Konstnärsteamet IC-98:s nya kortfilm visas i Fokus-salen

I Fokus-salen i Konstmuseet Ateneum visas 27.2–28.4.2024 konstnärsduon IC-98:s kortfilm Impivaara En ny värld (2024). Filmen av konstnärsduon som består av Patrik Söderlund (f. 1974) och Visa Suonpää (f. 1968) är en visionsliknande fantasi över Aleksis Kivis klassiker Sju bröder (1870). Filmen dryftar människans agerande som naturens herre.

ett djurs öga, nära skott
IC-98: Impivaara – en ny värld (detalj) Foto: IC-98.

Kortfilmen ser på Sju bröder ur 2020-talets perspektiv

”Men ser du människan kan tänka vad hon vill,
tänka att hon är all världens herre eller en bökande tordyvel.
Ser du man kan tänka att Gud är död, och djävlarna, änglarna
och hela människosläktet och alla djuren på jorden, i havet och luften,
man kan tänka att jord, helvete och himmel försvinner – –
och ett mörker stiger fram i stället – –.”
– Aleksis Kivi, Sju bröder (1870, översättning Thomas Warburton, 1987)

Filmen bygger på de kapitel i romanen som utspelar sig i Impivaara och förbinder det förflutna med en fiktiv framtid på ett cykliskt sätt. Kortfilmen granskar romanen i egenskap av en energetisk grundval för vår kultur, ur perspektivet för möjliga framtider som tar avstamp i arternas samlevnad och klimatkrisen. Händelserna inleds med storskiftet på 1700-talet och avslutas i ett postfossilt 2100-tal.

Filmens gränslösa landskap skapar associationer till den finska konstens ikoniska landskapsmålningar, som Eero Järnefelts målningar från Koli. De betonar att människan är en del av naturen och av dess nätverk av samspel, inte alltings centrum.

Konstnärer inom många olika konstarter har tolkat Aleksis Kivis Sju bröder, var och en ur sin egen tids perspektiv. Vid sidan av filmen visas i Fokus-salen tre av Akseli Gallen-Kallelas (1865–1931) skisser för illustrationerna till Sju bröder (1908).

IC-98:s kortfilm räcker 26 minuter. Föreställningarna börjar med en halv timmes mellanrum från och med klockan 10.15. På vardagar början den sista föreställningen kl. 19.15 och på veckoslut kl. 16.15.

För Ateneums del ansvarar intendent Sointu Fritze för utställningen. Se hela arbetsgruppen för utställningen

Filmen har producerats av Testifilmi Oy och den har erhållit stöd av Finlands filmstiftelse, AVEK, Yle och Centret för konstfrämjande. Samarbetspartner är Genelec.

Verkens teman anknyter till samlingsutställningen En tidsfråga

Temana för IC-98:s kortfilm är delvis de samma som på Ateneums samlingsutställning En tidsfråga som visas på andra våningen i museet. Även samlingsutställningen väcker frågor om legitimiteten i en människocentrerad världssyn, motsägelserna i en modern livsstil som bygger på materiell tillväxt och de uppfattningar som definierar finskhet.

I Fokus-salen presenteras koncisa plock bland konstnärerna och temana i Ateneums samlingar. Fokus-salen ligger på andra våningen i museet i anknytning till samlingsutställningen.

Under de senaste åren har också samtidskonst visats på olika utställningar på Ateneum. På utställningen En tidsfråga visas för tillfället verk av Sirpa Alalääkkölä, Petri Ala-Maunus och Toni R. Toivonen ur Finlands Nationalgalleris samlingar, vid sidan av konsten från 1800- och 1900-talet.

IC-98:s konst behandlar teman kring naturen och dess framtid

IC-98 är en konstnärsduo som består av Visa Suonpää (f. 1968) och Patrik Söderlund (f. 1974). Deras samarbete som har pågått i 26 år har gett upphov till konstpublikationer, platsknutna verk, offentliga beställningsverk och installationer med levande bild. I sitt arbete den senaste tiden har duon behandlat relationen mellan den organiska och den oorganiska naturens, samt teman kring miljöförstöringen och den posthumana världens framtid. IC-98 representerade Finland på Venedigbiennalen år 2015.

Konstnärsduons webbplats

Mediernas representanter kan träffa IC-98 tisdagen den 27 februari

Representanter för medierna är välkomna att stifta bekantskap med filmen och intervjua konstnärerna i Ateneum tisdagen den 27:e februari. Vänligen boka tid för en intervju på förhand.

Information: Kommunikationschef Anna Kari, tfn 040 717 8185, anna.kari [a] ateneum.fi

Bilder: press.ateneum.fi

Konstmuseet Ateneum

Öppettider:
 Ti–fre kl. 10–20 | Lö–sö kl. 10–17 | Må stängt

Inträdesbiljetter: Normalt pris vid biljettkassan 22 € | Normalt pris via webben 20 € | Rabatterat pris 12 € | 18–24-åringar 12 € | Under 18 år gratis | Fritt inträde med Museikortet

ett djurs öga, nära skott
IC-98: Impivaara – en ny värld (detalj)
Porträtt av två män som ler. En svartvit bild.
IC-98. Foto: Linda Svarfvar.

Länkar

Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen.

Andra språk

Följ Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Senaste pressmeddelandena från Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum

Välkommen till presskonferensen för Eero Järnefelt-utställningen på onsdag den 3 april 2024 kl. 10.15.20.3.2024 12:34:53 EET | Tiedote

Presskonferensen för utställningen hålls onsdagen 3.4.2024 kl. 10.15 både på Ateneum och på nätet – noggrannare information nedan. På Konstmuseet Ateneum ses 5.4–25.8.2024 en utställning som omfattar Eero Järnefelts (1863–1937) hela karriär. Järnefelt växte upp i en kosmopolitisk kulturfamilj och var en mästerlig natur- och porträttmålare som i sin konst ständigt sökte känsla och sanning. Den nu aktuella utställningshelheten presenterar hans omfattande produktion och hans betydelse för Finlands konst och för finskheten. De mångsidiga naturskildringarna kan få betraktaren att undra om den natur konstnären skildrade på 1800- och 1900-talen ännu existerar.

Tervetuloa Eero Järnefelt -näyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 3.4.202420.3.2024 12:34:53 EET | Tiedote

Näyttelyn tiedotustilaisuus on ke 3.4.2024 sekä Ateneumissa että verkossa klo 10.15 – lisätiedot alempana. Ateneumin taidemuseossa nähdään 5.4.–25.8.2024 mestarillisen luonto- ja henkilökuvaajan, tunnetta ja totuutta etsineen Eero Järnefeltin (1863–1937) koko uraa käsittävä näyttely. Kokonaisuus esittelee kosmopoliitin kulttuuriperheen kasvatin mittavaa tuotantoa sekä taiteilijan merkitystä Suomen taiteelle sekä suomalaisuudelle. Monipuoliset luontokuvaukset saavat pohtimaan, onko taiteilijan 1800- ja 1900-luvuilla kuvaamaa luontoa enää olemassa.

Welcome to the Eero Järnefelt exhibition press conference on Wednesday, April 3, 2024, at 10:1520.3.2024 12:34:53 EET | Press release

The press conference for the exhibition will be held on Wednesday 3 April 2024 at 10:15, on site at the Ateneum and online. For more information, see below. From 5 April to 25 August 2024, the Ateneum Art Museum will present an exhibition that covers the entire career of Eero Järnefelt (1863–1937). A master depicter of nature and people, Järnefelt always sought emotion and truth. The exhibition will present the extensive oeuvre of Järnefelt, who grew up in a cultured, cosmopolitan family, and it will explore the artist’s significance for Finnish art and Finnishness. The varied nature depictions raise the question of whether the natural environments captured by the artist in the 19th and 20th centuries still exist.