Onnettomuustietoinstituutti

Kuolonkolarit vähenivät vuonna 2023 – Erityisesti moottoriajoneuvojen yhteenajot vähenivät

Jaa

Ennakkotietojen mukaan vuonna 2023 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa menehtyi 192 henkeä. Moottoriajoneuvojen väliset yhteenajot vähenivät viidenneksellä edelliseen vuoteen nähden.

Liikennettä lumisella moottoritiellä. Etualalla rekka-auto.
Raskaiden ajoneuvojen kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet ovat vähentyneet. Mostphotos

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotiedoilla tarkoitetaan lautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Tarkemmat tiedot onnettomuuksien kulusta ja taustoista saadaan koottua valmistuneista onnettomuustutkinnoista loppuvuodesta.

− Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet kaksi vuotta peräkkäin. Tästä huolimatta olemme vielä kaukana nollavisiosta eli siitä, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai vammautua vakavasti liikenteessä. Työtä on jatkettava kansallisen liikenneturvallisuusstrategiamme mukaisesti, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.

Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien väheneminen johtuu ensisijaisesti moottoriajoneuvojen välisten yhteenajojen vähenemisestä. Yhteenajoja tapahtui viime vuonna reilu viidennes (22 %) vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Yhteenajojen vähentyessä yleisimmäksi onnettomuustyypiksi moottoriliikenteessä nousivat tieltä suistumiset.

Raskaiden ajoneuvojen kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet vähentyneet

Raskaiden ajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat vuonna 2023 kaikkiaan neljä kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Näistä kaksi oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia ja kaksi jalankulkijan tai polkupyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Vuonna 2022 raskaiden ajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat viisi kuolinonnettomuutta, joista kolme oli moottoriliikenteen onnettomuuksia ja kaksi jalankulku- tai pyöräilyonnettomuuksia.

− Raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksien kannalta tarkasteltuna kaksi viimeisintä vuotta ovat olleet historiallisen hyviä. Parina viime vuonna raskaiden ajoneuvojen kuljettajat ovat aiheuttaneet viitisen onnettomuutta, kun edeltävinä vuosina onnettomuuksia aiheutui vielä yli kymmenen vuodessa, OTIn erityisasiantuntija Salla Salenius toteaa.

Suurimman osan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista aiheuttavat henkilöautojen kuljettajat. Vuonna 2023 henkilöautojen kuljettajat aiheuttivat 112 onnettomuutta. Onnettomuuksista 101 oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia ja 11 jalankulkijan tai polkupyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät vähentyneet

Vuonna 2023 tieliikenteessä tapahtui 20 kuolemaan johtanutta jalankulkuonnettomuutta ja 23 pyöräilyonnettomuutta. Pyöräilyonnettomuuksiin sisältyy yksi onnettomuus, jossa menehtyi kevyellä sähköajoneuvolla kulkenut henkilö. Jalankulkijoita menehtyi kaksi ja pyöräilijöitä neljä enemmän kuin edeltävänä vuonna. Menehtyneissä jalankulkijoissa ja pyöräilijöissä korostuivat ikääntyneet, yli 64-vuotiaat tienkäyttäjät.

Lisätietoja

OTI-ennakkoraportti 2023 (pdf)

Ennakkoraportin liite alueellisista luvuista tutkijalautakunnittain (pdf)

  • Erityisasiantuntija Salla Salenius, puh. 040 922 0804
  • Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, puh. 050 306 9884
  • etunimi.sukunimi(at)oti.fi
  • Viestintä, puh. 040 450 4700

Erot OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa

OTIn tilastoissa näkyvät pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa kuolema tapahtuu kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tilastokeskuksen tilastoissa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta.

OTIn ennakkotiedoissa sairauskohtaukseen kuolleet sisältyvät lukuihin, mutta Tilastokeskuksella eivät.

Onnettomuustietoinstituutti

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.

Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote

Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Onnettomuustutkinta valottaa kuolonkolarien taustoja − Ylinopeutta ajaneiden osuus turmakuljettajissa oli poikkeuksellisen korkea vuonna 202221.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote

OTI-vuosiraportti 2022 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä ja niiden ehkäisemisestä. Vuonna 2022 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 189 kuolonkolaria, joissa kuoli 205 henkilöä. Ylinopeutta ajaneiden turmakuljettajien osuus kasvoi viime vuonna aiempiin vuosiin nähden poikkeuksellisen korkeaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye