Pelastusalan unioni JHL: Hyvinvointialueiden leikkaukset vaarantavat pelastustoiminnan ja hädässä olevat

Pelastusalan unioni JHL vaatii stopin hyvinvointialueiden rahoituksen leikkaamisille. Riittämätön henkilöstömäärä vaikeuttaa jo nykyisellään jaksamista ja vaarantaa työturvallisuuden. Pelastajille ei voi sälyttää enää lisää tehtäviä. Tilanne on kohtalokas myös hädässä oleville.

Pelastusalan Unioni JHL on huolestunut Orpo-Purran kehysriihen hyvinvointialueille kohdistuvista lisäleikkauksista. Unionin vierailut pelastusasemilla ja hyvinvointialueilla ovat paljastaneet karun totuuden säästöjen vaikutuksista sisäiseen työturvallisuuteen sekä pelastajien ja ensihoitajien työhön.

Henkilöstön jaksaminen on kovilla, koska henkilöstömäärät ovat riittämättömät tehokkaan pelastustoiminnan harjoittamiseen. Leikkaukset uhkaavat vesittää yhden Suomen tärkeimmistä valmiusorganisaatioista. Hädässä oleville ihmisille tavoitettavuusajan pidentyminen on kohtalokasta.

- Valmiusorganisaatio on luotu pelastusalalle ja ensihoitoon siksi, että ensihoitajien ja pelastajien on oltava liikkeellä hälytyksen tapahtuessa alle 60 sekunnissa 24/7. On mahdotonta tehdä säästöjä siten, että pelastajille ja ensihoitajille teetetään valmiudessa muita hoidollisia tehtäviä. Hoitajapula on ratkaistava muulla tavalla, jyrähtää Pelastusalan unioni JHL:n puheenjohtaja Petteri Häyrinen.

- Tässä epävarmassa ajassa valmiuden ylläpitäminen on huolenpitoa ihmishengistä ja yhteiskunnan turvallisuudesta. Henkilöstön jaksamisesta on pidettävä huolta. Säästöillä ei saa lisätä eettistä taakkaa eli valintaa siihen, mitkä tehtävät ovat ensisijaisia. Valmiusaika on valmiusaikaa 24/7 eikä mitään muuta, Häyrinen painottaa.

Suomen kunnissa – erityisesti pienissä - on huutava pula pelastajista. Maan hallituksen on lisättävä rahoitusta erilaisiin koulutuspolkuihin, jotta pelastusalalle saadaan nopeasti lisää tekijöitä.

- Pelastajien työ on käsityötä. Koulutusta tarvitaan, ja yksi hyvä mahdollisuus on oppisopimuskoulutus. Erityisesti syrjäseuduilla sillä voitaisiin saada nopeasti töihin uusia pelastajia. Oppisopimuskoulutus on laadukasta ja sen toteutumisen valvonta sekä tietopuoliset jaksot kuuluvat ilman muuta Pelastusopistolle. Olemme kuulleet pelastusasemakierroksella, miten jo nyt moni saa tärkeää käytännön oppia pelastusasemalla toisilta pelastajilta. Se voi olla esimerkiksi opastusta moottorisahan käytöstä metsätuhojen ja asuntopalojen raivauksessa, toteaa JHL:n yhteiskuntasuhteiden johtaja Päivi Niemi-Laine.

Lisätietoja:

Petteri Häyrinen, Pelastusalan unioni JHL, puheenjohtaja, petteri.hayrinen@pshyvinvointialue.fi, 040 545 8523

Päivi Niemi-Laine, JHL, yhteiskuntasuhteiden johtaja, paivi.niemi-laine@jhl.fi, 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on hyvinvoinnin ammattilaisia ja opiskelijoita yhdistävä ammattiliitto kunnissa, valtiolla ja yksityisissä hyvinvointipalveluissa. Hyvinvointipalveluja tuottavia jäseniä meillä on noin 165 000. JHL on SAK:n jäsenjärjestö.