Nimitysuutinen: Taija Roiha Kosmoksen uudeksi kustannuspäälliköksi

Kosmoksen kotimaisen kirjallisuuden kustannuspäälliköksi on nimetty Taija Roiha.

Taija Roiha on Kosmoksen uusi kustannuspäällikkö
Taija Roiha on Kosmoksen uusi kustannuspäällikkö ©Liisa Lehkonen

Roiha on monipuolinen kirjallisuusalan ammattilainen, kirjallisuustieteen tohtori ja Nuori voima -lehden entinen päätoimittaja. Uusi työnkuva innostaa Roihaa:

”Kustannuspäällikön työnkuva on todella inspiroiva ja erityislaatuinen. Odotan, että tehtävässä pääsen osaltani luotsaamaan kotimaisen kirjallisuuden suuntaa.”

Roihan vastuulla on julkaisukatalogin kokoaminen ja työskentely kirjailijoiden kanssa. Hän pääsee työskentelemään myös editorin roolissa. ”Molemmat ovat minulle erittäin innostavia tehtäviä.”

Kustantaja Mikko Aarne iloitsee Taija Roihan liittymisestä toimitukseen:

”Taija Roiha on yksi sukupolvensa parhaista lukijoista, terävä kriitikko, älykäs tutkija ja herkkä esseisti. Olen riemuissani siitä, että hänen taitonsa ja näkemyksensä saadaan Kosmokseen!”

Uudelta työltä Roiha odottaa Kosmoksen kirjailijoihin ja työyhteisöön tutustumista sekä ”sitä hetkeä, kun pääsen ensimmäistä kertaa näkemään ideoiden ja suunnitelmien konkretisoituvan valmiiden kirjojen muodossa.”

Kustantamon toimitukseen kuuluvat kustantaja Mikko Aarne, suomennetun kirjallisuuden kustannuspäällikkö Anni Moilanen sekä kotimaisen kirjallisuuden kustannuspäällikkö Taija Roiha. Tiimiä vahvistetaan kevään aikana myös kustannustoimittajalla.

Kustannusyhtiö Kosmos on vapaana syntynyt kirjakustantamo, joka on nykyisin osa Werner Söderström Osakeyhtiön kustantamoperhettä. Meillä yhdistyvät pienen ja suuren talon edut sekä työntekijöille että kirjailijoille. Toimimme omassa toimistossamme Helsingin Kalliossa ja julkaisemme vuosittain parikymmentä teosta tieto- ja kaunokirjallisuutta.

Maailmassa on jo liikaa roskaa, joten haluamme julkaista kirjoja, joilla on merkitystä. Kosmoksen kirjailijoita ovat mm. Jani Toivola, Emmi-Liia Sjöholm, lida Sofia Hirvonen, Aino Vähäpesola, Elina Innanen, Pontus Purokuru ja Elli Valtonen.

KUSTANNUSYHTIÖ KOSMOS
Porthaninkatu 10, 00530 Helsinki