Kesätöissä tapahtui käänne parempaan – asiantuntijalta vinkit työnhakuun

Epävarma taloustilanne heijastuu kesätyöpaikkojen määrään, mutta työnhakupalvelu Duunitorin data kertoo, että tammikuu näyttää aiempaa valoisammalta. Asiantuntija avaa, miltä tuleva kesä vaikuttaa ja miten voi napata kesätyöpaikan.

Kesätyönhakukausi lähti vaisusti liikkeelle, mutta tammikuun tilanne näyttää aiempaa paremmalta.

Kesätyönhakukausi käynnistyi tahmeasti. Duunitorilla oli marraskuussa noin 39 prosenttia vähemmän kesätyöpaikkailmoituksia kuin vuotta aiemmin. Tilanne piristyi joulukuussa, mutta kesätyöilmoituksia oli silti noin 18 prosenttia vähemmän kuin joulukuussa 2022.

Tammikuun alussa (1.–15.1.) kesätyöilmoituksia oli kuitenkin vain noin 3 prosenttia vähemmän kuin samaan aikaan vuonna 2023.

”Tästä valonpilkahduksesta huolimatta on valitettavan todennäköistä, että kesätyöpaikkoja ei tule tarjolle yhtä paljon kuin viime vuonna”, sanoo Duunitorin viestintäpäällikkö Maiju Karhunen.

Myös Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) tuoreen kyselyn perusteella kesätyöpaikkojen määrä tulee jäämään viime vuodesta. EK arvioi tiedotteessaan, että sen jäsenyritykset tarjoavat noin 20 000 kesätyöpaikkaa vähemmän kuin vuonna 2023.

”Ymmärrän täysin, että vaikea taloustilanne heijastuu siihen, minkä verran kesätöitä on mahdollista tarjota. Kannustan työnantajia kuitenkin palkkaamaan nuoria, joilla on todella paljon annettavaa.”

Duunitorilla on tällä hetkellä yli 6 500 kesätyöpaikkailmoitusta ensi kesälle. Tilanne elää jatkuvasti – reaaliaikaisen määrän ja avoimet paikat näet Duunitorin kesätyösivustolta.

Kesätyönhakukausi on vilkkaimmillaan

Kesätyönhaku käy kuumimmillaan tammi–maaliskuussa, jolloin liikkeellä on sekä eniten kesätyöntekijöitä etsiviä työnantajia että kesätyönhakijoita.

”Kesätyönhakijoille haluan sanoa, että kesätyönhakukautta on vielä rutkasti jäljellä, joten toivoa työpaikan saamisesta on. Hakeminen kannattaa kuitenkin aloittaa mahdollisimman pian, ettei kesätyö mene sivu suun”, Karhunen sanoo.

Näillä aloilla julkaistiin eniten kesätyöilmoituksia 1.–15.1.2024

1. Sosiaali- ja hoiva-ala
  2. Myynti- ja kaupan ala
  3. Teollisuus ja teknologia
  4. Ravintola- ja matkailuala
  5. Rakennusala

”Sosiaali- ja hoiva-alan ilmoituksia oli noin 34 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Alan osaajapula heijastuu myös kesätöihin, ja kilpailu kesätyöntekijöistä on kovaa. Nyt jos koskaan on tärkeää hoitaa kesätyörekryt huolella ja puhutella hakijoita esimerkiksi somessa”, Karhunen sanoo.

”Datamme perusteella ravintola- ja matkailualalla oli puolestaan noin 21 prosenttia vähemmän kesätyöilmoituksia kuin viime vuonna. Ostovoiman ja talouden heikkeneminen näkyy ravintola- ja matkailupalveluiden kysynnässä, mikä voi selittää kesätöiden vähentymistä.”

Näillä aloilla julkaistiin eniten kesätyöilmoituksia joulukuussa 2023

1. Teollisuus ja teknologia
  2. Rakennusala
  3. Sosiaali- ja hoiva-ala
  4. Ravintola- ja matkailuala
  5. Terveydenhuoltoala

Näin nappaat kesätyön – asiantuntijan vinkit

Moni nuori miettii tällä hetkellä, miten voi erottua muiden hakijoiden joukosta. Tässä Karhusen vinkit kesätyönhakuun:

1. Oma aktiivisuus ja asenne ovat kaiken a ja o. Hae paikkoja aktiivisesti ja ole avoimin mielin liikkeellä. Kerro työhaaveistaisi avoimesti esimerkiksi somessa ja hae rohkeasti paikkoja myös vieraammilta toimialoilta. Muista, että kaikista työpaikoista ei ilmoiteta julkisesti. Tällaisista piilotyöpaikoista kannattaa tiedustella suoraan kiinnostavilta työnantajilta.

2. Tee taustatyö huolella. Tutustu työnantajaan ja työpaikkailmoitukseen kunnolla. Tämä helpottaa niin työhakemuksen kuin CV:n tekemistä. Huolellisesta taustatyöstä on taatusti apua myös mahdollisessa työhaastattelussa.

3. Korosta työhakemuksessa omia vahvuuksiasi ja motivaatiotasi. Mieti, mitkä ovat vahvuuksiasi ja miksi haluat juuri tietyn työn. Pyydä vahvuuksien listaamiseen tarvittaessa apua esimerkiksi vanhemmiltasi tai kavereiltasi. Jos sinulla ei vielä ole työkokemusta, kerro hakemuksessa, mitä työn kannalta olennaista olet oppinut esimerkiksi koulussa tai harrastuksessa.

4. Luetuta hakemus ja CV. Kun olet saanut työhakemuksen ja CV:n valmiiksi, pyydä esimerkiksi vanhempaasi lukemaan ne ja antamaan palautetta.

5. Valmistaudu työhaastatteluun kunnolla. Googlaa vastauksia yleisimpiin työhaastattelukysymyksiin ja pohdi etukäteen, miten vastaisit niihin. On tärkeää, että osaat kertoa vahvuuksistasi ja motivaatiostasi, mutta mieti myös, missä asioissa haluat kehittyä.

Kaipaatko lisätietoa kesätöistä?

Duunitori selvittää vuosittain kesätyönhakijoiden toiveita ja kokemuksia. Tutustu viimevuotisen kesätyökyselyn tuloksiin.

Haluatko tietää lisää kesätöistä tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä!

Vinkkejä kesätyönhakuun löytyy esimerkiksi TikTokista.
Duunitorin viestintäpäällikkö Maiju Karhunen. Kuva: Duunitori / Niko Raappana
Duunitorin viestintäpäällikkö Maiju Karhunen. Kuva: Duunitori / Niko Raappana