Itärata Oy

Selvitys: Itäradan linjausvaihtoehdot avaavat raiteet suurnopeusjunille

Jaa

Itäradan pääsuuntaselvityksessä löydettiin useita linjausvaihtoehtoja, jotka täyttävät 300 kilometrin tuntinopeudelle asetetut vaatimukset. Suurnopeusjunille soveltuva kaksiraiteinen Itärata on suunnitteilla välille Lentorata–Porvoo–Kouvola.

Itärata liittäisi Porvoon raideliikenteen piiriin ja nopeuttaisi matka-aikoja itäiseen Suomeen.
Itärata liittäisi Porvoon raideliikenteen piiriin ja nopeuttaisi matka-aikoja itäiseen Suomeen.

Toteutuessaan Itärata liittäisi Porvoon raideliikenteen piiriin ja nopeuttaisi matka-aikoja itäiseen Suomeen. Itäradan vaikutusalueella asuu noin kaksi miljoonaa suomalaista.

”Suomen mittakaavassa Itärata on suurimpia väylähankkeita ja sen merkitys itäiselle Suomelle on elintärkeä. Raideliikennettä suunnitellaan sadan vuoden strategisena investointina ja suunnittelu vie helposti vuosikymmenen. Kun rata toimii ja täyttää liikkumisen tarpeet, kukaan ei kaipaa menneisyyteen”, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa.

Pääsuuntaselvityksessä Itärataa on tarkasteltu mahdollistavana ratana, jolloin rataverkkoa voidaan laajentaa lähijunaliikenteen ja sen vaatimien seisakkeiden ja muiden rataosuuksien liittämiseksi joustavasti Itärataan. Selvityksessä tarkasteltiin erityisesti Porvoon ympäristöä ja uuden aseman sijaintia kolmen eri vaihtoehdon kautta. Asemien suunnittelun lähtökohtana on Porvoon kaupungin ja Uudenmaan liiton vuonna 2023 julkaistussa selvityksessä esitetyt asemasijainnit.

”Porvooseen suunnitellaan henkilöliikenteen asema. Asemavaihtoehdoista kaksi sijoittuu keskustan alle tunneliin ja yksi maan päälle Kuninkaanportissa”, Itäradan suunnittelujohtaja Minna Weurlander kertoo.

Useita eri vaihtoehtoja

Työn aikana laadittiin useita eri ratalinjausvaihtoehtoja, joita tarkasteltiin osuuksilla: Lentoradasta erkaneminen (Lentorata–Paippistentie), Paippistentie–Porvoo, Porvoo–Koskenkylä, Koskenkylä–Elimäki, Elimäki–Koria.

Ratalinjauksien vaihtoehdot suunniteltiin nopeustasolle 300 km/h huomioiden muun muassa linjauksien tekninen toteutettavuus, kaavoitus, maankäyttö sekä luonnonympäristö ja maisema.

”Esimerkiksi Koskenkylän kohdalla, Lapinjärvi–Myrskylä-linjalla, on kaksi toistaiseksi tasaveroista linjausvaihtoehtoa, joiden osalta valinta tehdään ympäristövaikutusten arviointimenettelyn perusteella vuoden 2025 lopulla”, Weurlander toteaa.

Pääsuuntaselvityksen aikana tunnistettiin lisätutkimuksia vaativia kohteita, joita selvitetään tarkemmin helmikuussa alkavassa ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA).

Vaikutukset matka-aikaan ulottuvat Savon ja Karjalan ratoihin

Itärata suunnitellaan ensisijaisesti nopeaksi henkilöliikenneradaksi. Itärata lyhentäisi nykyisellä junakalustolla matka-aikaa Helsingistä Kouvolaan viidenneksellä. Porvoon ja Helsingin välinen matka-aika lyhentyisi noin puoleen tuntiin bussin korvautuessa junalla.

Kouvolassa rata haarautuu nykyisiin Savon ja Karjalan ratoihin – tavoitteena on kolmen tunnin matkustusaika Helsingistä Kuopioon ja Joensuuhun.

Itäradan linjausvaihtoehtojen kustannusarviot pääsuuntaselvityksen mukaan ovat 1,6–3,0 miljardia euroa. Merkittävin kustannuksiin vaikuttava tekijä on tunneleiden kokonaispituus. Edullisin vaihtoehto ei sisällä maanalaista asemaa Keravalle eikä Porvooseen, kalleimmassa vaihtoehdossa Porvooseen rakennettaisiin maanalainen asema ja Keravalle asemavaraus.

Luontoarvot vaativat jatkoselvityksiä

Ympäristöolosuhteet Itäradan ratalinjauksella vaihtelevat suuresti. Rata kulkee paikoin tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä, paikoin jokien yli, metsässä tai pellolla. Suunnittelualue on osin kaavoittamatonta ja vaatii siten tarkempia selvityksiä.

”Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä kuntien ja muiden sidosryhmien kanssa pääsuuntaselvityksen aikana ja saaneet paljon arvokasta tietoa. Samalla olemme tunnistaneet asioita, jotka vaativat jatkoselvityksiä helmikuussa käynnistyvän ympäristövaikutusten arvioinnin yhteydessä”, Weurlander toteaa.

Suunnitteluvaihe kestää 2030-luvun taitteeseen, ja radan toteutuessa liikennöinti Itäradalla voisi alkaa 2030-luvun lopulla.

Pääsuuntaselvityksen toteutti Itäradan kumppanina Ramboll Finland Oy.

Liitteet:

Itäradan pääsuuntaselvitys (pdf)

Itäradan pääsuuntaselvitys, tiivistelmä (pdf)

Itäradan suunnittelukatsaus (pdf)

Lisätiedot:

Minna Weurlander, suunnittelujohtaja, Itärata Oy, minna.weurlander@itarata.fi, p. 040 530 3496

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Itärata liittäisi Porvoon raideliikenteen piiriin ja nopeuttaisi matka-aikoja itäiseen Suomeen.
Itärata liittäisi Porvoon raideliikenteen piiriin ja nopeuttaisi matka-aikoja itäiseen Suomeen.
Lataa
Keravan yleiskaava
Keravan yleiskaava
Lataa
Yleiskuva Itäradan linjausvaihtoehdoista
Yleiskuva Itäradan linjausvaihtoehdoista
Lataa
Porvoon maiseman ja kulttuuriympäristön arvokohteet
Porvoon maiseman ja kulttuuriympäristön arvokohteet
Lataa
Porvoon asemavaihtoehdot
Porvoon asemavaihtoehdot
Lataa
Kerava–Porvoo maiseman ja kulttuuriympäristön arvokohteet
Kerava–Porvoo maiseman ja kulttuuriympäristön arvokohteet
Lataa

Liitteet

Itärata Oy

Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Euroopan komissio on esittänyt Itärataa osaksi Euroopan laajuista TEN-T ydinverkkoa. Lisätietoa: www.itarata.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy

Inbjudan till mediatillfälle: Vid utarbetandet av lokaliseringsplanen för Östbanan hittades flera sträckningsalternativ som uppfyller kraven för höghastighetståg19.1.2024 13:30:50 EET | Kutsu

Lokaliseringsplanen gällande Östbanans sträckningsalternativ från Flygbanan via Borgå till Kouvola har färdigställts. Vi bjuder in medierepresentanter att ta del av resultaten av utredningen onsdagen den 31 januari 2024 kl. 10.00–11.00 vid ett mediatillfälle som ordnas i Borgå stadshus. Det är också möjligt att delta i tillfället på distans via Teams.

Kutsu mediatilaisuuteen: Itäradan pääsuuntaselvityksessä löydettiin useita linjausvaihtoehtoja, jotka täyttävät suurnopeusjunille asetetut vaatimukset19.1.2024 13:30:50 EET | Kutsu

Pääsuuntaselvitys Itäradan linjausvaihtoehdoista Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan on valmistunut. Kutsumme median edustajia kuulemaan selvityksen tuloksia keskiviikkona 31.1.2024 klo 10.00–11.00 Porvoon kaupungintalolla järjestettävään mediatilaisuuteen. Tilaisuuteen on mahdollisuus osallistua myös etänä Teamsin välityksellä.

Utredningar: Östbanan förkortar restiden mellan östra Finland och huvudstadsregionen och möjliggör närtågstrafik till Borgå27.4.2023 09:30:00 EEST | Kutsu

Östbanan förkortar restiden mellan östra Finland och huvudstadsregionen och möjliggör närtågstrafik till Borgå. Restiden från Borgå till Helsingfors centrum förkortas till cirka en halv timme. När resenärerna börjar resa med tåg minskar även olyckorna och utsläppen inom vägtrafiken, visar två spårtrafikutredningar som nyss blivit färdiga.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye