Väitös: Tarinallistaminen ja roolit tukevat oppilaiden työelämätaitojen kehittymistä
Väitöstutkimuksessaan Isabella Aura selvitti, miten opetuksen tarinallistaminen esimerkiksi roolipelaamisen kautta tukee lasten työelämätaitojen ja -asenteiden karttumista.

Muuttuvassa yhteiskunnassa on yhä tärkeämpää olla sopeutuvainen, oma-aloitteinen sekä osata toimia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa erilaisten ihmisten kanssa. Tällaisten taitojen harjoittelu tai niistä innostuminen voi kuitenkin tuntua kaukaiselta ajatukselta koululaiselle.
Koulutuksen kentällä tehdään jatkuvasti ansiokasta työtä, jotta opetus ja oppiminen olisi mielekästä, kiinnostavaa ja tarkoituksenmukaista erilaisille oppijoille. Yksi lähestymistapa on lisätä tarinaelementtejä pedagogiikkaan esimerkiksi hahmojen, teemojen ja juonenkulun kautta, eli tarinallistaa opetusta. Tutkittua tietoa opetuksen tarinallistamisesta ja sen teoriasta on kuitenkin vielä varsin niukasti.
Kasvatustieteiden maisteri Isabella Aura perehtyi väitöstutkimuksessaan oppimisympäristöjen ja opetuksen tarinallistamiseen. Osa tutkimuksen aineistosta kerättiin Nuorten Yrittäjyys ja Talous NYT:n Yrityskylä Alakoulu-oppimisympäristöstä oppilaiden itsearviointiin perustuvilla ennen ja jälkeen kyselyillä.
Yksikin koulupäivä voi olla merkittävä
Yrityskylässä kuudesluokkalaiset osallistuvat simuloituun yhteiskuntaan ja toimivat yhden päivän ajan eri ammattirooleissa, kuten terveysaseman työterveyslääkärinä, pankin palveluneuvojana tai energiayhtiön toimitusjohtajana. Olennaista Yrityskylässä on rooliin heittäytyminen ja pelillisten tehtävien suorittaminen.
–Roolit ja tarinallistettu ympäristö luovat leikinomaisen kuplan, jossa heittäytyminen on tehty helpoksi myös niille oppilaille, jotka eivät ehkä tavallisesti sellaisesta innostu.
Väitöstutkimuksessaan Aura havaitsi, että muutosta kuudesluokkalaisten ajattelussa tapahtui jo yhden Yrityskylä-oppimisympäristössä vietetyn päivän aikana. Oppilaat kokivat olevansa innostuneempia sekä parempia mitatuissa työelämätaidoissa ja kokivat ne tärkeämmiksi kuin ennen.
–Oli yllättävää ja hienoa huomata, miten jo näin lyhyessä ajassa oppilaiden käsitykset itsestään ja omista kyvyistään kohenivat. Todennäköistä on, että mitä enemmän oppilas uppoutui Yrityskylässä rooliinsa ja sen työtehtäviin, sitä enemmän hän oppi, Aura sanoo.
Leikin kautta oppiminen on luontaista ihmiselle
Väitöstutkimus osoittaa, että leikillisiin, tarinallisiin ja pelillisiin opetusmetodeihin kannattaa panostaa. Opettajataustainen Aura kuitenkin tunnistaa myös yhteiskunnan, median ja vanhempien asettamat paineet koululle ja opettajille. Hän ei haluakaan patistaa jo kuormittuneita opettajia mullistamaan opetustaan, vaan tarjota kipinää niille, jotka ovat jo ennestään pohtineet kannattaako esimerkiksi tarinallistamiseen ryhtyä.
–Pulpetissa istumiselle ja rauhalliselle itsenäiselle työlle on aikansa ja paikkansa. Kuitenkin monimutkaisten kokonaisuuksien, kuten yhteiskunnan ja työelämän koukeroiden ja niihin liittyvien taitojen oppiminen voi olla mielekkäämpää ja tehokkaampaa, kun opetuksessa hyödynnetään roolipelaamista ja leikillisyyttä, Aura toteaa.
Väitöstilaisuus perjantaina 2. helmikuuta
Kasvatustieteiden maisteri Isabella Auran pelillistämisen alaan kuuluva väitöskirja Storification in Formal Education: Experiences, behavior and 21st century skills propensity tarkastetaan Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa perjantaina 2. helmikuuta 2024 kello 13 alkaen Päätalon salissa A1 (osoite: Kalevantie 4, Tampere). Vastaväittäjänä toimii professori Raine Koskimaa Jyväskylän yliopistosta. Kustoksena toimii professori Juho Hamari Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Isabella AuraTutkijaTampereen yliopisto
Puh:+358504730445isabella.aura@tuni.fiKuvat

Linkit
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Kutsu: Pelikulttuuristrategiapäivässä 5. marraskuuta kehitetään kestävämpää pelikulttuuria21.10.2025 09:40:00 EEST | Tiedote
Jotta pelien yhteiskunnalliset mahdollisuudet tunnistettaisiin ja hyödynnettäisiin täysin, pelikasvattajien mukaan tarvitaan kansallista pelikulttuuristrategiaa. Marraskuun 5. päivänä Tampereen yliopiston Paidia-tilassa järjestettävä Pelikulttuuristrategiapäivä kokoaa yhteen Suomen johtavat pelikulttuurin parissa työskentelevät toimijat keskustelemaan kestävän pelikulttuurin kehittämisestä.
Väitös: Näkökyvyn heikkeneminen maksaa Suomelle jopa kolme miljardia euroa vuodessa21.10.2025 08:42:00 EEST | Tiedote
Lääketieteen lisensiaatti Joonas Taipaleen väitöstutkimus osoittaa, että näkökyvyn ylläpitämisellä on merkittävä positiivinen vaikutus kansantalouteen. Näkökyvyn heikkeneminen aiheuttaa vuodessa jopa kolmen miljardin euron kustannukset, mutta niistä vain 1,9 prosenttia johtuu silmälääketieteellisestä hoidosta. Lisäksi näkökyvyn heikkeneminen alentaa huomattavasti elämänlaatua. Kun terveydenhuoltojärjestelmää kehitetään kustannustehokkaammaksi, laskelmissa tulisi ottaa huomioon myös hoitamatta jättämisen ja hoidon lykkääntymisen tuomat kustannukset.
Johtajuussymposium pohtii johtajuutta murroksen keskellä20.10.2025 07:46:46 EEST | Tiedote
Johtajuussymposium kokoaa yhteen johtamisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen huippunimet. Tämänvuotinen Johtajuussymposium järjestetään tiistaina 21. lokakuuta 2025 teemalla johtajuus murroksen keskellä. Ohjelmaa voi seurata suorana lähetyksenä paikan päällä tai Yle Areenassa.
Väitös: Uusi suunnittelumenetelmä parantaa teräsrakenteiden luotettavuutta ja säästää materiaalia16.10.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Nykyiset rakennemitoituksen menetelmät eivät kuvaa riittävän tarkasti rakenteiden käyttäytymistä vauriotilanteissa. Tämä voi johtaa joko ylimitoitukseen ja materiaalihukkaan tai alimitoitukseen ja turvallisuusriskeihin. Diplomi-insinööri Lauri Jaamala kehitti väitöstutkimuksessaan uuden suunnittelumenetelmän, jonka avulla voidaan suunnitella entistä tasalaatuisempia ja materiaalitehokkaampia kantavia rakenteita eurooppalaisten rakentamismääräysten mukaisesti.
Väitös: Tarkka tieto junan ja radan vuorovaikutuksesta auttaa kohdentamaan kunnossapitoa15.10.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan diplomi-insinööri Tiia Loponen selvitti, miten eri junakalustot kuormittavat rataa ja miten radan ominaisuudet, kuten kiskon kuluminen, vaikuttavat kuormituksiin Suomen rataverkolla. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää radan kunnossapidon ja käyttömaksujen optimoinnissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme