Helsingin seudun kauppakamariHelsingin seudun kauppakamari

Selkeän kielen tarve lisääntyy

Väestön ikääntyminen, lukutaidon heikkeneminen ja maahanmuuttajaväestön lisääntyminen kasvattavat tarvetta selkeälle kielelle, sanoo kielenhuollon ammattilainen Eeva Öörni. Saavutettavuusvaatimusten mukaan kaikille tarkoitettujen  palveluiden pitää olla ymmärrettäviä kaikille.

Eeva Öörnin kirja Selkeä kieli, toimivat tekstit opettaa selkeiden tekstien tekemiseen. Kirja ilmestyy helmikuussa.

Kielen ammattilainen Eeva Öörni on kirjoittanut kirjan selkeistä teksteistä. Kuva: Suvi Roiko

”Aikamme janoaa selkeää viestintää. Palveluiden digitalisoituminen, väestörakenteen muuttuminen, lukutaidon heikkeneminen, saavutettavuuslainsäädäntö sekä hyvä asiakaskokemus edellyttävät kaikki selkeää viestintää”, sanoo kielen ammattilainen Eeva Öörni.

Selkeä teksti vaatii aikaa, paneutumista ja tietoa.

Tärkeitä elementtejä selkeässä tekstissä ovat tekstin silmäiltävyys, lyhyet virkkeet ja tutut sanat sekä lukijan näkökulma.

”Tutuilla ja konkreettisilla sanoilla kytketään teksti lukijan maailmaan. Käytä mieluummin sanaa putkiremontti kuin linjasaneeraus. Selitä vieraat sanat ja lyhennelmät ja anna käytännön esimerkkejä. Jos esimerkiksi pyydät esittämään tositteen, kerro että se voi olla ostokuitti tai lasku”, Eeva Öörni sanoo.

Selkeän kielen kirjoittajalle on olennaista tuntea kohderyhmänsä. Verotusta tuntevalle voi puhua luovutusvoitosta, mutta muille lukijoille myyntivoitto saattaa olla selkeämpi termi.

Eeva Öörnin kirja Selkeä kieli, toimivat tekstit opettaa selkeiden tekstien tekemiseen. Eeva Öörni työskentelee Postilla asiakasviestinnän kehittäjänä. Hän on aiemmin toiminut kielenhuoltajana muun muassa Verohallinnossa. Öörnillä on 20 vuoden kokemus viestinnästä.

Eeva Öörni: Selkeä kieli, toimivat tekstit – Opas asiatekstien käytettävyyteen (Helsingin seudun kauppakamari / Helsingin Kamari Oy) 22.2.2024

Lisätiedot:

Eeva Öörni, kielenhuoltaja, sisältösuunnittelija, eeva.oorni@iki.fi, +358 45 787 51432.

Arvostelukappaleet: Leena Viitala, tuottaja, Helsingin seudun kauppakamari, Kamari Oy leena.viitala@helsinki.chamber.fi, +358 50 447 1111

Kielenhuoltaja, sisältösuunnittelija Eeva Öörni.
Selkeä kieli, toimivat tekstit -kirjan kansi. Kannen suunnittelu: Mikko Puranen

Helsingin seudun yrityksissä halua vahvistaa Uudenmaan roolia EU:n päätöksenteossa – usko EU:n kilpailukykyyn vähäinen22.5.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Puolet Helsingin seudun yrityksistä vahvistaisi alueiden, kuten Uudenmaan roolia EU:n päätöksenteossa, neljännes ei vahvistaisi, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyrityskyselystä. Helsingin seudun yritykset antavat elinkeinoelämän näkökulmasta suomalaismeppien onnistumisesta kouluarvosanan 7. Kolme neljästä vastaajasta on sitä mieltä, että EU pärjää huonosti kilpailukyvyssä Yhdysvaltojen ja Kiinan kanssa.

Noin puolet Helsingin seudun yrityksistä arvioi, ettei niillä ole riittävää osaamista tekoälyn hyödyntämiseksi – vain reilu kymmenes aikoo lisätä osaamistaan rekrytoimalla tekoälyosaajia14.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun yrityksistä 49 prosenttia katsoo, ettei niillä ole riittävää osaamista tekoälyn hyödyntämiseksi, käy ilmi Helsingin seudun jäsenyrityksilleen tekemästä kyselystä. 28 prosenttia katsoo osaamista olevan riittävästi ja 23 prosenttia ei osaa sanoa.