Kansallisgallerian museot keräsivät katsojia taiteen ääreen

Vuonna 2023 Ateneumissa, Kiasmassa ja Sinebrychoffin taidemuseossa vieraili lähes 926 000 ihmistä. Kävijöitä kiinnosti erityisesti huhtikuussa remontin jälkeen avautunut Ateneum. Myös Kiasman Tom of Finland -näyttely sekä Sinebrychoffin taidemuseon upea Peder Balke -näyttely keräsivät runsaasti ihmisiä taiteen äärelle.

Huhtikuussa remontin jälkeen avautuneen Ateneumin näyttelyt kiinnostivat ihmisiä. Kansallisgalleria / Aleks Talve

Ateneumin taidemuseossa vieraili vuoden 2023 aikana yli 531 000 ihmistä. Erityisen huomionarvoisen kävijämäärästä tekee se, että museo avautui yleisölle vasta huhtikuun puolivälissä ilmanvaihtoremontin valmistuttua. Kävijöitä keräsi etenkin Albert Edelfelt -näyttely, joka nousi Ateneumin kaikkien aikojen suosituimmaksi näyttelyksi. Suosittu Väriä & valoa – impressionismin perintö -näyttely on nähtävillä helmikuun loppupuolelle asti.

Kiasmaan toi yleisöä muun muassa huhtikuun lopussa avautunut Tom of Finland -näyttely. Myös esimerkiksi Ars Fennica 2023 -ehdokkaiden yhteisnäyttely sekä eteläafrikkalaisen Dineo Seshee Raisibe Bopapen yksityisnäyttely ovat kiinnostaneet yleisöä. Kumpikin näyttelyistä on esillä vielä alkuvuonna. Kaikkiaan Kiasmassa vieraili viime vuonna lähes 304 000 ihmistä.

Sinebrychoffin taidemuseossa nähtiin viime vuoden aikana Alexander Lauréuksen elämää ja taidetta avannut näyttely. Syksyllä avautui niin ikään suurta suosiota herättänyt näyttely Peder Balke – Arktisen lumo, joka on nähtävillä vielä ensi viikon loppuun asti. Sinebrychoffin taidemuseon kokonaiskävijämäärä oli viime vuonna lähes 91 000.

Kansallisgalleria avasi digitaalisen sisällön julkaisualustan29.11.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Kansallisgallerian avaama Alusta-palvelu mahdollistaa digitaalisten sisältöjen, esimerkiksi kuvien, videoiden, musiikin, podcastien ja tekstien julkaisemisen, jakamisen ja keräilyn lohkoketjuteknologian avulla. Alustan päämääränä on luoda ympärilleen yhteisö, jossa kulttuuri ja teknologia kohtaavat ja niiden avulla luodaan uutta toimintaa, uudenlaisia yhteyksiä ja sisältöjä. Alustan myötä Kansallisgalleria haluaa oppia lohkoketjuteknologian mahdollisuuksista ja tarjota yhdessä oppimisen mahdollisuuden siitä kiinnostuneille yksilöille, yrityksille ja organisaatioille.