Inbjudan till pressvisning den 13 februari: Schjerfbeck och mode står i centrum på Villa Gyllenbergs vårutställning
På Villa Gyllenbergs vårutställning kombineras klädprakt från förr med verk av Helene Schjerfbeck och hennes samtida. Schjerfbeck & mode – konst och dräkthistoria 1880–1950 är en av de första utställningar som presenterar historiska dräkter och målarkonst sida vid sida i Finland. Utställningen visas 14.2–9.6.2024.
Pressvisningen arrangeras i Villa Gyllenberg tisdagen den 13 februari kl. 11.
Anmälningar per e-post till publik- och programansvariga Siiri Oinonen: siiri.oinonen@gyllenbergs.fi

Schjerfbeck och mode
Helene Schjerfbeck (1862–1946) älskade såväl målarkonst som mode, och i hennes porträtt är modellens klädsel en viktig del av verket. Det moderna modets födelse sammanföll med Helene Schjerfbecks karriär från 1870- till 1940-talet.
Schjerfbeck var speciellt intresserad av kläder i fransk stil, och hon fick inspiration till sina målningar även från franska modemagasin. Modebildernas kyligt eleganta kvinnor med sina långa halsar och rödmålade läppar smälte in i bilden av den moderna kvinnlighet som avspeglas i konstverken. Schjerfbecks intresse för kläder framgår också ur hennes brev till kusindottern Dora Estlander, som stod modell för verket Elegant dam (Dora) (ca 1928). Breven från 1922–1945 ägs numera av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse, och forskningen inför denna utställning bygger delvis på detta källmaterial.
” Vi vill lyfta fram den konst- och modeintresserade sidan hos både Helene Schjerfbeck och många andra finländska konstnärer. Modet, som ofta har betraktats som ytligt och övergående, har i allmänhet setts som en motsats till konsten, som upplevs som högstämd och tidlös. Modernt mode och modern konst är emellertid sammanflätade på många sätt. Schjerfbecks verk och korrespondens illustrerar detta på ett utmärkt sätt”, berättar Villa Gyllenbergs intendent Lotta Nylund.
Historisk klädprakt
Klädseln har spelat en speciellt central roll särskilt inom porträttkonsten, och på denna utställning presenteras verk i anslutning till mode och kostymhistoria av över tjugo finländska konstnärer vid sidan av Schjerfbecks verk. Exempelvis Albert Edelfelt (1854–1905) och Gunnar Berndtson (1854–1895) inspirerades av modevärlden, och i deras verk är dräkter och textilier centrala för att skapa atmosfär och intryck.
På utställningen presenteras förutom bildkonst även ett trettiotal dräkter från den aktuella perioden, från fritidsdräkter till glamorösa aftonklänningar. Utställningen belyser också kostymtillverkningens och ateljémodets historia.
"Vi vill att besökarna ska se dräkter från förr och lära sig mer om modets kulturhistoria. Kläderna kommunicerar bärarens identitet och sociala status, och dräkthistoria hjälper oss att tolka konstverk och de människor som avbildas", konstaterar Nylund.
På utställningen får vi också se en tolkning av dräkten i Schjerfbecks målning Mörk dam (1929). Sömmerskan-kläddesignern Irma Romero, som har specialiserat sig på vintagemode, har använt tidsenliga material och tekniker för att skapa en dräkt som andas japonism och Coco Chanel-stil.
”Dräkten levandegör på ett unikt sätt Schjerfbecks verk som målades för 100 år sedan, och ger allmänheten en tolkning av det plagg som inspirerade konstnären", säger Nylund.
Urbant liv och fritidsaktiviteter
Många konstnärer inspirerades av mode och använde det för att skildra det moderna livet. Urbaniseringen och vitaliströrelsen, som betonade hälsa och vitalitet, formade levnadsmönstret. Det förändrade modet gjorde det möjligt för kvinnor att leva ett friare och mer aktivt liv. Korsetternas och turnyrernas försvinnande förändrade möjligheterna till sport- och utomhusaktiviteter totalt. Inställningen till makeup blev mer tillåtande på 1920-talet, och hårmodet förnyades genom polkafrisyren. Modebutikernas och varuhusens kataloger, skyltfönster, modemagasin och reklam gav upphov till en ny visuell kultur som även återspeglades i konsten.
”För Schjerfbeck framstod den moderna människan som ytlig och distanserad men konstnärligt fascinerande. De ansikten som avbildas i porträtten som ser ut som masker och påminner om modebilder, men de för också tankarna till verk av moderna mästare som Pablo Picasso och Piet Mondrian”, berättar Marja Lahelma, en av utställningens kuratorer.
Utställningen fokuserar på dammode, eftersom förändringarna i herrmodet mellan 1880-talet och 1950-talet var relativt små, och bildmaterialet relaterat till herrmode är begränsat. De porträtt av män som ingår i utställningen visualiserar emellertid på ett intressant sätt den moderna, urbana maskuliniteten. I flera verk, bl.a. i Väinö Kunnas (1896–1929) porträtt av Olavi Paavolainen (1928) finns drag av prålig dandyism. Jalmari Ruokokoski (1886–1936) och Tyko Sallinen (1879–1955), som har uppfattats som bohemer, valde å andra sidan att avbilda sig själva som välvårdade herremän. Genom porträtt och självporträtt lyfte konstnärerna fram den moderna världens estetik och seder.
Utställningen visar 35 dräkter, 20 verk av Schjerfbeck samt över 40 verk av andra finländska konstnärer. På utställningen visas verk av följande konstnärer: Hugo Backmansson, Gunnar Berndtson, Väinö Blomstedt, Yngve Bäck, Birger Carlstedt, Marcus Collin, Albert Edelfelt, Ragnar Ekelund, Akseli Gallen-Kallela, Olga Gummerus-Ehrström, Axel Haartman, Greta Hällfors-Sipilä, Eero Järnefelt, Erkki Koponen, Väinö Kunnas, Vilho Lampi, Yrjö Ollila, Jalmari Ruokokoski, Tyko Sallinen, Santeri Salokivi, Helene Schjerfbeck, Hugo Simberg, Venny Soldan-Brofeldt, Ilmari Vuori, Dora Wahlroos, Matti Warén, Torsten Wasastjerna och Maria Wiik.
Utställningens kuratorer är konsthistoriker Marja Lahelma, modehistoriker Katri Pyysalo och Villa Gyllenbergs intendent Lotta Nylund.
Utställningen åtföljs av en rikt illustrerad bok på finska och svenska som behandlar utställningens tema (Kustannusosakyhtiö Parvs). Utöver kuratorernas och Irma Romeros artiklar ingår även artiklar av Ritva Koskennurmi-Sivonen, modeforskare och docent i slöjdvetenskap, samt av Schjerfbeckspecialisten Sue Cedercreutz-Suhonen. Utställningen utgör en del av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelses 75-årsjubileum.
Kontaktuppgifter och intervjuförfrågningar:
Lotta Nylund, intendent, lotta.nylund@gyllenbergs.fi, 040 576 1753
Siiri Oinonen, publik- och programansvarig, siiri.oinonen@gyllenbergs.fi, 040 825 4763 (bilder)
Utställningens kurator Marja Lahelma, marja.lahelma@helsinki.fi
Utställningens kurator Katri Pyysalo, katri.pyysalo@tampere.fi
Utökade öppethållningstider under utställningstiden
Ons, tor 12–17
Lör, sön, 11–17
Guidebokningar
villa@gyllenbergs.fi
Adress
Granöstigen 11
00340 Helsingfors
Nyckelord
Kontakter
Lotta NylundVilla Gyllenberg
Tel:+358 40 576 1753lotta.nylund@gyllenbergs.fiSiiri OinonenVilla Gyllenberg
Tel:+358 40 825 4763siiri.oinonen@gyllenbergs.fiBilder










Länkar
Villa Gyllenberg
Konst- och hemmuseet Villa Gyllenberg upprätthålls av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse och befinner sig på Granö i västra Helsingfors. Aktuell info om öppethållning, biljetter samt utställningar och evenemang hittar du på museets hemsida.

Andra språk
Följ Villa Gyllenberg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Villa Gyllenberg
Ett spanskt konstverk som man antagit vara försvunnet i århundraden finns på Granö i Helsingfors14.10.2025 12:05:00 EEST | Pressmeddelande
Målningen Petrus Martyren (ca 1650–1655) som visas på konstmuseet Villa Gyllenberg har bekräftats vara ett verk av den spanske barockmästaren Antonio del Castillo y Saavedra (1616–1668). Forskning och internationellt samarbete har visat att verket hör till en serie föreställande helgon från klostret San Pablo.
Vuosisatoja kadonneeksi luultu espanjalainen taideteos sijaitsee Helsingin Kuusisaaressa14.10.2025 12:05:00 EEST | Tiedote
Villa Gyllenbergin taidemuseossa esillä oleva maalaus Pietari Marttyyri (n. 1650–1655) on vahvistunut espanjalaisen barokkitaiteen mestari Antonio del Castillo y Saavedran (1616–1668) teokseksi. Tutkimuksen ja kansainvälisen yhteistyön tuloksena on selvinnyt, että teos on osa San Pablon luostariin kuulunutta pyhimyksiä esittävää sarjaa.
Spanish painting thought lost for centuries found in Finland14.10.2025 12:05:00 EEST | Press release
The painting Saint Peter Martyr (c. 1650–1655) on display at Villa Gyllenberg Art Museum has been confirmed to be a work by the Spanish Baroque master Antonio del Castillo y Saavedra (1616–1668). Research and international cooperation have revealed that the work is part of a series of paintings depicting saints that originally belonged to the Dominican monastery of San Pablo in Córdoba, Spain.
Villa Gyllenbergs konstmuseum efterlyser verk av kvinnliga finländska skulptörer3.6.2025 08:55:00 EEST | Pressmeddelande
Konstmuseet Villa Gyllenberg kartlägger skulpturer av kvinnliga finländska skulptörer från 1800-talet och början av 1900-talet som ingår i inhemska offentliga och privata samlingar. Kartläggningen görs inför en utställning Villa Gyllenberg planerar för 2027. Finska kvinnors arbete med skulptur har inte presenterats i denna omfattning tidigare, och den kommande utställningen baseras på ny forskning. Utställningens kurator är FD Liisa Lindgren.
Villa Gyllenbergin taidemuseo etsii suomalaisten kuvanveistäjänaisten teoksia3.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Taidemuseo Villa Gyllenberg kartoittaa suomalaisten 1800-luvun ja 1900-luvun alun naiskuvanveistäjien teoksia, jotka kuuluvat kotimaisiin julkisiin ja yksityisiin kokoelmiin. Teoskartoitus liittyy Villa Gyllenbergiin vuodelle 2027 suunnitteilla olevaan näyttelyyn. Kuvanveiston parissa työskennelleiden suomalaisten naisten töitä ei ole aiemmin esitelty tässä laajuudessa, ja tuleva näyttely perustuu uuteen tutkimukseen. Kuraattorina toimii FT Liisa Lindgren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum