Talviloman liikenne edellyttää renkaalta pitoa ja kuskilta rauhallista asennetta

Lomaliikenteeseen lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Hyväkuntoisten talvirenkaiden ohessa se merkitsee sitä, että matkalle on pukeuduttava oikein ja varmistettava, että autosta löytyvät riittävät varusteet kylmässä pärjäämiseen.

Lomaliikenteeseen lähdetään talvisissa keleissä. Se edellyttää talvirenkailta hyvää kuntoa. © ARL, 2024.

Seuraavien viikkojen aikana moni suuntaa talvilomalle pohjoiseen. Talviset tiet sekä vaihtelevat ajokelit vaativat talvirenkailta hyvää kuntoa ja pitoa.

”Moni huoltaa sukset ennen lomaa, mutta myös renkaat on hyvä muistaa tarkastaa. Sekä harrastamisessa että liikenteessä varusteiden pitää olla huollettuna ja hyvässä kunnossa”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Laki edellyttää talvirenkaalta 3 mm urasyvyyden, mutta yleisenä turvarajana pidetään 5 mm syviä uria. Silloin talvirengas toimii vielä valmistajan suunnittelemalla tavalla.

”Vilkkaassa lomaliikenteessä hyvän kunnon ja pidon merkitys vain korostuu. Suurin osa kilometreistä ajetaan moottori- ja maanteillä suurilla nopeuksilla, jolloin pitoakin tarvitaan eniten.”

Riittävä rengaspaine säästää rajaa ja rengasta

Ennen lomaa on hyvä hetki tarkastaa rengaspaineet.

”Vaikka monessa autossa on paineiden valvontajärjestelmä, ne on hyvä tarkastaa välillä ihan käsipelillä ja myös osattava säätää muuttuvan käytön mukaan.”

Usein rengasvaihdon yhteydessä säädetty ajoneuvon suositusten mukainen paine on arkiajossa hyvä. Tilanne kuitenkin muuttuu, kun auto pakataan täyteen matkustajia sekä tavaraa ja katolle asennetaan vielä suksiboksi.

”Mitä enemmän autossa on kuormaa, sitä korkeammat rengaspaineet vaaditaan”, Nuora tiivistää.

Täydellä kuormalla varustettuun autoon on syytä laittaa auton valmistajan ilmoittamat maksimipaineet. Talvella sen päälle on vielä syytä lisätä 0,2 baria, sillä matala lämpötila aiheuttaa paineiden laskua.

”Oikea ja riittävä rengaspaine säästää polttoainetta tai sähköä ja vähentää renkaan kulumista. Jos renkaan kunnosta tai paineista on epävarma, kannattaa asia käydä aina tarkastuttamassa ammattitaitoisessa rengasliikkeessä.”

Vain talvivaatteilla liikenteeseen

Kulunut talvi on ollut moniin viime vuosiin nähden kylmä. Sääennusteiden mukaan talviset olosuhteet näyttävät jatkuvat vielä pitkään koko Suomessa, mikä kannattaakin huomioida aina matkalle lähtiessä.

”Vaikka nykyautot ovat toimintavarmoja, aina voi sattua yllätyksiä. Jos tien päälle pysähtyneestä autosta loppuu virta, myös sisälämpötila tippuu nopeasti.”

Nuora kehottaakin valmistautumaan kunnolla. Rengasrikon, hajoamisen tai onnettomuuden varalle autosta on löydyttävä helposti oman vakuutusyhtiön hätäpalvelun sekä tiepalvelun puhelinnumerot, evästä ja mielellään termospullossa lämmintä juomaa. Lämpimät talvivaatteet on pakattava niin, että ne saa tarvittaessa helposti päälleen. Kunnon talvijalkineet ovat mokkasiineja paremmat, jos autoa joutuu kaivamaan lapiolla lumipenkasta.

”Varustautuminen on tärkeää, mutta yhtä tärkeää on se kuuluisa oikea asenne. Kun lähdetään ajoissa, jätetään stressi kotiin ja ajellaan rauhassa, jokainen pääsee perille hyvin ansaitulle lomalle.”

Näin onnistut lomaliikenteessä

Auton kunto. Tarkasta ennen matkaa, että auto on huollettu ja tarvittaessa huollata auto. Käy samalla läpi renkaiden kunto, urien syvyys ja nastat. Tarkasta ilmanpaineet ja tuulilasinpesunesteen määrä.

Tavarat hallintaan. Pakkaa raskaimmat laukut tavaratilan perälle ja täytä välit pienemmillä kasseilla. Älä pakkaa takapenkin ylitse: tavarat jatkavat kolarissa tai äkkijarrutuksessa vaarallisesti matkaansa.

Sukset boksiin. Suksille ja muille hiihtovarusteille turvallisin paikka on suksiboksi, mutta huomioi suksiboksin painorajoitus ja auton enimmäinen kattopaino.  Jos boksia ei ole saatavilla, välineet kannattaa pakata suksipussissa suksiluukun läpi.

Varaudu yllätyksiin. Varaudu moottori- tai rengasvikaan ja selvitä jo etukäteen rengas- ja tiepalvelun numerot. Lataa puhelimeesi hätätilanteita varten ilmoittajan paikallistava 112-sovellus.

Pärjää kylmässä. Ruuhka-aikoina apua voi joutua odottelemaan. Apua on tien päällä mukavampi odotella, kun mukana on lämmintä vaatetta, juotavaa ja evästä.

Suunnittele reitti. Koeta lähteä liikkeelle ruuhka-aikojen ulkopuolella. Varaa joka tapauksessa matkaan riittävästi aikaa ja aja rauhallisesti.

Turvavarusteet mukaan. Varaa mukaan taitettava lumilapio, toimiva taskulamppu sekä heijastinliivit kaikille autossa oleville. Erityisesti heijastinliivit on hyvä olla helposti saatavilla.

Katse tiessä. Autolla ajaminen on hyvä keino vähentää muutenkin liiallista ruutuaikaa. Kun ajat, pidä kännykkä poissa, katse tiessä ja nauti turvallisesta matkasta!

Autonrengasliitto
jarmo.nuora@rengasnuora.fi