Helsingin uudenvuoden juhla houkutteli Kansalaistorille 75 000 kävijää

Helsingin uudenvuoden konsertti oli yleisömäärältään vuoden suurin konsertti. Alkuillan perhetapahtuma keräsi tapahtuma-alueelle arviolta tuhansia ja loppuillan suurkonsertti yli 70 000 juhlijaa. Ilotulituksen sijaan kaupunkilaisille tarjottiin näyttävä pyroshow.

Kuvassa Käärijä ja Häärijä Kansalaistorin lavalla, Helsinki-tekstin edessä.
Helsingin vuosi 2024 otettiin vastaan Kansalaistorilla riemukkaasti. Samuli Pentti

Helsingissä vuoden vaihtumista juhlittiin kaupunkilaisten yhteisessä juhlassa Kansalaistorilla ja Töölönlahden puistossa. Tapahtuman ohjelma jakautui lapsiperheille suunnattuun alkuillan Skidit-diskoon ja loppuillan suurkonserttiin. Vuoden 2023 tähdeksi noussut Käärijä jakoi keskiyön hetken juhlijoiden kanssa. Vuodenvaihtumisen kruunasi pyronäytös, jonka yli 70 metrin korkeuteen nousseet tehosteet oli koettavissa koko tapahtuma-alueella.

Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki muistutti puheessaan, että meillä on Suomessa kaikki mahdollisuudet rakentaa entistäkin parempaa, toisistamme huolta pitävää ja menestyksekkäämpää yhteiskuntaa. “Uskalletaan tulevana vuonna tarttua vaikeisiin kysymyksiin ja hankaliin ongelmiin, ollaan osa ratkaisua niin kotona kuin maailmalla. Muistetaan myös tarttua onnistumisiin ja iloon, silloin kun siihen on syy”, Sinnemäki kehotti.

“Käärijän ‘torilla tavataan’ -lausahdus toteutui vihdoin vuoden viimeisenä päivänä. Uudenvuoden tapahtumaan liittyy aina poikkeuksellinen ilo ja riemu, jota kaikki tarvitsemme yhtä lailla arkeemme kuin juhlaammekin”, Helsingin kaupungin suurtapahtumista vastaavan Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula toteaa.

Yle välitti illan juhlakonsertin ja yleisön tunnelmia suorana lähetyksenä Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa. Lähetys on katsottavissa Yle Areenassa tallenteena.

Helsingin uudenvuoden järjestää Helsingin kaupunki. Perinteeksi muodostunutta juhlaa on järjestetty 1930-luvulta lähtien. Tapahtuman tuottaa Helsingin tapahtumasäätiö.

Viestintäpäällikkö Anna Mäkelä, anna.makela@eventshelsinki.fi, puh. 050 4581 4153