Foodoran ruokabarometri luo mielikuvia presidenttiehdokkaiden kannattajien elämäntyyleistä
Joulukuun 2023 alkupuolella toteutettu Foodoran ruokabarometri luo hauskat mielikuvat eri presidenttiehdokkaiden kannattajista. Aaltolan kannattajista piirtyy selkeä amerikkalainen elämäntyyli, kun taas Stubbin kannattajakunta nauttii kulinaristisemmin. Tuloksista selviää myös Halla-ahon ja Anderssonin äänestäjien olevan innokkaimpia ruokalähettipalveluiden käyttäjiä.
Foodoran ruokabarometriin* osallistui joulukuun 2024 alkupuolella noin tuhat vastaajaa. Ruokabarometrissä tutkittiin, miten vastaajien suosikkipresidenttiehdokas ja poliittinen kanta näkyvät heidän ruokamieltymyksissään. Barometri tuo esiin mielenkiintoisia mielleyhtymiä presidenttiehdokkaiden kannattajien elämäntavoista. Tulokset ovat tilastollisia korostumia.
Haaviston kannattajille intialainen ruoka (27%) ja kasvisruoka (20%) ovat lempiruokia, ja tulokset luovat kuvaa eri kulttuureita arvostavista tietoisista kuluttajista. Esimerkiksi grilliruoka ei Haaviston kannattajille maistu yhtä paljon kuin muille, erityisesti Halla-ahon kannattajille (32%).
Halla-ahon kannattajille lempiruokia ovat sen sijaan burgerit (33%), kebab (20%) ja erityisesti pizza (48%). Pizzaa Halla-ahon kannattajista syö viikoittain 10 prosenttia ja peräti 74 prosenttia kuukausittain. 8 prosenttia syö burgereita vähintään kerran viikossa. On hyvä huomioida, että Halla-ahon kannattajista vain 6 prosenttia ilmoittaa salaatin yhdeksi lempiruoakseen.
Stubbin äänestäjät ovat kulinaristeja. Vaikka Stubbin kannattajat syövät monipuolisesti kaikkea, Stubbin kannattajissa korostuu kiinnostus välimerellisiin ruokiin (23%) sekä salaatteihin (19%). Mielenkiintoiseksi Stubbin kannattajakunnan tekee se, etteivät he syö mielellään intialaista.
Jutta Urpilaisen kannattajia voisi luonnehtia terveysintoilijoiksi, sillä he popsivat eniten salaattia (27%) ja keittoa (15%). Lisäksi Jutan kannattajat tykkäävät kolmanneksi eniten grilliruoasta muihin verrattuna. Urpilaisen kannattajat ovat myös toiseksi ahkerimpia kotiruokailijoita (60%). Kotiruoka ei kuitenkaan nouse suosituimmaksi vaihtoehdoksi Anderssonin ja Harkimon kannattajien keskuudessa, vaikka kotiruoka on muuten kaikkien muiden lempiruokaa.
Anderssonin kannattajat ovat selkeästi urbaanein joukko. Heistä 10 prosenttia näyttää pitävän kulhoista ja pokebowleista, joka korostuu tuloksissa. Lisäksi heille maistuu sushi (23%) ja pasta ( 35%). Rehnin kannattajat sen sijaan välttelevät intialaista, pastaa ja sushia, mutta syövät korostuneemmin keittoruokaa muihin verrattuna.
Aaltolan kannattajat sijoittuvat eniten burgereita suosivien joukkoon (39%) ja ilmoittavat nauttivansa mielellään myös jälkiruokia ja herkkuja (24%). Aaltolan kannattajista näyttää piirtyvän ruokailutottumusten valossa amerikkalainen elämäntyyli, jossa herkuttelu kuuluu maan tapoihin. Aaltolan kohdalla tulos on suuntaa-antava.
Ruokabarometrin mukaan miehet nauttivat korostuneesti enemmän burgereita, kebabia ja pizzaa. Jopa 10 prosenttia miehistä ilmoitti syövänsä pizzaa viikoittain. Naisista taas 62 prosenttia ei syö kebabia lainkaan, kun taas vastaava luku miehillä on 10 prosenttia. Lisäksi naiset kokevat syövänsä terveellisemmin kuin miehet. Naisista 60 prosenttia nauttii vähintään kerran päivässä terveellisen aterian, kun taas miehistä vastaava osuus on 52 prosenttia.
Eniten ruokalähettipalveluita käyttävät Halla-ahon ja Anderssonin kannattajat
Ruoan tilaaminen ruokalähettipalveluiden kautta on vakiintunut osaksi kuluttajien arkea, ja Foodora näkee esimerkiksi nopean ruoan että kanaruokien suosion vain kasvavan. Tutkimuksen mukaan 18–24-vuotiaista peräti 81 prosenttia, 25–34-vuotiaista 79 prosenttia ja 24–44-vuotiaista 54 prosenttia käyttää ruokalähettipalveluita. Yli 45-vuotiaista 28 prosenttia käyttää palvelua, ja puolet 25–34-vuotiaista tilaa ruokaa kuukausittain. Barometrin mukaan usein lähettipalveluita käyttävissä korostuu burgereiden, pizzan ja kebabin suosio.
Puoluekannan perusteella eniten ruokalähettipalveluita käyttävät kuukausittain vihreiden (31%) ja perussuomalaisten (28%) kannattajat, kun taas keskustalaisten keskuudessa käyttö on vähäisempää (13%).
– Barometrin tuloksista sai ilmi hauskoja piirteitä äänestäjien elämäntyyleistä. Ruokalähettipalveluita käyttävät ne kuluttajat, jotka asuvat taajamissa tai kaupungeissa. Eli siellä missä on eniten tarjontaa. Foodoran käyttäjille ruoan tilaaminen sovelluksen kautta tuo helpotusta arkeen ja he ovat hyvin tottuneita tekemään ostoksensa älylaitteella, sanoo Foodoran Head of Commercial Einar Toivonen.
Halla-ahoa äänestävistä peräti 31 prosenttia käyttää kuukausittain lähettipalveluita, kun taas Anderssonia äänestävistä vastaava luku on 29 prosenttia. Vähiten ruokalähettipalveluita käyttää Essayahia äänestävät, joista ainoastaan 7 prosenttia ilmoittaa käyttävänsä palveluita säännöllisesti. Essayahin tulos on suuntaa-antava.
Liitteenä tutkimusmateriaalin kooste pdf-dokumenttina.
*Foodoran ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin tutkimustiimin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 1019 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tiedonkeruussa painotettiin vastauksia pääkaupunkiseudulta, kehyskunnista sekä muista isoista kaupungeista. Tutkimus tehtiin 4.– 12.12.2023. Tutkimuksen virhemarginaali on tässä kannatusmittauksessa 2 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat
Liitteet
Tietoa julkaisijasta
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Delivery Hero toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Valkosipulia pizzaan, suolakurkkuja ei – näin suomalaiset vastasivat ruokaväittämiin17.4.2024 08:35:00 EEST | Tiedote
Foodora tutki, miten suomalaiset reagoivat erilaisiin ruokaväittämiin. Tutkimukseen vastanneiden mukaan valkosipuli ja ananas kuuluvat pizzaan, kun taas suolakurkut ja ranskalaiset eivät. Suosiotaan kasvattanut trendi, ranskalaisten dippaaminen jäätelöön, sai vastaajilta myös tyrmäyksen. Lisäksi vanha kikka, majoneesin ja ketsupin sekoittaminen, ei ole suotavaa.
Drone-kuljetukset alkoivat Ruotsissa – Suomi harkitsee käyttöä21.3.2024 09:52:39 EET | Tiedote
Ruotsin Foodora ottaa käyttöön ensimmäisenä Foodora-maana ympärivuotiset drone-kuljetukset, tuoden uuden ulottuvuuden nopeisiin kuljetuksiin. Suomi tarkastelee mahdollisuutta seurata esimerkkiä. Droonien avulla tuodaan kuljetukset sellaisille alueille, joihin saavutettavuus on muuten haasteellista.
Tutkimus: mitä onnellinen suomalainen syö?19.3.2024 08:35:00 EET | Tiedote
Suomalaiset syövät kotiruokaa ollessaan onnellisia, kertoo Foodoran tutkimus. Myös pizza päätyy usein lautaselle, kun kuluttajat ovat onnellisia. Psykologin mielestä kotiruokaan liitetään hyviä ruokamuistoja, joista nousevat vahvasti esille yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemukset.
Foodoran sovellukseen terveellisempiä vaihtoehtoja erotteleva Freesi olo28.2.2024 08:35:00 EET | Tiedote
Foodora on kehittänyt sovellukseensa paljon toivotun ominaisuuden, jolla erotellaan terveellisempiä annoksia tarjoilevia ravintolavaihtoehtoja niitä toivoville. Foodoran tuoreen tutkimuksen mukaan erityisesti naiset kokevat syövänsä terveellisemmin.
Foodora Marketissa vain 2,5 prosenttia hävikkiin – Invafresh tukee valvonnassa26.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Foodora Marketissa on myynnissä tuhansia tuotteita, ja yli puolet Foodora Marketin myynnistä on tuoretuotteita. Verkkokaupasta ostavat asiakkaat odottavat aina parasta laatua, joten tuotteiden pilaantumista on kyettävä valvomaan tarkasti ennen kuin niistä tulee hävikkiä. Tästä syystä Foodora Marketit ovat ottaneet käyttöönsä Invafreshin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme