A-Insinöörit Oy

Linnunliverrystä ja havujen tuoksua – Ainutlaatuinen aistilaboratorio avautui tutkijoille Joensuussa

Jaa

Itä-Suomen yliopistossa on avattu moniaistilaboratorio SenseLab, jossa tutkitaan tuoksujen, äänien ja valaistuksen vaikutusta kuluttajien valintoihin. Yliopiston ja Suomen Yliopistokiinteistöjen demohankkeena rakennettu tila mahdollistaa aistiärsykkeisiin liittyvän maailmanluokan kuluttajatutkimuksen laboratorio-oloissa.

Testihenkilö tarkastelee t-paitaa SenseLab-moniaistilaboratoriossa. Tila voidaan muuntaa teknologian avulla erilaisiksi ympäristöiksi, kuten kaupaksi, ravintolaksi tai kahvilaksi. Tilassa tutkitaan, miten erilaiset tuoksut, äänet ja valaistus vaikuttavat kuluttajien valintoihin.
Testihenkilö tarkastelee t-paitaa SenseLab-moniaistilaboratoriossa. Taustalla näkyvä myymälämiljöö on luotu suuren led-seinän avulla. Tilassa tutkitaan, miten erilaiset tuoksut, äänet ja valaistus vaikuttavat kuluttajien valintoihin. Kuva: Niko Jouhkimainen / Itä-Suomen yliopisto

Itä-Suomen yliopiston uusi SenseLab on muunneltava tutkimustila, jossa testataan ja tutkitaan, miten erilaiset tuoksut, valaistukset ja äänet vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja valintoihin. Kampuksen Educa-rakennuksen pohjakerrokseen rakennettu monitoimitila avattiin tutkijoiden käyttöön tammikuun puolivälissä.

Tilan erikoisuutena on muun muassa seinänkokoinen led-näyttö, jonka avulla tilan voi muuntaa esimerkiksi ravintolaksi, kaupaksi tai luontokohteeksi, ja selvittää, miten erilaiset tuoksut, äänet ja valaistus vaikuttavat kuluttajien valintoihin erilaisissa ympäristöissä ja kulutustilanteissa.

– Voimme tuoda tilaan esimerkiksi linnunliverrystä ja havujen tuoksua, ja tutkia, lisääkö se kuluttajien halua tehdä ympäristöystävällisempiä valintoja, kertoo markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen professori Tommi Laukkanen Itä-Suomen yliopistosta.

– Normaalissa kauppaympäristössä aistiärsykkeiden ja niiden yhdistelmien testaaminen on vaikeaa ja kallista. Laboratoriomme mahdollistaa maailmanluokan aistimarkkinoinnin tutkimuksen elinkeinoelämän hyödyksi. Joensuun SenseLab on herättänyt kiinnostusta myös kansainvälisesti, Laukkanen sanoo.

A-Insinöörit vastasi SenseLabin rakennuttamisesta sekä rakennesuunnittelusta 1950-luvulla rakennettuun kiinteistöön Suomen Yliopistokiinteistöjen kumppanina.

Demohankkeissa tuotetaan prototyyppejä tulevaisuuden tiloista

SenseLab on Suomen Yliopistokiinteistöjen ja Itä-Suomen yliopiston yhteiskehitteinen ja yhteisrahoitteinen demohanke. Yliopistokiinteistöjen demohankkeet ovat yliopistojen kanssa toteutettuja hankkeita, joissa luodaan prototyyppejä tulevaisuuden tiloista ja toimintakonsepteista.

– Demohankkeiden avulla voidaan tutkia tietyn ratkaisun toimivuutta ja tulevaisuuden hyödyntämismahdollisuuksia lyhyessä ajassa ja pienillä kustannuksilla. Jos ratkaisu osoittautuu toimivaksi, demoa voidaan jatkojalostaa ja mahdollisesti skaalata laajemmin yliopistojen käyttöön, sanoo demohankkeen aikana rakennuttajainsinöörinä toiminut Leena Pokela Suomen Yliopistokiinteistöistä.

SenseLabin suunnittelussa tärkeintä oli löytää rajattuun budjettiin sopivat resurssiviisaat ratkaisut.

– Meidän täytyi tarkasti miettiä, mihin käytössä oleva budjetti riittää ja mihin kannattaa panostaa tutkimustoiminnan näkökulmasta. Tämä tehtiin tiiviissä yhteistyössä tilojen käyttäjien kanssa eli hankkeessa korostui arvoa rahalle -ajattelu. Onnistuimme löytämään toimivimmat tekniset ratkaisut muun muassa suuren led-seinän tuottamien lämpötilojen hallintaan. Suunnittelussa oli tärkeää myös varmistaa, että tilaan tuodut tuoksut saadaan ohjattua pois hallitusti niin etteivät ne häiritse yliopiston muita tiloja, kertoo rakennuttajakonsultti Jaakko Karjula A-Insinööreistä.

SenseLab koostuu loungesta, tutkimuslaboratoriosta ja tarkkailutilasta. Loungessa testihenkilöitä voidaan ennen tutkimusta altistaa erilaisille äänille ja tuoksuille. Muunneltavassa tutkimustilassa on kymmenen neliön kokoinen led-seinä, johon voidaan luoda erilaisten miljöiden tunnelmia valokuvien tai videoiden avulla. Tarkkailutilassa havainnoidaan ja mitataan esimerkiksi valon määrää ja lämpötilaa, äänenvoimakkuutta ja sisäilman hiilidioksidipitoisuutta.

Moniaistilaboratoriossa tullaan tutkimaan muun muassa vastuullista kuluttamista. Se avaa uusia mahdollisuuksia esimerkiksi matkailun, ravitsemuksen ja kotitalouden tutkimukselle ja opetukselle.

Yliopiston digipalvelut vastasivat av-laitteistojen suunnittelusta. Arkkitehtisuunnittelusta vastasi Arcadia arkkitehtitoimisto ja talotekniikan suunnittelusta vastasi Granlund Oy. Hankkeen kokonaisurakoitsijana toimi Rakennus Kajo Oy.

Yhteyshenkilöt

Jaakko Karjula, yksikönjohtaja, A-Insinöörit
puh. 050 414 1983
jaakko.karjula@ains.fi

Leena Pokela, asiakkuuspäällikkö Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
puh. 050 4143781
leena.pokela@sykoy.fi

Tommi Laukkanen, markkinoinnin professori, kauppatieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto UEF
puh. 050 438 7423
tommi.laukkanen@uef.fi

Kuvat

Testihenkilö tarkastelee t-paitaa SenseLab-moniaistilaboratoriossa. Tila voidaan muuntaa teknologian avulla erilaisiksi ympäristöiksi, kuten kaupaksi, ravintolaksi tai kahvilaksi. Tilassa tutkitaan, miten erilaiset tuoksut, äänet ja valaistus vaikuttavat kuluttajien valintoihin.
Testihenkilö tarkastelee t-paitaa SenseLab-moniaistilaboratoriossa. Taustalla näkyvä myymälämiljöö on luotu suuren led-seinän avulla. Tilassa tutkitaan, miten erilaiset tuoksut, äänet ja valaistus vaikuttavat kuluttajien valintoihin. Kuva: Niko Jouhkimainen / Itä-Suomen yliopisto
Lataa
SenseLabin tarkkailutilassa havainnoidaan testihenkilöiden reaktioita muun muassa valon määrään ja valon lämpötilaan, tuoksuihin sekä ääniin. Kuva: Niko Jouhkimainen/Itä-Suomen yliopisto
SenseLabin tarkkailutilassa havainnoidaan testihenkilöiden reaktioita muun muassa valon määrään ja valon lämpötilaan, tuoksuihin sekä ääniin. Kuva: Niko Jouhkimainen/Itä-Suomen yliopisto
Lataa
SenseLabin seinänkokoinen led-näyttö mahdollistaa tilan ilmeen muuttamisen kauppaympäristöstä vaikka kahvilaksi. Tilassa voidaan testata erilaisten olosuhteiden ja ympäristöjen vaikutusta kuluttajien valintoihin ostotilanteessa. Kuva: Niko Jouhkimainen/Itä-Suomen yliopisto
SenseLabin seinänkokoinen led-näyttö mahdollistaa tilan ilmeen muuttamisen kauppaympäristöstä vaikka kahvilaksi. Tilassa voidaan testata erilaisten olosuhteiden ja ympäristöjen vaikutusta kuluttajien valintoihin ostotilanteessa. Kuva: Niko Jouhkimainen/Itä-Suomen yliopisto
Lataa

Tietoa julkaisijasta

A-Insinöörit (AINS Group) on suomalainen, ennakkoluuloton kiinteistö- ja rakennusalan suunnittelu- ja konsulttitalo. Luomme yhdessä parasta rakennettua ympäristöä ja haastamme koko alaa uudistumaan kestävästi. 1 300 hengen asiantuntijayhteisömme tarjoaa kiinteistö- ja rakennushankkeisiin kaikki suunnittelu- ja projektijohtopalvelut kuudella liiketoiminta-alueella: rakennuttaminen, arkkitehtisuunnittelu, rakennesuunnittelu, korjaussuunnittelu, teollisuus- ja talotekniikka sekä yhdyskunta- ja ympäristösuunnittelu. Toimimme 19 toimipisteessä Suomessa ja kansainvälisesti.

A-Insinöörit – ihmisiä, joiden kanssa rakennat rohkeasti parempaa. www.ains.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta A-Insinöörit Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye