Muutos Lidlin tutussa tuotemerkissä – Kartanon-tuoteperheeseen kuuluvat nyt lihajalosteet ja valmisruoat
Lidlin lihajalosteista tuttu Kartanon-tuoteperhe kasvaa ja uudistuu. Jatkossa tuoteperheen alta löytyvät lihajalosteiden lisäksi valmisruoat, jotka ovat aiemmin olleet Koskikylän-merkkisiä. Kasvanut Kartanon-tuoteperhe on myös saanut täysin uudenlaisen ilmeen. Maalaismaisemahenkisistä, vihreistä pakkauksista tunnistettavan tuoteperheen tuotteet on kaikki valmistettu Suomessa.

Lidlin hyllyistä löytyvä lihajalosteiden tuotemerkki Kartanon on kokenut uudistuksen. Kartanon-tuotemerkillä on aiemmin myyty Lidlissä esimerkiksi leikkeleitä, meetvursteja ja ruokamakkaraa, mutta nyt tuoteperheen alta löytyvät myös kaikki Lidlin valmisruoat, kuten valmiskeitot ja -laatikot, välipalat ja einekset. Kartanon-tuoteperheeseen kuuluu nyt lähes 50 tuotetta, jotka on kaikki valmistettu Suomessa. Usealta tuotteelta löytyy myös Hyvää Suomesta -merkki, mikä kertoo kotimaisesta raaka-aineesta ja työstä tuotteen takana.
Kartanon on Lidlin oma tuotemerkki, joka on löytynyt Lidlin valikoimasta 2000-luvun alkuvuosista saakka. Aiemmin sinisistä pakkauksistaan tunnetut Kartanon-tuotteet sekä ennen Koskikylän-brändin alla myydyt valmisruoat saavat nyt ylleen vihreät, piirretyt maalaismaisemapakkaukset. Tuotteiden reseptit säilyvät entisellään – vain ulkoasu muuttuu.
− Omat merkit ovat valikoimamme suola ja sokeri. Teettämämme tutkimuksen perusteella Kartanon on tuotemerkki, jonka asiakkaat yhdistävät vahvasti Lidliin. Uudet pakkaukset henkivät kotimaisuutta ja tarinallinen kuvitus tuo esiin luonnollisuutta. Tällainen leikkisä ja kuvituksellinen pakkaus on lihajalosteissa hieman totutusta poikkeava, ja Kartanon pakkaukset on varmasti helppo bongata kylmähyllystä, sanoo Lidlin senior pakkaus- ja brändiasiantuntija Maiju Kaila.
Uuden ilmeen haluttiin olevan tunteita herättävä ja suunnittelutyön edetessä kokeiltiin monia eri versioita. Vihreän päävärin lisäksi yksittäisten tuotepakkausten väreissä noudatetaan asiakkaille ruokakaupan hyllystä muutenkin tuttuja värejä. Esimerkiksi leikkeleissä keittokinkkupakkausten etiketit ovat vaaleanpunaisia ja meetvurstipakkausten syvän tummanpunaisia.
Vihreitä piirrosmaisemaisia pakkauksia löytyy jo nyt Lidlin valmisruoka- ja lihajalostehyllyistä. Muutos uusiin pakkauksiin tapahtuu kuitenkin vähitellen kevään aikana, kun vanhoilla pakkausmateriaaleilla valmistetut tuotteet on saatu myytyä loppuun.
Kaupan omien merkkien merkitys kasvanut
Kaupan omien merkkien suosio on ollut viime vuosina kasvussa, kun yleisen hintatason nousun johdosta kuluttajat ovat etsineet edullisempia vaihtoehtoja ostoskoreihinsa. Kaupan oman merkin tuotteet ovat usein arkisia tuotteita ja omassa kategoriassaan hyllyn halvin vaihtoehto. Halpa hinta ei kuitenkaan kerro tuotteen laadusta, sillä Lidlissä on korkeat kriteerit omien merkkien tuotteiden laadulle ja vastuullisuudelle.
− Omien merkkien tuotteiden osalta meillä on sekä niiden reseptiikka että vastuullisuus omissa käsissämme. Tuotteen makua ja muita aistinvaraisia ominaisuuksia hiotaan tarkasti, jotta lopputuloksesta tulee mahdollisimman laadukas. Käytämme myös omien merkkiemme tuotteissa paljon sertifioituja raaka-aineita, mikä takaa tuotteen vastuullisuuden, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Lidlin valikoimasta 75 prosenttia on omia merkkejä. Valikoimaa täydennetään teollisuuden merkeillä. Valtaosa Lidlin omista tuotemerkeistä on elintarvikkeita, mutta niitä löytyy myös käyttötavaroiden puolelta.
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl täysjyvän asialla – valikoimaan lisätty kotimaisia täysjyvätuotteita4.9.2025 15:36:04 EEST | Tiedote
Suomi on täysjyvän luvattu maa puhtaan kauran ja rukiin ansiosta, mutta suomalaiset syövät täysjyvää aivan liian vähän. Lidlissä on ryhdytty toimeen tämän korjaamiseksi: yhtiö on asettanut kunnianhimoinen tavoitteen täysjyvän lisäämiseksi. Lidl on hiljattain lisännyt valikoimaansa uusia, kotimaisia täysjyvää sisältäviä tuotteita.
Takaisinveto: Dafgårdsin pakasteaterioissa pakkausmerkintävirhe4.9.2025 13:15:58 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erät ruotsalaisen Dafgårdsin valmistamia Wallenbergin pihvejä sekä janssoninkiusausta. Kyseessä on pakasteena myytävät valmisateriat. Takaisinveto tehdään, koska näiden kahden tuotteen tuotepakkauksiin on tarroitettu suomenkieliset ainesosaluettelot virheellisesti ristiin. Näin ollen suomenkieliset tiedot ainesosista ja allergeeneista eivät pidä paikkansa ja tuotteet voivat olla haitaksi allergikoille. Muille tuotteet ovat turvallisia käyttää.
Dubai-suklaavillitys saa jatkoa – trendimaku saapuu nyt croissantin muodossa Lidlin paistopisteille4.9.2025 11:35:00 EEST | Tiedote
Dubai-suklaan ystävät saavat iloisia uutisia, kun Lidl tuo paistopisteelle pistaasitäytteisen, kataifilla ja suklaalla kuorrutetun Dubai-croissantin. Trendimaun ilmiömäinen suosio on saanut Lidlin asiakkaat innostumaan muistakin Dubai-makumaailman tuotteista, kuten Dubai-suklaatyylisestä jäätelöstä. Uutuuscroissantit saapuvat Lidleihin torstaina 4. syyskuuta.
Hollywood-tähdet Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller Parkside-kampanjan kasvoina29.8.2025 13:19:42 EEST | Tiedote
Hollywood kohtaa käsityötaidon Lidlin Parkside-työkalujen kampanjassa, kun Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller esiintyvät ensimmäistä kertaa yhdessä. He rohkaisevat sekä kokeneita nikkareita että aloittelijoita humoristisella tyylillä puuhastelemaan itse ja ottamaan ohjat omiin käsiinsä.
Lidlin tilinpäätös 2024: panostuksia asiakkaisiin ja työntekijöihin28.8.2025 14:30:00 EEST | Tiedote
Lidlin 28.2.2025 päättyneen tilikauden tilinpäätös on julkaistu. Lidlin liikevaihto kasvoi 1,1 prosenttia ja oli yhteensä 2 021 miljoonaa euroa. Lidl työllistää 5 750 suomalaista, teki investointeja 56,8 miljoonalla eurolla ja maksoi yhteisöveroa 8,5 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme