Kutsu mediatilaisuuteen: Itäradan pääsuuntaselvityksessä löydettiin useita linjausvaihtoehtoja, jotka täyttävät suurnopeusjunille asetetut vaatimukset

Pääsuuntaselvitys Itäradan linjausvaihtoehdoista Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan on valmistunut. Kutsumme median edustajia kuulemaan selvityksen tuloksia keskiviikkona 31.1.2024 klo 10.00–11.00 Porvoon kaupungintalolla järjestettävään mediatilaisuuteen. Tilaisuuteen on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin välityksellä.

Itärata suunnitellaan ensisijaisesti kaksiraiteiseksi, nopeaksi henkilöliikenneradaksi. Pääsuuntaselvityksessä tarkasteltiin eri linjausvaihtoehtoja ja löydettiin useita vaihtoehtoja, jotka täyttävät 300 kilometrin tuntinopeudelle asetetut vaatimukset. Linjausvaihtoehtoja tutkitaan tarkemmin piakkoin alkavassa Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä eli YVA:ssa.

Ennen pääsuuntaselvitystä yhtiö on jo toteuttanut muun muassa liikenneselvityksen, kiinteistökehitysselvityksen sekä investointihankkeen taloudellisen mallinnuksen. Itäradan suunnittelusta vastaavan Itärata Oy:n omistajina ovat valtio ja 24 kuntaa tai kaupunkia.

Tilaisuudessa Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva kertoo Itäradan suunnittelun etenemisestä ja suunnittelujohtaja Minna Weurlander esittelee radan alustavia linjausvaihtoehtoja pääsuuntaselvityksen tulosten perusteella. Porvoon kaupungin edustajina paikalla ovat kaupunkikehitysjohtaja Dan Mollgren ja vt. kaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz.

Pyydämme median edustajia ilmoittautumaan tilaisuuteen tiistaihin 30.1. mennessä.

Aika: keskiviikkona 31.1. klo 10.00–11.00

Paikka: Porvoon kaupungintalo, Raatihuoneenkatu 9, Porvoo

Teams: Linkki saatavissa ilmoittautumisen yhteydessä

Lisätietoja ja ilmoittautuminen:
Katri Parikka, viestintäpäällikkö
katri.parikka@itarata.fi

Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Lisätietoa: www.itarata.fi

Utredningar: Östbanan förkortar restiden mellan östra Finland och huvudstadsregionen och möjliggör närtågstrafik till Borgå27.4.2023 09:30:00 EEST | Kutsu

Östbanan förkortar restiden mellan östra Finland och huvudstadsregionen och möjliggör närtågstrafik till Borgå. Restiden från Borgå till Helsingfors centrum förkortas till cirka en halv timme. När resenärerna börjar resa med tåg minskar även olyckorna och utsläppen inom vägtrafiken, visar två spårtrafikutredningar som nyss blivit färdiga.