituksen ohjelmasta useita monimuotoisille perheille tärkeitä kirjauksia.

– Hallitus haluaa ohjelmansa mukaan esimerkiksi edistää vuoroasuvien lasten vanhempien tasa-arvoista asemaa, ja selvittää koulukyytien saatavuutta molemmille vanhemmille. Tämä on tärkeä uudistus, jota toivottavasti saadaan pian yhteistyössä edistettyä, Hamari sanoo.

Hallitusohjelman kirjauksissa tavoitellaan työllisyyden vahvistumista sekä hyvää työelämää.

– Hallitusohjelmassa halutaan mahdollistaa työn ja perheen yhteensovittaminen paremmin. Koska yli kolmasosa suomalaisista perheistä on monimuotoisia, on välttämätöntä huomioida erilaiset perhetilanteet. Ryhmän ja järjestöjen kanssa voimme antaa tähän työhön arvokasta tietoa perheiden arjesta sekä työn ja perheen yhdistämisen haasteista, toteaa Bella Forsgrén.

Ryhmän edustajat ovat kuitenkin huolissaan hallituksen tekemistä leikkauksista.

– Hallitus on lisäämässä lapsiperheköyhyyttä ja siirtämässä perheitä asumistuelta toimeentulotuelle. Nämäkin päätökset vaikuttavat eri tavoin erilaisiin perheisiin. On tärkeää arvioida ja seurata kaikkea päätöksentekoa myös monimuotoisten perheiden näkökulmasta, sanoo edellisellä kaudella ryhmän varapuheenjohtajana toiminut ja ryhmässä jatkava Jussi Saramo (vas.).

Ryhmä toimii yhteistyössä Monimuotoiset perheet -järjestöverkoston kanssa. Järjestöverkostolla on terveisiä päätöksentekoon myös hallitusohjelman ulkopuolelta.

– Esimerkiksi syntyvyyden lisäämiseksi olisi tärkeää saada ei-kaupallinen sijaissynnytys sääntelyn piiriin sekä yhdenvertaistaa ja parantaa hedelmöityshoitojen saatavuutta, toteaa Monimuotoiset perheet -järjestöverkoston johtava asiantuntija Emma Kolu.

– Suruvapaa olisi tärkeä lisä perheenjäsenen, lapsen tai puolison menettäneille, ja mahdollistaisi surukriisin läpikäymisen ilman lääkärillä sairauslomatodistusten perässä ramppaamista, Kolu jatkaa.

Monimuotoiset perheet -järjestöverkostoon kuuluu kymmenen monimuotoisia perheitä edustavaa järjestöä. Verkoston edustamia perheitä ovat adoptio- ja sijaisperheet, sateenkaari- ja uusperheet, tahattomasti lapsettomat, yhden vanhemman perheet, kahden kulttuurin perheet, monikkoperheet sekä perheenjäsenen menettäneet. Verkosto vaikuttaa lainsäädännön lisäksi myös sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä työelämään monimuotoisten perheiden puolesta.

Lisätietoa:

Lotta Hamari
lotta.hamari@eduskunta.fi

Poliittinen avustaja: Ella Immonen, puh. 050 431 3071, ella.immonen@eduskunta.fi

Emma Kolu
Johtava asiantuntija
Monimuotoiset perheet –verkosto
emma.kolu@monimuotoisetperheet.fi

www.monimuotoisetperheet.fi

Kuvat

Monimuotoiset perheet -järjestöverkosto tuo yhteen kymmenen perhejärjestöä, jotka yhdessä edustavat noin kolmasosaa kaikista suomalaisista perheistä. Verkoston tavoitteena on koota tietoa monimuotoisten perheiden kohtaamista haasteista sekä mahdollisista ratkaisuista ja saattaa tämä tieto päättäjien ja lainvalmistelijoiden ulottuville.