Tahko Ski Lift Pitch -tapahtumaohjelma vie kasvun ja innovaatioiden huipulle

Nilsiän Tahkovuorella 3.-4.4.2024 järjestettävän Tahko Ski Lift Pitch -bisnestapahtuman ohjelma on julkaistu. Kasvu- ja innovaatioteemaisen ohjelman ytimessä ovat startup-yrityksille suunnattu pitchauskilpailu ja kasvutahtoa vauhdittava seminaariohjelma.

Tahko Ski Lift Pitch -tapahtuman startup-kilpailussa parhaiten alkukarsintavaiheessa pitchanneet 20 yritystä pääsevät vakuuttamaan sijoittajat omasta liikeideastaan Tahkovuoren huipulle kuljettavassa hiihtohississä. Reino Hartikainen

Tahko Ski Lift Pitch -tapahtumaan odotetaan huhtikuussa 300:a tapahtumakävijää, 30:a enkeli- ja pääomasijoittajaa sekä 70:ä startup-yrittäjää. Lisäksi tapahtumaan osallistuu noin 100 opiskelijaa paikallisista ammatti- ja korkeakouluista.

Ohjelman keskiössä on kansainvälinen startup-yritysten pitchauskilpailu. Kilpailussa startup-yritykset esittävät ”hissipuheensa” omasta bisneskonseptistaan enkeli- ja pääomasijoittajille. Kaksipäiväinen kisakokonaisuus huipentuu Tahkovuoren huipulle kuljettavaan hiihtohissiin, jossa 10 000 euron rahapalkinnosta kisaavat 20 kilpailussa edennyttä startup-yritystä. Startup-kilpailun ohella ammatti-, ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijat kilpailevat omassa Student track -ideakilpailussaan, jossa opiskelijat pitchaavat liikeideoitaan.

Tapahtuman aloituspäivänä osallistujat pääsevät startup-kilpailun lisäksi kokemaan muun muassa innovaatiojohtamisen workshopin sekä kasvuseminaarin, joista jälkimmäisessä vaikututaan Woltin perustaja Elias Aallon keynote-puheenvuorosta ja paikallisten yritysten Genelecin, FinVectorin ja Berggrenin aiheeseen johdattavista yritystarinoista. Opiskelijoita ja yrityksiä yhdistävässä osuudessa keynote-puheenvuorollaan tapahtumakävijöitä inspiroi yrittäjä ja media- sekä somepersoona Sointu Borg.

Tapahtuman Kasvua kansainvälisestä matkailusta -ohjelmaosuudessa muun muassa Visit Finlandin aluepäällikkö Heli Saari innostaa kuulijat kansainvälisen matkailun kasvuaskeleista. Alueellista näkökulmaa keskusteluun tuo uusi Pohjois-Savon Matkailu Oy, kun hallituksen puheenjohtaja Pekka Vihma avaa aluematkailun tulevaisuuden kasvusuunnitelmia.

”Olemme tänä vuonna painottaneet tapahtumaohjelmassa kasvua jo osin siksi, että Pohjois-Savossa on tunnetusti vahvaa näyttöä kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamisesta. Haluamme tuoda vahvemmin esille sitä, kuinka ratkaisuajattelu ja rohkea uudistuminen ruokkivat kasvupotentiaalista uutta liiketoimintaa. Meillä Kuopion alueella on kaikki edellytykset kasvaa kansainvälisesti tunnetuksi innovaatiokeskittymäksi, mistä osoituksena tänä vuonna yli viidestä Euroopan maasta vastaanotetut startup-kisahakemukset. Tämä itsessään kertoo paitsi tapahtuman myös koko alueemme kasvavasta kansainvälisestä vetovoimasta”, ohjelmakokonaisuuden antia tiivistää tapahtuman tuottaja ja Kuopion alueen kauppakamarin kasvujohtaja Tiina Hartikainen.

Tahko Ski Lift Pitch on Itä-Suomen merkittävin kansainvälistyvä bisnestapahtuma. Vuodesta 2017 lähtien Tahkon matkailukeskuksessa järjestetty tapahtuma tuo yhteen startupit, sijoittajat, osaajat ja eri vaiheen kasvuyritykset. Kuopion alueen kauppakamarin tuottaman tapahtuman strategisia kumppaneita ovat Kuopion kaupunki, Savilahti-projekti ja Business Kuopio, Novapolis ja Osuuskunta KPY, Itä-Suomen Yliopisto, Savonia-ammattikorkeakoulu – Business Center Pohjois-Savo, Osuma Henkilöstöpalvelut, Kuopio Health, Nostetta Ventures, Savon ammattiopisto, Ylä-Savon ammattiopisto, Iisalmen kaupunki, Varkauden Navitas Yrityspalvelut, PeeÄssä / Break Sokos Hotel Tahko, Tahkocom ja Talentree.