Suomeen on rakentumassa uudenlainen IT-yritysrypäs

Krosswisen tavoitteena on kasvattaa jokainen toimialayhtiö vähintään 200 henkilön suuruiseksi ja osaamiseltaan kansainväliselle tasolle. Kuvassa vasemmalta oikealle Forge Digitalin Esa Mäkelä, 61N:n Aapo Koski, Krosswise-yritysryppään perustaja Matti Ristimäki sekä Reaktorin Fusion Ecosystem Oy:n Heikki Härkönen. Kuva: Mikko Vares

Vuoden 2022 alussa perustettu emoyhtiö Krosswise rakentaa parhaillaan tarkasti valittujen toimialojen IT-konsultointiin erikoistuvia tytär- ja osakkuusyrityksiä. Tällä hetkellä toiminnassa ovat jo puolustus- ja turvallisuusalaan keskittynyt 61 NorthPoint Solutions Oy sekä teollisuuden digitalisaatioon erikoistunut Forge Digital Oy. Krosswisen kolmannelle tukijalalle, terveyssektorille, ollaan parhaillaan etsimässä toimitusjohtajaa.

Krosswisen toimitusjohtaja ja perustaja Matti Ristimäki kertoo yritysryppään keskittyvän toimialoihin, jotka ovat tietojärjestelmien kehittämisen kannalta vaativia ja edellyttävät paljon erityisosaamista. Valitut toimialat ovat myös merkityksellisiä yhteiskunnan toimivuudelle ja kilpailukyvylle.

”Tavoitteenamme on valjastaa kotimainen IT-huippuosaaminen yhteiskunnan hyödyksi. Siksi ensimmäisiksi toimialoiksi on valittu puolustus- ja turvallisuusala, teollisuus sekä terveysala. Tulevaisuudessa voimme lähteä rakentamaan toimialayhtiöitä muillekin toimialoille, kunhan merkityksellisyyden vaatimus täyttyy”, Ristimäki toteaa.

Hankkeessa on mukana myös teknologiayhtiö Reaktorin Fusion Ecosystem -verkosto, jonka intresseissä on sekä uudenlaisten liiketoimintamallien kehittäminen että IT-alan kotimaisen osaamispotentiaalin täysimittainen hyödyntäminen.

”Erikoistumiselle on entistä enemmän kysyntää markkinalla. Samaan aikaan yhä isompi joukko alan osaajia haluaa kehittää teknologisen osaamisen lisäksi myös toimialaosaamista. Krosswise on neljännen sukupolven IT-yhtiö, jossa nämä tavoitteet yhdistyvät”, sanoo Tuomas Routto, Reaktorin perustaja ja Yhdysvaltojen toimintojen johtaja. Routto toimii myös Krosswisen neuvonantajana.

Krosswisen tavoitteena on kasvattaa jokainen toimialayhtiö vähintään 200 henkilön suuruiseksi ja osaamiseltaan kansainväliselle tasolle. Tähtäimessä on myös vahvan erikoistumisen myötä asiantuntijaosaamisen vientiliiketoiminnan mahdollistaminen.

Tietoa Krosswisesta

Krosswise Oy on IT-konsultointiin keskittynyt yritysrypäs, joka koostuu itsenäisistä ja erikoistuneista toimialayhtiöistä. Yritysryppään on perustanut digialan konkari Matti Ristimäki sekä Reaktor Groupin Fusion Ecosystem. Krosswise-yritysryppään 2023 vuoden liikevaihto on noin 2M€ ja henkilöstömäärä vuodenvaihteessa 27 henkilöä.

Tietoa 61 NorthPoint Solutions Oy:stä

61 NorthPoint Solutions Oy, tuttavallisemmin 61N, on Krosswisen ensimmäinen, puolustus- ja turvallisuusalaan keskittyvä toimialayhtiö. Yritys aloitti operatiivisen toimintansa elokuussa 2022 ja se työllistää tällä hetkellä noin 20 asiantuntijaa. Tavoitteena on tuplata henkilöstömäärä vuoden 2024 aikana. Ensimmäisen täyden 12 kk:n tilikauden liikevaihto on noin 1,5 MEUR. 61N:n perustamisessa ovat olleet mukana puolustus- ja turvallisuusalan konkarit johtava konsultti Aapo Koski ja toimitusjohtaja Janne Mansikkamäki.

Tietoa Forge Digital Oy:stä

Krosswisen toinen toimialayhtiö Forge Digital Oy on erikoistunut teollisuuden digitalisaatioon. Yritys on perustettu syksyllä 2023. Forge Digital Oy:tä ovat olleet perustamassa johtava konsultti Mikko Viskari sekä toimitusjohtaja Esa Mäkelä, jolla on pitkä kokemus teollisuuden IT-konsultoinnista muun muassa Etteplanissa. Forge keskittyy raskaan teollisuuden vaikeimpiin ja eniten arvoa tuottaviin digitalisaatiohaasteisiin kaikenkokoisissa yrityksissä.

Tietoa Reaktorin Fusion Ecosystem -verkostosta

Fusion Ecosystem on Reaktorin vauhdittama digitaaliseen kehittämiseen erikoistuneiden yritysten kansainvälinen verkosto. Fusionin missio on rakentaa, kasvattaa ja auttaa konsultointiyrityksiä kasvamaan. Nykyisellään Fusioniin kuuluu yli kolmekymmentä, lähes 3000 asiantuntijaa työllistävää yritystä, joilla kullakin on erikoisosaamista eri aloilta. Fusion Ecosystemin toimitusjohtajana toimii Heikki Härkönen. Fusion Ecosystem kuuluu Reaktor Groupiin.

Pohjoismainen EG tulee vauhdilla Suomen rakennusalan ohjelmistomarkkinoille – ostaa järjestelmätoimittaja Zeronin16.1.2024 12:01:08 EET | Tiedote