Uudenvuodenlupaukset näkyvät ruokakaupassa – kasvisten myynti kasvaa ja vegeviikko alkaa
Uuden vuoden alkaessa moni haluaa panostaa terveelliseen syömiseen. Hedelmiä ja vihanneksia ostetaan reippaasti enemmän siirryttäessä joulukuusta tammikuuhun. Myös kiinnostus kasvis- ja vegaaniruokavaliota kohtaan kasvaa. Lidl haluaa kannustaa suomalaisia kokeilemaan kasvispainotteista ruokavaliota sekä vegaanisia tuotteita, joten Lidlillä alkaa vegeviikko torstaina 4.1.

Joulukuu on syömisen suurjuhlaa: pikkujouluina ja joulun pyhinä nautitaan herkullisesta ruuasta ja suklaan syönti on huipussaan. Uuden vuoden alkaessa taas halutaan satsata terveelliseen syömiseen. Siirryttäessä joulukuusta tammikuuhun ostoskoreihin valitaan enemmän vihreää ja terveellistä, vähemmän suklaata ja leivonnaisia. Hedelmien ja vihannesten myynti kasvaa ja niitä siten tilataan myymälöihin suurempia määriä.
– Usein joulukuun jälkeen on ähky kaikkien herkkujen syömisestä ja monet tekevät uudenvuodenlupauksia terveellisemmästä ruokavaliosta. Vuosi halutaan aloittaa freesisti ja kasvikset maistuvat. Tutkimusten mukaan suomalaiset syövät liian vähän kasviksia, joten olisikin mahtavaa, jos tammikuun kasvisinnostus jatkuisi vuoden ympäri! Haluamme kannustaa nauttimaan erityisesti sesongissa olevia kasviksia. Nyt tammikuussa on muun muassa bataatin ja klementiinin sesongit, ja siksi näitä onkin tarjouksessa vuoden alussa, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Myös kasvis- tai vegaaniruokavalion kokeileminen kiinnostaa vuoden alussa. Yhä useampi viettää ”veganuarya”, eli noudattaa vegaani- tai kasvisruokavaliota tammikuun ajan. Kannustaakseen suomalaisia kasvis- tai vegaaniruuan kokeilemiseen Lidl käynnistää vegeviikon torstaina 4.1. Myymälät Hangosta Sodankylään täyttyvät vegaanisista tuotteista: tarjolla on muun muassa lihankorvikkeita, valmisruokia ja erilaisia herkkuja. Myyntiin tulee myös useita uutuuksia, kuten vegaanista leikkelettä leivän päälle sekä mozzarellatikkujen tapaan nautittavia vuustikkuja dipin kera. Vegeherkut on helppo tunnistaa vihreästä Vemondo-tuotemerkistä tai kokonaan vihreästä pakkauksesta.
– Haluamme madaltaa kynnystä kokeilla kasvis- ja vegaaniruokaa. Elää vielä sitkeässä väärä käsitys, että kasvis- tai vegaaniruoka olisi kallista tai ei niin herkullista. Tarjoamme maistuvia tuotteita halpaan hintaan, jotta ruokaostoksia tehdessä on vegaaniseen vaihtoehtoon mahdollisimman helppo tarttua. Nyt onkin hyvä mahdollisuus kokeilla erilaisia vegaanisia tuotteita. Mahtavaa, jos joku innostuu lisäämään vaikka yhden kasvis- tai vegaanipäivän viikossa ruokavalioonsa, Heinrichs pohtii.
Lidl julkaisi kestävän ruokavalion linjauksen keväällä 2023. Lidlin valikoimaa kehitetään yhä terveellisemmiksi ja kestävämmäksi. Tavoitteena on lisätä täysjyväviljan määrää ja kasvipohjaisia tuotteita sekä vähentää suolaa, sokeria ja lisäaineita. Valikoimakehitystä ohjaa planetaarinen ruokavalio.
Lidl on myös mukana yhtenä perustajajäsenenä uudessa Pro Vege -yhdistyksessä, joka pyrkii edistämään kasvipohjaisen ruoan kasvua ja kehitystä Suomessa.
Lue lisää kestävästä ruokavaliosta Lidlin verkkosivuilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl muutti maaliskuussa muovikassien hintaa – mitä tapahtui muovikassien myynnille?8.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Lidl päätti maaliskuussa ravistella suomalaisten arkisia ostotottumuksia nostamalla muovikassin hinnan 30 sentistä 39 senttiin. Tämän seurauksena muovikasseja on ostettu vähemmän ja muovikassittomien ostoskertojen määrä on kasvanut 2,6 prosenttiyksiköllä, mikä kertoo ostokäyttäytymisen hitaasta mutta positiivisesta muutoksesta. Lidl aikoo jatkossakin ohjata kuluttajia valitsemaan muovikassin tilalle oman kassin ja keskittyä muillakin keinoin muovijätteen vähentämiseen.
Takaisinveto: Kanakeitossa jäämiä sinapista2.5.2025 12:24:09 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän kanakeittoa. Takaisinveto tehdään, koska tuotteessa on jäämiä sinapista, mutta kyseistä allergeenia ei mainita tuotteen aineosaluettelossa. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen niille, jotka ovat allergisia sinapille. Muille tuote on turvallinen käyttää. Takaisinveto koskee erää, jolla on viimeinen käyttöpäivä 10.5.2025.
Nämä maut voittivat Lidlin jäätelökilpailun – asiakkaiden suunnittelemat jäätelöt nyt myynnissä28.4.2025 08:37:44 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat ahkeraa jäätelönsyöjäkansaa: 99 prosenttia syö kesäisin jäätelöä, ja 62 prosenttia vähintään kerran viikossa.* Lidlin kesän jäätelöissä on tänä vuonna kaksi erityistä uutuutta. Viime kesänä Lidl järjesti asiakkailleen jäätelösuunnittelukilpailun. Kaksi voittajatuuttia on valittu ja nyt myynnissä Lidleissä ympäri maan: päärynä & suolainen kinuski sekä kirsikka & lakritsi. Lidlin uutuusjäätelöissä maistuu myös vadelma, trendituote mochit sekä kevyemmät vaihtoehdot proteiinijäätelö ja mehujää.
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme