Tarkasta talvirenkaat ennen joululiikenteeseen lähtöä

Viikonloppuna alkava joululomien menoliikenne edellyttää kiireen jättämistä taakse ja hyväkuntoisia talvirenkaita. Joulunpyhien aikana Suomen teillä voi tulla vastaan lähes mitä tahansa talven keliä, joista varmaa on vain liukkaus.

ARL, 2023

Joulun loma on hyvin ansaittu, mutta joulunpyhien liikenteeseen ei kuitenkaan ole syytä lähteä ilman hyväkuntoisia talvirenkaita.

”Kelit ovat kehittyneet siihen suuntaan, että eri puolilla Suomea nähdään tien päällä kaikkia kelityyppejä loskasta lumisateeseen ja jäähän. Joka puolella on kuitenkin syytä varautua liukkaisiin tienpintoihin”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Tänä vuonna jouluaattoa vietetään sunnuntaina. Odotettavissa onkin joulun menoliikenteen jakautumista jo perjantai-illan ja lauantain välille.

”Koska kelit ovat nyt vaikeat, on viisasta ajaa mahdollisuuksien mukaan valoisaan aikaan sekä varata matkalle tavallistakin enemmän aikaa ja liikenteeseen rauhallista joulumieltä.”

Hyvä talvirengas pitää auton tiessä

Joululiikenteessä auton tärkein turvavaruste ovat hyväkuntoiset talvirenkaat. Tieliikennelaki edellyttää talvirenkaalta vähintään 3 mm urasyvyyden, mutta yleisenä turvarajana talvirenkaalla pidetään 5 mm urasyvyyttä.

”Silloin rengas toimii vielä, niin kuin se on suunniteltu. Esimerkiksi loskaisella kelillä matalaksi kuluneet urat eivät enää poista loskaa renkaan ja tienpinnan välistä, jolloin hallitsemattoman loskaliirron riski kasva olennaisesti.”

Hyvä indikaattori renkaiden kunnosta on auton ajotuntuma. Jos renkaat jatkuvasti tuntuvat liukkailta, ne ovat todennäköisesti kuluneet. Urien syvyyden voi mitata itse työntömitalla, mutta yhtä hyvin renkaat voi käyttää arviolla asiantuntevassa rengasliikkeessä.

”Kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien, eikä kalenterin mukaan vasta seuraavassa kausivaihdossa. Nyt rengasliikkeissäkään ei ole ruuhkaa, joten itselleen ja läheisilleen voi hyvin hankkia turvallisuutta lisäävän joululahjan.”

Samalla myös rengaspaine kannattaa säätää tai säädättää lomareissulle sopivaksi.

”Koska kuormaa on usein tavallista enemmän, rengaspaineet on syytä nostaa maksimiin. Talven kylmillä keleillä noihin suosituksiin tulisi lisätä vielä 0,2 baria.”

Bongaa pukkeja, älä kameratolppia

Renkaiden ohessa tärkeä turvavaruste on maltillinen asenne tien päällä. Nuora vinkkaakin jättämään turhan kiireen pois.

”Kiire sopii joulunaikaan muutenkin huonosti, ja tien päällä turha hosuminen aiheuttaa vain vaaratilanteita ja stressaa kanssamatkustajia.”

Usein kiire syntyy siitä, että tekemistä on liikaa. Hyvä neuvo onkin pakata tärkeimmät tavarat autoon jo edellisiltana. Kun liikkeelle omasta pihasta pääsee sujuvasti, ei kaahailulle ole tarvetta. Sitä paitsi, joululiikenteessä on mukavampaa ja myös edullisempaa bongailla joulupukkeja kuin räpsyviä peltipoliiseja.

”Olen sanonut tämän niin monta kertaa ennenkin, että se menee jo ulkomuistista. Tärkeämpää kuin se, että itse pääsee nopeasti perille on se, että jokainen pääsee jouluksi perille läheistensä luo. Sen mukaan meistä jokaisen on ajeltava.”

Tärkeimmät vinkit joulun lomaliikenteeseen

Käy huollossa. Jos autoa ei ole huollettu, huollata auto ennen pitempää matkaa. Tarkasta renkaiden kunto, urien syvyys (talvirenkaassa suositus vähintään 5 mm) ja nastojen määrä sekä kunto.

Tarkasta rengaspaineet. Oikeat paineet löydät kuljettajan oven karmista, auton infojärjestelmästä tai käyttöohjekirjasta. Jos kuormaa on paljon, aseta paineet noin 0,2 baria suositusta korkeimmiksi. Oikeat rengaspaineet vähentävät polttoaineen kulutusta ja pidentävät renkaan käyttöikää.

Pidä lasit puhtaana. Tarkasta lasinpesunesteen määrä ja soveltuvuus talviolosuhteisiin. Vaihda kuluneet pyyhkijänsulat, sillä viirut tuulilasissa aiheuttavat pimeässä vaarallisia valoheijastumia.

Pakkaa oikein. Painavimmat tavarat sijoitetaan tavaratilan perälle. Älä pakkaa tavaratilaa takapenkin ylitse, sillä irtotavarat jatkavat kolarissa tai äkkijarrutuksessa matkaansa ja ovat vaarallisia.

Sukset boksiin. Paras paikka hiihtovarusteille on suksiboksi, jolloin myös autoon jää enemmän tilaa. Suksiluukkua käytettäessä varusteet kannattaa laittaa suksipussiin, joka pitää ne kasassa.

Varaudu rikkoihin. Moottori- tai rengasvian sattuessa apua voivat antaa oma vakuutusyhtiö tai automerkin tiepalvelu. Luotettavaa apua sekä arvion korjaustarpeista saa Autoliiton tiepalvelusta (0200 8080). Numerot kannattaa tallettaa puhelimeen tai tulostaa yhdelle A4-paperille ennen matkaa.

Pidä lämmintä saatavilla. Etenkin moottorivian sattuessa auto menettää sähkönsä ja kylmenee nopeasti. Pitkälle matkalle onkin aina varattava evästä, juotavaa sekä lämmintä vaatetta.

Ota aikaa. Tärkeämpää kuin päästä nopeasti perille on se, että kaikki pääsevät perille. Pyri ajamaan ruuhka-aikojen ulkopuolella. Varaa tien päälle aikaa sekä rentoa ja anteeksiantavaa asennetta.

Autonrengasliitto
jarmo.nuora@rengasnuora.fi