Öppet informationstillfälle om programmet för miljökonsekvensbedömning för den havsbaserade vindparken Tyrsky den 13 februari

Programmet för miljökonsekvensbedömningen (MKB-programmet) för det havsbaserade vindkraftsprojektet Tyrsky utanför Vasa har slutförts och kan kommenteras fram till den 22 mars. Programmet fastställer vad som ska utredas för att bedöma projektets miljökonsekvenser. Om projektet och utvärderingsprogrammet hålls den 13 februari ett informationstillfälle som är öppet för alla.

Informationstillfället om Tyrsky-projektet och dess MKB-program ordnas av NTM-centralen i Södra Österbotten och äger rum tisdagen den 13 februari kl. 17.30–20.00. Mötet hålls i Frans Henriksonssalen i Mittistan-huset i Närpes. Det är också möjligt att delta på distans.

”MKB-programmet som nyligen färdigställts är omfattande. I enlighet med programmet bedöms i projektet konsekvenserna av både den havsbaserade vindparken och rutterna för energiöverföringen. Utvärderingsprogrammet innehåller bland annat utredningar om fågel-, fiskeri- och vattenmiljöer. Dessutom undersöks till exempel projektets konsekvenser för landskapet samt utreds bullereffekterna både ovan och under vattnet”, säger Mathias Skog, projektledare för Tyrsky hos OX2.

MKB-förfarandet är en inkluderande och interaktiv process. Under den tid programmet finns framlagt har de som är intresserade av projektet möjlighet att framföra åsikter och ge utlåtanden om MKB-programmet. Efter att programmet varit framlagt, ger NTM-centralen sitt utlåtande om programmet, och MKB-processen framskrider till den egentliga utredningen av konsekvenserna, dvs. till MKB-beskrivningsskedet.

”I beskrivningsskedet låter OX2 göra de utredningar som anges i MKB-programmet för projektet. Resultaten av utredningen sammanställs i MKB-beskrivningen och avsikten är att den ska bli klar åren 2025–2026. De som är intresserade av projektet kan på samma sätt som programmet kommentera resultaten också i det skede då beskrivningen läggs fram”, säger Skog.

NTM-centralen granskar de redogörelser som sammanställer projektets miljökonsekvenser och drar en motiverad slutsats av dem. Man kan förvänta sig en motiverad slutsats om Tyrskys MKB-beskrivning uppskattningsvis 2026.

Beredningen av MKB-programmet för Tyrsky inleddes i början av 2023. Programmet utarbetades av konsultbolaget Afry.

OX2 fick ett undersökningstillstånd för det havsbaserade vindkraftsprojektet Tyrsky 2022. Projektet omfattar högst 95 vindkraftverk. Utöver Tyrsky utvecklar bolaget de havsbaserade vindkraftsprojekten Laine och Halla i Bottniska viken.

Rättelse 12.2.: Projektet omfattar högst 95 vindkraftverk, inte cirka 100 vindkraftverk.

Kontakter

Projekt­ledare, Mathias Skog, OX2 Finland, +358 50 590 2199, mathias.skog@​ox2.com

Länkar

OX2 utvecklar, bygger och säljer land- och havsbaserad vindkraft och solkraft. OX2 erbjuder även förvaltning av vind- och solparker efter färdigställande. OX2s utvecklingsportfölj består av både egenutvecklade och förvärvade projekt i olika faser. Företaget är också aktivt inom teknikutveckling kopplad till förnybara energislag, som vätgas och energilagring. OX2 har verksamhet på elva marknader i Europa: Sverige, Finland, Estland, Litauen, Polen, Rumänien, Frankrike, Spanien, Italien, Grekland och Åland. Sedan 2023 är OX2 även verksamma i Australien. Under 2022 omsatte OX2 cirka 7,6 miljarder kronor (cirka 680 miljoner euro). Företaget har över 500 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. OX2 är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2022. www.ox2.com

Följ OX2 Finland

Senaste pressmeddelandena från OX2 Finland

OX2 ja Vaasan satama yhteistyöhön merituulipuisto Tyrskyn valmistelussa – kyseessä yhtiön viides satamakumppanuus alueella22.2.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 ja Vaasan satama ovat sopineet merituulipuisto Tyrskyn valmisteluihin liittyvästä yhteistyöstä. OX2 ja Vaasan satama tulevat yhdessä työskentelemään suunnitteilla olevan merituulipuiston rakentamisen, käytön ja huollon aikana. OX2 ja Vaasan satama sopivat vastaavasta yhteistyötä myös yhtiön toisen alueelle suunnitellun merituulivoimahankkeen Laineen osalta.

OX2 och Vasa hamn samarbetar vid beredningen av den havsbaserade vindparken Tyrsky – detta är bolagets femte hamnpartnerskap i regionen22.2.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Bolaget för förnybar energi OX2 och Vasa hamn har kommit överens om samarbete kring beredningen av den havsbaserade vindparken Tyrsky. OX2 och Vasa hamn kommer att arbeta tillsammans under byggandet, driften och underhållet av den planerade havsbaserade vindparken. OX2 och Vasa hamn avtalar om motsvarande samarbete också i fråga om Laine i ett annat havsbaserat vindkraftsprojekt som bolaget planerar i området.

Selvitys: Merituulivoima tuo työtä ja verotuloja pitkäksi aikaa27.9.2023 08:30:00 EEST | Tiedote

Gaia Consulting on selvittänyt uusiutuvan energian yhtiö OX2:n toimeksiannosta Pohjanlahdella sijaitsevien merituulivoimalahankkeidensa investointi- ja käyttövaiheen talous- ja työllisyysvaikutuksia. OX2 on kehittänyt jo noin neljän vuoden ajan kolmea Suomen talousvyöhykkeelle sijoittuvaa merituulivoimapuistoa; Hallaa, Lainetta ja Tyrskyä. Selvityksen mukaan OX2:n kolme merituulivoimapuistoa loisivat koko elinkaarensa aikana eli suunnittelu-, rakennus- ja käyttövaiheissa yli 37 000 henkilötyövuotta ja tuottaisivat kunnille ja valtiolle yhteensä yli 19 miljardia euroa verotuloa. Työllisyysvaikutuksista yli kaksi kolmasosaa syntyy merituulivoimaloiden käyttöaikana. Verovaikutuksista merkittävin osa syntyy sähkön myynnistä merituulivoimaloiden käyttövaiheessa.