Grunderna för läroplanen för B1-språket har reviderats – en timme mer tid att undervisa och lära sig språk i skolorna
Utbildningsstyrelsen har publicerat de reviderade grunderna för läroplanen för B1-språket. Grunderna tas i bruk i skolorna 1.8.2024. Efter detta datum studerar eleverna i den grundläggande utbildningen enligt de nya grunderna för läroplanen för B1-språket och den nya timfördelningen som träder i kraft samtidigt. B1-språk i den grundläggande utbildningen är finska eller svenska som det andra inhemska språket och främmande språk. I fortsättningen bekantar man sig med den finlandssvenska och svenska språkliga miljön och kulturen samt de nordiska länderna i undervisningen i B1-svenska redan i årskurs 6.
Utbildningsstyrelsen har uppdaterat grunderna för läroplanen för B1-språket med anledning av att en timme undervisning i veckan i B1-språket har lagts till i årskurs 7 och med ändringen av timfördelningen som genomfördes av regeringen Marin. Detta innebär att minimiantalet undervisningstimmar stiger från sex till sju årsveckotimmar. Tillägget på en veckotimme i B1-språket är en del av målet att stärka lärandet och undervisningen i det andra inhemska språket i Nationalspråksstrategin.
Grunderna tas i bruk i skolorna 1.8.2024. Med anledning av revideringen av timfördelningen och grunderna för läroplanen ska anordnarna av grundläggande utbildning uppdatera den lokala läroplanen och timfördelningen under våren 2024. Den nya timfördelningen innebär att undervisning i B1-språket ska ges i en timme mer i veckan under läsåret 2024–2025 för såväl elever i årskurs 7 som elever i årskurs 9. Dessutom ska undervisning i B1-språket ges elever i årskurs 8 i en timme mer i veckan antingen läsåret 2024–2025 eller senast läsåret 2025–2026 när de går i årskurs 9. I vissa kommuner och skolor har man redan med eget beslut ordnat undervisning i till exempel B1-svenska i en eller två timmar mer i veckan, vilket innebär att minimiantalet undervisningstimmar för B1-språket i den grundläggande utbildningen har överskridits.
Undervisning i det för alla gemensamma B1-språket inleds senast i årskurs 6. I svenskspråkiga skolor är B1-lärokursen vanligtvis det andra inhemska språket, finska, och i finskspråkiga skolor svenska. Strävan har varit att underlätta det lokala arbetet med läroplanen genom att de reviderade grunderna för årskurs 3–6 och 7 förs in som sådana i den lokala läroplanen, när undervisningen i B1-språket inleds i årskurs 6.
I vissa skolor och kommuner är det möjligt att studera B1-språket redan tidigare, till exempel i årskurs 5. I de skolor där undervisningen i B1-språket inleds redan före årskurs 6 ska man försäkra sig om att den lokala läroplanen motsvarar de reviderade grunderna och timfördelningen.
Utbildningsanordnaren ska även fatta beslut om och i den lokala läroplanen fördela målen och de centrala innehållen för undervisningen i årskurs 8 och 9.
Målet är att använda språket för att kommunicera redan från början
I grunderna för B1-språket har målen för undervisningen, innehållen och beskrivningarna av kunskapskraven för olika vitsord uppdaterats, men antalet mål förblir det samma. Kunskapsnivåerna för vitsorden 5, 7, 8 och 9 förändras inte heller. Dock har beskrivningarna av kunskapskraven för bedömningen i slutet av årskurs 6 och slutbedömningen i den grundläggande utbildningen delvis justerats.
Lärarens arbete med anknytning till bedömningen minskar, eftersom elevens kunnande när det gäller ett av målen för undervisningen i läroplanen för B1-språket inte behöver bedömas. Detta innebär att omfattningen hos det som ska bedömas som en del av undervisningen i B1-språket minskar. Läraren behöver inte separat testa om eleven har lärt sig det som hör till just det här målet.
De centrala innehållsområdena för målen för undervisningen i B1-svenska har anpassats så att innehållen om det finlandssvenska språkområdet och kulturen samt om de nordiska länderna, som tidigare behandlades i årskurs 7–9, behandlas redan i årskurs 6.
Förnyelsen innebär att läraren har mer tid att undervisa och eleverna mer tid att lära sig språket. Målet för undervisningen är att öka elevernas motivation att lära sig svenska och deras färdigheter att använda sina kunskaper i svenska på ett mångsidigt sätt i olika kommunikationssituationer.
– I undervisningen i B1-svenska är det särskilt viktigt att man under lektionerna övar olika vardagliga situationer där eleverna kan använda det svenska språket för att kommunicera redan från början, konstaterar undervisningsrådet Annamari Kajasto.
Samarbete och respons från undervisningssektorn en viktig del av beredningen
I arbetet med grunderna har man lyssnat noga på yrkesverksamma inom utbildningssektorn och beaktat deras synpunkter. I arbetsgruppen som utarbetade utkastet till grunderna för B1-språket ingick utöver sakkunniga i språkundervisning vid Utbildningsstyrelsen även språklärare inom den grundläggande utbildningen och lärarutbildare inom svensk- och finskspråkig utbildning. I arbetet beaktades även de utvärderingsresultat och åtgärdsförslag som lagts fram av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU). Det har även varit möjligt att kommentera utkastet till grunderna för B1-språket i den öppna webbtjänsten Utlåtande.fi. Respons har tagits emot av olika intressegrupper och av kommunerna.
– Vid Utbildningsstyrelsen har vi omsorgsfullt tagit del av responsen och strävat efter att beakta den när vi färdigställt grunderna, säger Kajasto.
Utbildningsstyrelsen erbjuder lärarna ett omfattande stöd i deras arbete
Utbildningsstyrelsen ordnar en fortbildningsturné tillsammans med regionförvaltningsverken i februari–mars till stöd för det lokala läroplansarbetet för B1-svenska. Även för B1-finskan erbjuds stöd för det lokala läroplansarbetet i form av fortbildning. Fortbildningstillfällena är gratis. Utöver detta stöder Utbildningsstyrelsen på olika sätt utvecklingen av undervisningen i B1-lärokursen i kommunerna och skolorna under de kommande åren med råd och handledning, fortbildning och stödmaterial. Ett webbinarium om B1-finska kommer att ordnas under våren 2024, tidpunkten meddelas senare.
Nyckelord
Kontakter
Annamari KajastoUndervisningsrådet
Tel:+358 29 533 1596annamari.kajasto@oph.fiOlli MäättäUndervisningsrådet
Tel:+358 29 533 1084olli.maatta@oph.fiYvonne NummelaUndervisningsrådet
Frågor på svenska
Länkar
- Det andra inhemska språket, B1-finska
 - Toinen kotimainen kieli, B1-ruotsi
 - Främmande språk, B1-lärokurs
 - På finska: Uppdatering av grunderna för läroplanen för B1-språket 2023–2024
 - Anmäl dig till fortbildningsturnéen för B1-svenska, skriv B1-ruotsi i sökfältet
 - Statsrådets förordning om timfördelningen (111/2023)
 - Stöd för bedömningen - Utbildningsstyrelsens fortbildningar läsåret 2023–2024 om bedömning
 
Utbildningsstyrelsen är ett ämbetsverk som verkar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde och ansvarar för att utveckla utbildningen, småbarnspedagogiken och det kontinuerliga lärandet samt för att främja internationalisering. Utbildningsstyrelsens mediatjänst betjänar från måndag till torsdag kl. 9–16 och fredag kl. 9–15. Under tiden 1.6–31.7 betjänar vi från måndag till fredag kl. 9–15.
tfn 0295 331 703 media@oph.fi
Följ Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Opetushallituksen iltapäivätoimintaa koskeva esi- ja perusopetuksen ohjeistus ei ole muuttunut31.10.2025 15:07:58 EET | Tiedote
Mediassa on ollut viime päivinä esillä seurakuntien järjestämä koulujen iltapäivätoiminta ja Opetushallituksen siihen liittyvä ohjeistus. Uskonnollista toimintaa ja tilaisuuksia koskeva ohjeistuksemme on julkaistu vuonna 2022 eikä sitä ole päivitetty viime aikoina.
Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev Aktuellt om utbildning: För att stärka tron på utbildning krävs samarbete mellan hemmet och skolan samt fungerande samhällsstrukturer29.10.2025 14:53:18 EET | Pressmeddelande
Tron på utbildningens betydelse och dess nytta i arbetslivet är avgörande för barns och ungas framtidstro. I den lägesbild som Utbildningsstyrelsen sammanställt betonas vikten av ett smidigt samarbete mellan hemmet och skolan samt strukturer i samhället som svarar på behoven hos barn och unga.
Opetushallituksen Koulutuspulssi: Koulutususkon vahvistamisessa tarvitaan kodin ja koulun yhteistyötä sekä toimivia yhteiskunnan rakenteita29.10.2025 14:47:52 EET | Tiedote
Uskolla koulutuksen merkitykseen ja sen työelämähyötyihin on merkittävä rooli siinä, että lapset ja nuoret luottavat tulevaan. Opetushallituksen koostamassa tilannekuvassa korostuu kodin ja koulun sujuvan yhteistyön sekä lasten ja nuorten tarpeisiin vastaavien yhteiskunnallisten rakenteiden merkitys vahvalle koulutususkolle.
Sysselsättningen för utländska studerande som avlägger examen i Finland har förbättrats28.10.2025 11:05:00 EET | Pressmeddelande
Sysselsättningen för utländska studerande som utexaminerats från högskolorna i Finland har ökat stadigt under de senaste åren. År 2023 hade redan över hälften av de utländska medborgare som avlagt examen i Finland hittat sysselsättning i Finland tre år efter examen. Utländska medborgare arbetar dock mer sällan än finländare med sakkunniguppgifter.
Ulkomaalaiset opiskelijat työllistyvät Suomeen entistä paremmin28.10.2025 11:05:00 EET | Tiedote
Suomalaisista korkeakouluista valmistuneiden ulkomaalaisten työllistyminen Suomeen on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Vuonna 2023 jo yli puolet Suomessa tutkinnon suorittaneista ulkomaan kansalaisista oli töissä Suomessa kolme vuotta valmistumisen jälkeen. Ulkomaalaiset sijoittuvat kuitenkin suomalaisia harvemmin asiantuntijatehtäviin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum