Aava & Bang Oy

Uusin tutkimus: Kestävän kasvun trendit haastavat yrityksiä vastuullisuuteen

Jaa

Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimus paljastaa kestävän kasvun tärkeimmät teemat vuodelle 2024 – kannattavan liiketoiminnan keskiössä on vastuullisen työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtaminen. Työyhteisöissä tarvitaan uudenlaista osaamista, kuten kykyä kestävään ja inhimilliseen johtamiseen sekä työyhteisön muutoskyvykkyyttä.

Kuvassa tutkimusen toteuttanut Aava & Bangin toimitus­­­johtaja, tietokirjailija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT) Vilja Laaksonen.
Tutkimuksen toteutti Aava & Bangin toimitus­­­johtaja, tietokirjailija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT) Vilja Laaksonen. Mikko Joona

Markkinointi- ja viestintätoimisto Aava & Bangin toteuttama, kestävän kasvun johtamista tutkivassa Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimuksessa nousi esiin, että muutostilanteet koettelevat organisaatioiden kestävän ja vastuullisen kasvun periaatteita. Kuluneet vuodet eivät ole olleet yrityksille helpoimpia: nopea inflaatio, kohonnut korkotaso ja epävarmuus kansainvälisellä kentällä näkyvät myös tutkimuksen yli 280 vastaajan aineistossa.

– Tulevan vuoden keskeisiksi ajureiksi on nostettu muun muassa poikkeuksellinen vaalivuosi, geopoliittinen epävakaus, vihreä siirtymä ja tekoälyn kehittyminen. Nämä kaikki tuovat omanlaisiaan muutoksia yrityksen arkeen, mikä haastaa sekä johdon että koko työyhteisön osaamista, tutkimuksen toteuttamisesta vastannut Vilja Laaksonen kertoo.

Tutkimuksen perusteella yrityksillä on kuitenkin vahva tahtotila panostaa kestävään kasvuun haastavasta taloustilanteesta huolimatta: jopa 76 % vastaajista arvioi, että työntekijä- ja asiakaskokemuksen panostukset tulevat pysymään samana tai kasvamaan vuonna 2024. Vuonna 2023 vastaava luku oli 80 %.

Kestävässä kasvussa ihmisiä ja tulosta johdetaan rinnakkain

Tulevaisuuden työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen vaatii uudenlaista johtajuutta: kykyä eettiseen päätöksentekoon ja asiakasvalintaan, sosiaalista tietoisuutta ja ympäristövastuullisuutta. Siksi vuonna 2024 tulisi panostaa kestävään ja inhimilliseen johtamiseen, jossa huomioidaan koko työyhteisön osaaminen. Muutoksen kirittäjinä voivat tutkimuksen mukaan toimia esimerkiksi lainsäädännön vaatimukset, sidosryhmien odotukset sekä johdon ja työyhteisön osaaminen.

Tuloksissa nousi esiin, että kestävän kasvun teema on yritysten arjessa osin epäselvä. Vaikka esimerkiksi vastuullisuus nousi toistuvasti esiin organisaatioiden vastauksissa, puhuttiin siitä enemmän isojen tavoitteiden tai johtamisen yhteydessä. Vastuullisuus on tulevaisuuden arvo, mutta sen tulee olla myös arjen toimintaa. Riskinä onkin, että vastuullisuutta tarkastellaan pääosin arvona tai esimerkiksi raportoitavana asiana, eikä koko työyhteisön osaamisena.

– Uskon itse siihen, että tulevaisuuden työelämä on arvopohjainen, ihmisläheinen ja vastuullinen. Se ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, vaan tavoitteeseen pääseminen vaatii toimia meiltä kaikilta. Yhteiskunnalta ja päättäjiltä, mutta myös meiltä yrityksiltä ja yksilöiltä. Halua kehittää ja kehittyä. Rohkeutta kokeilla ja oppia virheistä, toteaa Laaksonen.

Tutkimuksen taustalla on ajatus siitä, että kestävässä kasvussa pidetään huolta sekä ihmisistä että tuloksesta. Tulosten mukaan hyvä työntekijäkokemus ja asiakaskokemus ovat yhteydessä toisiinsa. Näistä muodostuu kestävän kasvun positiivinen kierre: kun työntekijät pitävät huolta asiakkaista, pitää asiakkaiden hyvinvointi huolta organisaation menestyksestä.

– Jos organisaatiolla siis on osaamista ja motivaatiota panostaa strategian ja johtamisen tasolla hyvään työntekijäkokemukseen, on kestävän kasvun positiivinen kierre valmis, kiteyttää Laaksonen.

Lisätietoja:
Vilja Laaksonen, FT
Toimitusjohtaja, Aava & Bang
+358 50 347 2299
vilja.laaksonen@bang.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuvassa tutkimusen toteuttanut Aava & Bangin toimitus­­­johtaja, tietokirjailija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT) Vilja Laaksonen.
Tutkimuksen toteutti Aava & Bangin toimitus­­­johtaja, tietokirjailija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT) Vilja Laaksonen.
Mikko Joona
Lataa
Kuvassa Aava & Bangin toimitusjohtaja Vilja Laaksonen (vas), markkinointi- ja myyntijohtaja Katja Asikainen sekä brändi- ja viestintäpalveluiden strategi Mika Kihlakaski.
Tuore Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimus julkaistiin tammikuussa 2023. Tutkimukseen vastasi yli 280 asiantuntijaa ja päättäjää.
Mikko Joona
Lataa
Kuvassa tutkimusen toteuttanut Aava & Bangin toimitus­­­johtaja, tietokirjailija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT) Vilja Laaksonen.
Tutkimuksen toteutti Aava & Bangin toimitus­­­johtaja, tietokirjailija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT) Vilja Laaksonen.
Jussi Judin
Lataa

Linkit

Aava & Bang Oy

Aava & Bang on markkinointi- ja viestintätoimisto, joka yhdistää syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen yli 70 asiantuntijan voimin. Yritys rakentaa sisältä vahvoja brändejä, erottuvaa B2B-markkinointia ja Suomen parasta työyhteisöviestintää. Yrityksellä on toimistot Tampereella, Jyväskylässä ja Helsingissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aava & Bang Oy

Uusi vuosittain toteutettava tutkimus yhdistää työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen nykytilan kartoituksen – tulokset julkaistaan tammikuussa 2023.28.8.2022 00:00:00 EEST | Tiedote

Tulevaisuudessa yrityksen kasvua ei voi johtaa erikseen organisaation sisällä ja sen ulkopuolella. Maanantaina 29.8.2022 julkaistava Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimus yhdistää työntekijä- ja asiakaskokemuksen nykytilan mittaamisen sekä tulevaisuuden kehittämisen haasteet kestävän kasvun näkökulmasta. Tieto valjastetaan myös tulevaisuuden työelämän käyttöön, sillä jokaisesta vastauksesta lahjoitetaan opetuspuheenvuoro yhdelle nuorelle.

Julkaisuvapaa 27.4.2022 kello 18: Great Place to Work® -kestomenestyjä tietää, että vahva yrityskulttuuri näkyy brändinä, joka houkuttelee työntekijöitä ja johon myös asiakkaat haluavat kiinnittyä27.4.2022 18:00:00 EEST | Tiedote

Yhdessä rakennettu strategia, lähijohtamiseen panostaminen sekä psykologisesti turvallisen yrityskulttuurin rakentaminen siivitti kestävään kasvumarkkinointiin erikoistuneen Aava & Bang Oy:n jälleen Suomen Parhaat työpaikat™ -kilpailun finaaliin sekä noin 20 % prosentin kasvuun.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye