Topelius-palkinto Jukka Behmin Ihmepoika Leonille

Jukka Behmin nuortenromaani Ihmepoika Leon (Tammi) on voittanut vuoden 2024 Topelius-palkinnon. Taru Viinikaisen kirjoittama ja Silja-Maria Wihersaaren kuvittama Saapastalon Aurora ja pelkojen pelko (WSOY) on valittu vuoden 2024 Arvid Lydecken -voittajaksi. Suomen lasten- ja nuortenkirjailijat ry valitsi voittajat viime vuonna ilmestyneiden kotimaisten teosten joukosta.

Jukka Behmin Ihmepoika Leon voitti vuoden 2024 Topelius-palkinnon. Sarja jatkuu kesällä. Kuva: Veikko Somerpuro

Topelius-raati kuvailee Behmin teosta seuraavasti:

”Sujuva ja vetäväjuoninen romaani sijoittuu lontoolaisen jalkapalloseuran junioriakatemiaan ja kertoo lahjakkaan nuorukaisen nopeasta noususta brittifutiksen huipulle. Behmin vakuuttavasti kuvaamien pelikenttien tapahtumien lisäksi Ihmepoika Leon on uskottava kuvaus myös ammattijalkapalloilun raadollisesta maailmasta, hankalista perhesuhteista ja kulissien takaisesta pelistä, jossa raha ratkaisee. Koskettava kasvutarina kulkee kohti uutta maailmaa ja samalla Leonin sisimpään.”

Topelius-palkintoa on jaettu vuodesta 1946 lähtien ja Arvid Lydecken -palkintoa vuodesta 1969 lähtien. Suomen lasten- ja nuortenkirjailijat ry rahoittaa palkinnot Kopioston keräämillä tekijänoikeuskorvauksilla. Kummankin palkinnon arvo on vuosiluvun mukaisesti 2024 euroa. Valitsijaraatiin kuuluivat kirjastonjohtaja Henna Kaukoniemi, erityisopettaja Helena Siitonen ja kirjailija Petteri Paksuniemi.

Ihmepoika Leon oli myös lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokas.

Ihmepoika Leon on tarina pojasta, josta tulee futismaailman kirkkain tähti.