Storå, Jämijärvi och Malax nya 5G-kommuner i DNA:s nät

De senaste 5G-platserna i DNA:s nät är Storå i Södra Österbotten, Jämijärvi i Satakunta och Malax i Österbotten. Beräkningsmässigt når 5G-nätet redan cirka 93 procent av finländarna baserat på deras bostadsort, vilket innebär över fem miljoner människor på 242 orter.  Arbetet med utbyggnaden av 5G-nätet sker kontinuerligt även i de befintliga 5G-orterna, och målet är i synnerhet att öka den geografiska täckningen. I takt med 5G-utbyggnaden förbättras också 4G-förbindelserna.

De senaste 5G-platserna i DNA:s nät är Storå i Södra Österbotten, Jämijärvi i Satakunta och Malax i Österbotten. Bilderna visar hur 5G-nätet ser ut i januari 2024. DNA

”Det känns bra att kunna önska invånarna i Storå, Jämijärvi och Malax välkomna till våra 5G-tjänster. I Storå täcker nätet nu kyrkbyn och dess närområden inom en radie på flera kilometer. Även i Jämijärvi täcker 5G-nätet kyrkbyområdet samt i stor utsträckning kommunens centrala sjö och dess omgivning. Tills vidare sträcker sig 5G-täckningen i Malax främst till de östra och sydöstra delarna av kommunen, men det finns planer på att bygga en 5G-basstation i närheten av Malax kyrkby under början av året”, säger Jarkko Laari, direktör för DNA:s radionät.

Exakt status för det regionspecifika mobilnätet kan alltid kontrolleras på DNA:s täckningskarta på adressen www.dna.fi/5G. På kartan kan man också kontrollera pågående arbeten för förbättring av nätet. Det är en liten fördröjning i uppdateringen av kartan, och därför är det möjligt att de senaste uppdateringarna ännu inte visas.

Befolkningstäckningen hos DNA:s 5G-nät i hela landet är redan 93 procent av finländarna. Nätet byggs ut och förbättras ständigt på olika håll i landet, och byggarbetena koncentreras i allt högre grad till områden utanför storstäder och tätorter. I stället för att öka befolkningstäckningen är målet alltså att snabbt öka den geografiska täckningen.

”I glesbygder framskrider byggandet efter användningsbehovet, det vill säga att tyngdpunkten ligger på områden där det finns mycket trafik i det befintliga 4G-nätet. Det är viktigt att det finns goda mobilförbindelser överallt där människor vistas och rör sig – alltså även i områden mellan städer och tätorter”, fortsätter Laari.

Även 4G förbättras i takt med 5G-utbyggnaden

DNA har byggt upp sina 5G-förbindelser på olika håll i Finland, huvudsakligen antingen med den lägre frekvensen 700 megahertz eller den högre frekvensen 3,5 gigahertz. Den lägre frekvensen möjliggör snabba förbindelser, som räcker utmärkt för typiska internetbehov, till ett stort område med god täckning inomhus. Ett sådant 5G-nät når vanligtvis flera kilometer från basstationen, beroende på terrängen. Det högre frekvensområdet erbjuder å andra sidan förbindelsehastigheter i gigaklass och mycket låg latens i ett mindre täckningsområde. Vanligtvis används den lägre frekvensen i glesbygder och glesbefolkade tätorter, medan den högre frekvensen används i stadsområden.

När 5G-näten byggs uppdateras hela mobilnätet samtidigt, eftersom de gamla basstationerna byts ut mot nya. Därför förbättras också 4G-hastigheterna och användarupplevelsen i de områden som uppdateras. En 5G-förbindelse fungerar ofta som ett utmärkt alternativ till det fasta bredbandet i hemmet, vilket för sin del ökar den regionala konkurrensen och förbättrar finländarnas valmöjligheter när det gäller internet. Användning av 5G-tjänster kräver en kompatibel terminal och ett kompatibelt abonnemang.

I norra och östra Finland planeras, genomförs och underhålls de mobilnät som DNA använder, av det gemensamma nätbolaget Suomen Yhteisverkko, som grundades av DNA och Telia 2014.

Mer information till medierna:

Jarkko Laari, direktör för radionätet, DNA Abp, tfn 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA kommunikation, tfn 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA:s 5G-täckningskarta: https://www.dna.fi/5G

Bilder

Ladda ned bild
Jarkko Laari, direktör för radionätet, DNA Abp.
Ladda ned bild

DNA är ett av de ledande företagen inom telekommunikation i Finland. Vårt syfte är att koppla dig till det som är viktigast. Vi erbjuder förbindelser, tjänster och utrustning för hem och jobb, och genom detta bidrar vi till samhällets digitalisering. DNA:s kunder har redan i flera år varit bland de främsta i världen när det gäller användning av mobildata. DNA har cirka 3,6 miljoner abonnemangskunder i mobilnätet och i det fasta nätet. Företaget har tilldelats flera gånger som en utmärkt arbetsgivare och familjevänlig arbetsplats. År 2022 uppgick vår omsättning till 997 miljoner euro. Bolaget har cirka 1 700 anställda runt om i Finland. DNA är en del av Telenor, som är marknadsledande inom telekommunikation i Norden. Mer information finns på adressen www.dna.fi, på X @DNA_fi, på Facebook @DNA.fi och på LinkedIn @DNA-Oyj.

Andra språk

Följ DNA Oyj