Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen

Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.

Fiksuruoka pelasti hävikkiä yhdessä asiakkaidensa kanssa viime vuonna yhteensä neljä miljoonaa kiloa. Kuva: Fiksuruoka

Suomalaisen hävikkiruoan verkkokauppa Fiksuruoka.fi:n liiketoiminta kasvoi merkittävästi vuonna 2023. Koko konsernin liikevaihto nousi 16,3 miljoonasta eurosta 20,9 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa noin 28 prosentin kasvua. Suurin osa kasvusta syntyi Hollannin ja Belgian markkinoilla, joissa liikevaihto lähes kolminkertaistui ja kannattavuus parani merkittävästi.

Vuosi oli menestyksekäs myös kotimaassa, jossa liiketoiminta saatiin käännettyä kannattavaksi. Tänä vuonna tavoitteena on entistä kovempi kasvuvauhti.

“Saavutimme viime vuonna tärkeimmät tavoitteemme ja olemme siihen erittäin tyytyväisiä. Suomen toiminnan kannattavuus osoittaa, että Fiksuruoan liiketoimintamalli toimii. Lisäksi olemme todistaneet sen tehokkaan skaalautuvuuden muillekin markkinoille”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu

Yhtiö laajentui vuoden 2023 alussa Belgian ranskankielisiin osiin, Walloniaan ja Brysseliin, joissa toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin. Fiksuruoan kansainvälistyminen alkoi vuonna 2022, kun se avasi verkkokaupan Hollantiin ja Belgian hollanninkieliselle alueelle. Fiksuruoka käyttää ulkomailla nimeä Foodello.

Uusia tapoja vähentää hävikkiä

Viime vuonna Fiksuruoka pelasti hävikkiä yhdessä asiakkaidensa kanssa yhteensä neljä miljoonaa kiloa. Vuosien varrella hävikkiä on säästynyt jo yli 13 miljoonaa kiloa.

Aikaisemmin vain verkossa toiminut yhtiö teki hiljattain uuden aluevaltauksen, kun se avasi ensimmäisen fyysisen myymälänsä Raisioon. Vuodenvaihteessa auennut pop-up-kauppa tuo Fiksuruoan palvelun lähemmäs kuluttajia ja tarjoaa ihmisille uusia tapoja vähentää hävikkiä.

“Kuluttajat ovat ottaneet myymälän innolla vastaan ja asiakkaita on käynyt viikoittain tuhansia. Kokeilun kautta haluamme puntaroida kivijalkakaupan mahdollisuuksia”, Järvensivu kertoo.

Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu. Kuva: Fiksuruoka

Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.

Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia. Koko konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 20,9 miljoonaa euroa.