Kansallisgalleria järjestää avoimen generatiivisen taiteen kilpailun

Combine24-kilpailuun osallistuvat taideteokset hyödyntävät Kansallisgallerian taidekokoelmien avoimen CC0-lisenssin alla julkistettuja teoskuvia ja niiden dataa. Palkintoja on jaossa kolme kappaletta ja pääpalkintona on 10 000 euroa.

Keltaisella taustalla punaisia muotoja, joissa pyöreitä reunoja. Mustalla tekstillä Combine24 - a generative art competition hosted by The Finnish National Gallery.
Combine24 – Kansallisgallerian järjestämä generatiivisen taiteen kilpailu.

Kuvataiteen valtakunnallinen museo Kansallisgalleria järjestää avoimen generatiivisen taiteen kilpailun osana Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelmaa. Combine24-kilpailun tarkoituksena on innostaa luomaan generatiivista taidetta, joka hyödyntää innovatiivisesti Kansallisgallerian tekijänoikeusvapaata, CC0-lisensoitua kokoelmadataa. Toisin kuin perinteisemmässä taiteessa, generatiivinen taide luottaa koodiin tai laskennallisiin prosesseihin variaatioiden ja ainutlaatuisten sommitelmien luomiseksi.

Kansallisgalleria on tähän mennessä julkaissut noin 25 000 tekijänoikeusvapaata teoskuvaa CC0-lisenssillä. Näissä kuvissa on tekijänoikeusvapaa-merkintä. Se tarkoittaa, että kyseisiä kuvia voi jakaa, muokata ja hyödyntää vapaasti. Kuvia voi käyttää esimerkiksi opetuksessa, tutkimuksessa tai hyödyntää kaupallisesti. Teoksiin voi tutustua Kansallisgallerian verkkosivustolla. Mukana on runsaasti kuvia myös eri taiteilijoiden luonnoskirjojen luonnoksista, sekä Kansallisgallerian kokoelma-aineistoja, kuten valokuvia ja kirjeitä.

”Harva tietää, että Kansallisgallerian kokoelmien CC0-lisenssillä verkossa julkaistuja teoskuvia voi käyttää monipuolisesti erilaisten sisältöjen tuottamiseen ja jopa luoda jotain uutta”, toteaa Kansallisgallerian pääjohtaja Kimmo Levä

”Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelman tarkoitus on löytää uusia tapoja kansallisen taidekokoelman digitaaliseen käyttöön. Olemme luoneet esimerkiksi virtuaalinäyttelyitä ja videoesseesarjan. Combine24-kilpailun myötä haluamme innostaa taiteilijoita uuden luovan tekemisen pariin”, kommentoi Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelman johtaja Johanna Eiramo.

Kansainvälinen jury, palkinnot ja näyttely

Kilpailun palkintolautakunta koostuu kansainvälisistä asiantuntijoista, jotka edustavat laajaa osaamista taidehistorian, museoiden ja generatiivisen taiteen aloilta. Juryn jäsenet julkistetaan helmikuussa 2024.

Kilpailuun voi osallistua 1.3.–31.5.2024 välisenä aikana. Esivalinnan läpäisseet kymmenen teosta julkistetaan kilpailusivustolla viimeistään 5.8.2024. Nämä teokset pääsee näkemään myös Helsingissä syksyllä 2024 järjestettävässä näyttelyssä. Kilpailun palkintojen voittajat julkistetaan näyttelyn aikana lokakuussa 2024.

Pääpalkintona on 10 000 € ja se tulee Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitralta.
“Tulevaisuustalona me Sitrassa haluamme olla mukana tukemassa teknologian, datan ja taiteen yhdistämistä uuden luovan toiminnan rakennusaineina. Suomessa kannattaa ymmärtää, mihin suuntaan uudet teknologiset mahdollisuudet kehittyvät”, toteaa Sitran Reilun datatalouden teemajohtaja Kristo Lehtonen

Toinen palkinto on suuruudeltaan 8 000 €. Kolmas palkinto, 5 000 €, annetaan yleisöäänestyksen voittajalle. Yleisö voi äänestää suosikkiaan 1.9.–1.10.2024 välisenä aikana.

Combine24-kilpailu järjestetään yhteistyössä generatiiviseen taiteeseen erikoistuneen Highlight-palvelun kanssa.

Digitaalinen Kansallisgalleria

Kolmivuotinen Digitaalinen Kansallisgalleria -ohjelma (2022–2024) tutkii digitaalisuuden tuomia uusia mahdollisuuksia taiteen ja museotoiminnan tulevaisuudelle. Generatiivisen taiteen kilpailu on osa ohjelman Web3-projektia. Projektin rahoitus tulee Opetus- ja kulttuuriministeriön kautta Next Generation EU -elpymisrahastosta.

Web3-projektin tavoitteena on kehittää uusia, yhteisökeskeisiä tuotanto- ja luomistapoja museo- ja kulttuurialalla. Ohjelman puitteissa julkaistiin marraskuussa 2023 Alusta.art-palvelu, joka mahdollistaa digitaalisten sisältöjen julkaisemisen, jakamisen ja keräilyn lohkoketjuteknologian avulla.

Combine24 – Kansallisgallerian järjestämä generatiivisen taiteen kilpailu.

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä.

Muut kielet

Kansallisgalleria avasi digitaalisen sisällön julkaisualustan29.11.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Kansallisgallerian avaama Alusta-palvelu mahdollistaa digitaalisten sisältöjen, esimerkiksi kuvien, videoiden, musiikin, podcastien ja tekstien julkaisemisen, jakamisen ja keräilyn lohkoketjuteknologian avulla. Alustan päämääränä on luoda ympärilleen yhteisö, jossa kulttuuri ja teknologia kohtaavat ja niiden avulla luodaan uutta toimintaa, uudenlaisia yhteyksiä ja sisältöjä. Alustan myötä Kansallisgalleria haluaa oppia lohkoketjuteknologian mahdollisuuksista ja tarjota yhdessä oppimisen mahdollisuuden siitä kiinnostuneille yksilöille, yrityksille ja organisaatioille.

Finnish National Gallery launches digital content publishing platform29.11.2023 09:00:00 EET | Press release

The Alusta service launched by the Finnish National Gallery is a platform that enables the publishing, sharing and collecting of digital content such as images, videos, music, podcasts and texts using blockchain technology. The aim of Alusta is to create a space where culture and technology meet and to create an inclusive community surrounding it where new activities, new connections and new content can be created. With Alusta, the National Gallery wants to learn about the potential of blockchain technology and provide a learning opportunity for individuals, companies and organisations that interested in learning together.