KORRIGERAT PRESSMEDDELANDE: JHL:s politiska strejk utvidgas runtom i Finland: lokaltrafiken minskar dramatiskt, stopp i tågtrafiken, stängda kraftverk och tvådagarsstrejk inom småbarnspedagogiken

JHL:s politiska strejk utvidgas runtom i Finland: lokaltrafiken minskar dramatiskt, stopp i tågtrafiken, stängda kraftverk och tvådagarsstrejk inom småbarnspedagogiken.

Tiina Ryynänen JHL

KORRIGERING TILL PRESSMEDDELANDET SOM SÄNDES 9.2.2023 KLOCKAN 14.00. Strejkerna inom småbarnspedagogiken varar i två dygn, tisdag 13 – onsdag 14 februari. I det tidigare pressmeddelandets rubrik och brödtext talades det om en tredagarsstrejk.

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL fortsätter de politiska strejkerna i protest mot regeringens oskäliga nedskärningar under vecka 7. Listan över strejkande arbetsplatser är lång och strejkerna syns runtom i Finland. En lista över alla arbetsplatser som omfattas av strejkerna hittar du i slutet av pressmeddelandet. Även andra fackförbund deltar i strejkerna.

Strejken stoppar i praktiken tågtrafiken i hela Finland, eftersom även andra fackförbund inom järnvägsbranschen deltar. Järnvägsbranschen strejkar hela måndagen den 12 februari.

Strejken når lokaltrafiken i Helsingfors, Åbo och Tammerfors onsdagen den 14 februari och torsdagen den 15 februari. Strejken stoppar spårvagns- och metrotrafiken helt och hållet och påverkar märkbart busstrafiken.

JHL och andra fackförbund utlyser strejk inom energibranschen den 14–16 februari 2024. Under dessa dagar avbryts elproduktionen vid flera kraftsverk. JHL:s strejk omfattar Kuopio Energia Oy, Enersense IN Oy (Helen Ab:s funktioner) och Helen Ab.

Fjärrvärme produceras vid så kallade toppvärmecentraler, så kunderna blir inte utan fjärrvärme under strejken. Under strejken vid Kuopion Energia körs en av kraftverken i Haapaniemi ner helt och hållet och den andra lämnas i standby-läge. Strejken gäller inte sådana arbetsuppgifter där ett avbrott i arbetet skulle medföra fara för liv, hälsa eller egendom.

Daghem och andra småbarnspedagogiska enheter är stängda i två dygn i flera kommuner tisdagen den 13 februari till onsdagen den 14 februari. Strejken gäller såväl offentlig som privat småbarnspedagogik inom dessa kommuner: Helsingfors, Vanda, Esbo, Grankulla, Vasa, Korsholm, Rovaniemi, Tammerfors, Jyväskylä, Kuopio, Joensuu, Uleåborg, Åbo, Björneborg. Alla typer av småbarnspedagogik omfattas av strejken. I praktiken stänger strejken majoriteten av strejkstädernas daghem. Även familjedagvårdare deltar i strejken. Alla arbetsuppgifter inom småbarnspedagogiken som erbjuds av Seure är likaså strejkbelagda.

I strejken deltar även företag och affärsverk som ansvarar för städernas kosthållstjänster och lokalservice. Strejken omfattar Palvelukeskus Helsinki, Vantti i Vanda, Espoon Catering, Lööki i Uleåborg, Kylänkattaus i Jyväskylä, Pirkanmaan Voimia, Tampereen infra, Tampereen tilapalvelut, Servica i Östra Finland, Kaarea i Egentliga Finland samt Polkka – Pohjois-Karjalan tukipalvelut Oy.

Fackförbundet JHL fortsätter strejkerna eftersom regeringen fortfarande tänker begränsa strejkrätten i Finland och försämra arbetslivet. Den värsta nedskärningsivern kan ännu vara på kommande, påminner ordförande Håkan Ekström.

– Allt fler rykten om regeringens nya nedskärningsplaner har börjat röra sig i offentligheten. Vi måste göra vår röst hörd för att få regeringen att förhandla om reformerna. Annars står den vanliga löntagaren inför iskalla tider.

JHL:s strejker är en del av FFC:s Vägande skäl-kampanj, som protesterar mot regeringens orättvisa politik.

Mer information:

JHL:s ordförande Håkan Ekström 040 828 2865

Pressmeddelandet korrigerat kl. 14.39: Rubriken och texten hade felaktiga uppgifter om strejken att inom småbarnspedagogiken skulle vara från tisdag till torsdag. Strejken varar i två dagar, från tisdag till onsdag.

Dokument

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s cirka 165 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

Följ Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Senaste pressmeddelandena från Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL