Uudenvuodenlupaukset näkyvät ruokakaupassa – kasvisten myynti kasvaa ja vegeviikko alkaa
Uuden vuoden alkaessa moni haluaa panostaa terveelliseen syömiseen. Hedelmiä ja vihanneksia ostetaan reippaasti enemmän siirryttäessä joulukuusta tammikuuhun. Myös kiinnostus kasvis- ja vegaaniruokavaliota kohtaan kasvaa. Lidl haluaa kannustaa suomalaisia kokeilemaan kasvispainotteista ruokavaliota sekä vegaanisia tuotteita, joten Lidlillä alkaa vegeviikko torstaina 4.1.

Joulukuu on syömisen suurjuhlaa: pikkujouluina ja joulun pyhinä nautitaan herkullisesta ruuasta ja suklaan syönti on huipussaan. Uuden vuoden alkaessa taas halutaan satsata terveelliseen syömiseen. Siirryttäessä joulukuusta tammikuuhun ostoskoreihin valitaan enemmän vihreää ja terveellistä, vähemmän suklaata ja leivonnaisia. Hedelmien ja vihannesten myynti kasvaa ja niitä siten tilataan myymälöihin suurempia määriä.
– Usein joulukuun jälkeen on ähky kaikkien herkkujen syömisestä ja monet tekevät uudenvuodenlupauksia terveellisemmästä ruokavaliosta. Vuosi halutaan aloittaa freesisti ja kasvikset maistuvat. Tutkimusten mukaan suomalaiset syövät liian vähän kasviksia, joten olisikin mahtavaa, jos tammikuun kasvisinnostus jatkuisi vuoden ympäri! Haluamme kannustaa nauttimaan erityisesti sesongissa olevia kasviksia. Nyt tammikuussa on muun muassa bataatin ja klementiinin sesongit, ja siksi näitä onkin tarjouksessa vuoden alussa, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Myös kasvis- tai vegaaniruokavalion kokeileminen kiinnostaa vuoden alussa. Yhä useampi viettää ”veganuarya”, eli noudattaa vegaani- tai kasvisruokavaliota tammikuun ajan. Kannustaakseen suomalaisia kasvis- tai vegaaniruuan kokeilemiseen Lidl käynnistää vegeviikon torstaina 4.1. Myymälät Hangosta Sodankylään täyttyvät vegaanisista tuotteista: tarjolla on muun muassa lihankorvikkeita, valmisruokia ja erilaisia herkkuja. Myyntiin tulee myös useita uutuuksia, kuten vegaanista leikkelettä leivän päälle sekä mozzarellatikkujen tapaan nautittavia vuustikkuja dipin kera. Vegeherkut on helppo tunnistaa vihreästä Vemondo-tuotemerkistä tai kokonaan vihreästä pakkauksesta.
– Haluamme madaltaa kynnystä kokeilla kasvis- ja vegaaniruokaa. Elää vielä sitkeässä väärä käsitys, että kasvis- tai vegaaniruoka olisi kallista tai ei niin herkullista. Tarjoamme maistuvia tuotteita halpaan hintaan, jotta ruokaostoksia tehdessä on vegaaniseen vaihtoehtoon mahdollisimman helppo tarttua. Nyt onkin hyvä mahdollisuus kokeilla erilaisia vegaanisia tuotteita. Mahtavaa, jos joku innostuu lisäämään vaikka yhden kasvis- tai vegaanipäivän viikossa ruokavalioonsa, Heinrichs pohtii.
Lidl julkaisi kestävän ruokavalion linjauksen keväällä 2023. Lidlin valikoimaa kehitetään yhä terveellisemmiksi ja kestävämmäksi. Tavoitteena on lisätä täysjyväviljan määrää ja kasvipohjaisia tuotteita sekä vähentää suolaa, sokeria ja lisäaineita. Valikoimakehitystä ohjaa planetaarinen ruokavalio.
Lidl on myös mukana yhtenä perustajajäsenenä uudessa Pro Vege -yhdistyksessä, joka pyrkii edistämään kasvipohjaisen ruoan kasvua ja kehitystä Suomessa.
Lue lisää kestävästä ruokavaliosta Lidlin verkkosivuilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidliltä uusi aluevaltaus: avaa ravintolan Henri Alénin kanssa27.10.2025 07:18:51 EET | Tiedote
Lidl avaa Lidlerie-nimisen ravintolan Finnjävelin tiloihin. Lidleriessä on tarjolla Lidl-myymälöiden tutuista raaka-aineista valmistettuja huipputason menuja, joiden annokset Henri Alén on suunnitellut. Menun sisältämät annokset maksavat vain niiden valmistuksessa käytetyn tuotteiden hinnan verran. Esimerkiksi neljän ruokalajin illallisen saa vain 12,69 eurolla. Juomapuolella on todellisia erikoisuuksia: tarjolla on Lidl-viinejä, joita myydään Lidleissä niissä maissa, joissa viinejä saa myydä ruokakaupoissa. Ravintola on auki 25.–29.11.
Lidl jatkaa UEFA:n naisten kumppanuutta vuoteen 2030 asti23.10.2025 13:42:28 EEST | Tiedote
Kansainvälinen Lidl-organisaatio on solminut UEFA naisten kumppanuuden, joka kattaa jalkapallon arvokisat vuosina 2025–2030.
Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa, kunhan siitä ei tarvitse maksaa ekstraa – Lidl ryhtyi toimeen8.10.2025 08:17:00 EEST | Tiedote
76 prosenttia kuluttajista pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä, mutta harva on kuitenkaan valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa hyvinvointi on todennettu. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.* Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon, ja on laskenut kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hinnat jopa 13 prosentilla.
Lidl on kasvattanut valikoimaansa 20 prosentilla – vakiovalikoimassa nyt 3000 tuotetta7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lidl on laajentanut valikoimaansa jopa 500 uudella tuotteella. Kattavampi valikoima vastaa suoraan asiakkaiden toiveeseen saada kaikki tarvittava yhdestä ostopaikasta. Hyllyissä on nyt entistä enemmän kotimaisia tuotteita suosituilta Lidlin omilta merkeiltä sekä tutuilta brändeiltä.
Lidl vakiinnuttaa paistopisteen ilta-alen – hävikki väheni yli 15 %3.10.2025 14:11:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testattiin kesän ja alkusyksyn ajan ilta-alennusta, jossa tuotteet myytiin puoleen hintaan ennen sulkemista. Testi oli onnistunut, joten paistopisteen ilta-ale on vakiinnutettu pysyväksi toimintamalliksi kaikissa Lidleissä. Asiakkaat saavat siis paistopisteen tuotteet puoleen hintaan myymälän viimeisenä aukiolotuntina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme