Opettajankoulutuksen opiskelijamäärät ovat kasvaneet, mutta resurssit ovat jääneet jälkeen
Opettajankoulutuksen opiskelijoiden määrä on kasvanut edeltävän vuosikymmenen aikana nopeammin kuin muilla aloilla yliopistoissa. Jos resursseja ei kasvateta riittävästi, on sillä vaikutuksia koulutuksen laatuun. Opetusalan Ammattijärjestö OAJ julkaisi 18.1.2024 selvityksen opettajankoulutuksen nykytilasta yliopistoissa.
Opettajankoulutuksen opiskelijoiden määrä on edeltävän vuosikymmenen aikana kasvanut, mutta samaan aikaan opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä ja yliopistojen sisäisesti kanavoima perusrahoitus ei ole kasvanut samassa suhteessa. Opettajankoulutuksen keskimääräiset resurssit opiskelijaa kohden ovat pudonneet lähes kolmanneksella vuosina 2011–2021.
– Opettajankoulutuksen rahoitus on muita aloja riippuvaisempi OKM:n perusrahoituksesta, mikä on jäänyt koulutusmäärien lisäämiseen nähden jälkeen. Määräaikaiset resurssilisäykset toimivat parhaimmillaan laastarina, mutta eivät ratkaise ongelmaa pysyvästi, Tampereen yliopiston hallintotieteen professori Jussi Kivistö toteaa.
Tällä hetkellä kenelläkään ei ole tarkkaa tietoa kuinka paljon Suomessa on kelpoisia opettajia.
– Kun tietoa on vain sirpaleisesti, on koulutusmääriin liittyvä rahoitus herkästi poukkoilevaa. Tarvitsemme valtakunnallisen opettajarekisterin, jotta pystymme seuraamaan kelpoisien opettajien määrää ja ennakoimaan koulutusmääriä, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa.
Selvitys paljastaa, että opettajankoulutuksen henkilöstön työnkuva yliopistoissa on muuttunut viime vuosina monimuotoisemmaksi ja tutkimustyön merkitys on korostunut.
– On tärkeää, että opettajankoulutus pohjautuu viimeisimpään tutkittuun tietoon. Samalla pitää kuitenkin olla tarkkana, etteivät opetustyöhön varatut resurssit jää lapsipuolen asemaan. Opettajan osaaminen ei synny pelkillä massaluennoilla, Murto korostaa.
Tärkein opettajankoulutuksen voimavara on henkilöstö
Opettajankoulutuksen parissa työskentelevien työhyvinvoinnissa ja tasa-arvossa on selvityksen mukaan edelleen parantamisen varaa.
– Opettajankoulutuksen parissa työskentelevät rautaiset opetusalan ammattilaiset ovat kantava voima, jonka varassa Suomen koko koulutusjärjestelmä lepää. Opettajankoulutus voi olla ensiluokkaista vain, jos heidän palkkauksensa ja työolonsa ovat kunnossa ja ala on houkutteleva. Vaikka henkilöstö voi selvityksen mukaan kohtuullisen hyvin, on kokemuksessa eri vastaajaryhmien välisiä eroja. Töitä on siis yhä tehtävänä työhyvinvoinnin edistämiseksi, Murto toteaa.
Mikään viranomaistaho ei pitkäjänteisesti seuraa opettajankoulutuksen valtakunnallista rahoitusta tai henkilöstön voimavaroja. Tähän tarpeeseen vastaa OAJ:n tilaama selvitys, jonka on toteuttanut Kokonat Oy yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa.
– Opettajankoulutukseen kohdistuu laajoja kehittämistarpeita, mutta ajantasaista ja kattavaa tietoa opettajankoulutuksen tilasta ei aiemmin ole ollut. Nyt valmistuneen selvityksen tuloksia voidaan hyödyntää maan koulutuspolitiikassa ja valtakunnallisen opettajankoulutusfoorumin kehittämistyössä. Toivon mukaan tämä selvitys omalta osaltaan vahvistaa myös opettajan työn arvostusta, Kivistö korostaa.
Lue selvitys OAJ:n sivuilta: https://www.oaj.fi/ajankohtaista/julkaisut/2024/opettajankoulutuksen-voimavarat-ja-asema-yliopistoissa/
Yhteyshenkilöt
Jussi KivistöprofessoriTampereen yliopisto
Puh:050 421 1070jussi.kivisto@tuni.fiHanna TanskanenErityisasiantuntijaOAJ
Puh:+358 20 748 9621hanna.tanskanen@oaj.fiOpetusalan Ammattijärjestö OAJ on työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Vuoden koulu on Saaren koulu Pyhäjoelta2.5.2024 13:30:07 EEST | Tiedote
Saaren koulu on voittanut Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -kilpailun 2024. Palkitsemisen perusteluissa koulua kiiteltiin erityisesti inhimillisestä toimintakulttuurista, tasa-arvoisten mahdollisuuksien luomisesta ja osallistamisesta.
Yksityisen opetusalan palkkaratkaisulla varmistettava kelpoisten opettajien pysyvyys alalla29.4.2024 11:51:39 EEST | Tiedote
Yksityisellä opetusalalla tarvitaan palkkaratkaisu, jolla varmistetaan kelpoisten opettajien pysyvyys yksityisellä opetusalalla. Nyt on yksityisten koulujen ja oppilaitosten työnantajilla näytön paikka, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto vaatii.
Toinen lakkovaroitus yksityiselle opetusalalle28.4.2024 22:01:42 EEST | Tiedote
OAJ, JHL ja Jyty laajentavat lakonuhkaa. Uudet lakot koskevat jo aiemmin ilmoitettujen oppilaitosten lisäksi myös uusia toimijoita. Toteutuessaan lakko järjestettäisiin 13.5.–16.5. Lakot laajenevat musiikin alan oppilaitoksiin.
Näin yksityisen opetusalan alan lakko 23.–24.4. näkyy Helsingissä: Lakkovahtipisteet ja lakon aikaiset yhteydet22.4.2024 12:40:03 EEST | Tiedote
Ammattiliitot OAJ, JHL ja Jyty järjestävät yksityisen opetusalan lakon tiistaista keskiviikkoon 23.–24.4. Sen piirissä on kaikkiaan 16 yksityistä koulua ja oppilaitosta, joista useimmat toimivat Helsingissä.
OAJ on huojentunut koulutuspäätöksistä, mutta tyrmistynyt ammatillisen koulutuksen leikkauksista16.4.2024 16:59:26 EEST | Tiedote
Petteri Orpon hallitus piti kiinni hallitusohjelman koulutusta, osaamista ja tutkimusta koskevista tavoitteista, mutta päätti kuitenkin leikata sadalla miljoonalla eurolla ammatillisen koulutuksen rahoitusta. OAJ kantaa samaan aikaan huolta kuntien taloustilanteesta, sillä niiden rooli kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjänä on keskeinen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme