Yritysten t&k-toiminnan uudistumisesta tuottavuuden nousuun?

Suomen yritysten panostukset tutkimukseen ja kehitystyöhön (t&k) vajosivat voimakkaasti 2010-luvun alkupuoliskolla, mutta sittemmin ovat kasvaneet näihin päiviin saakka. Samalla yritysten t&k-toiminnan rakenne on merkittävästi muuttunut. T&k on ollut vahvassa kasvussa pk-yrityksissä, nuorissa yrityksissä ja yksityisissä palveluissa. Soveltavan tutkimuksen sekä perustutkimuksen osuus on kasvanut kehittämisen kustannuksella. T&k-panostusten kehitys tarjoaa lupaavia tuottavuusnäkymiä.

Kuva: byymee, Pixabay

Uusimmassa Laboren Analyysi-julkaisussa Yritysten t&k-toiminnan rakenne ja uudistuminen: tuottavuuden nousun enteitä? (Labore Analyysi 2/2024) Paolo Fornaro ja Mika Maliranta osoittavat, että yritysten t&k-panostuksissa on tapahtunut rakenteellisia muutoksia 2010-luvulla. Ne ovat olleet olennainen osa Suomen yritystoiminnan uudistumista 2010-luvun alkuvuosien tuottavuusvajoaman jälkeen. Jatkuessaan ja onnistuessaan ne saattavat merkittävästi vahvistaa Suomen tuottavuuskasvua tulevina vuosina.

"Muutokset lähtivät käyntiin vuoden 2005 jälkeen, jolloin uudet ja pienet, ja myöhemmin nuoret ja keskisuuret yritykset lisäsivät t&k-panostuksiaan", toteaa Fornaro.

Uudistukset käynnistyivät samoihin aikoihin, kun suurten yritysten t&k-panostukset alkoivat voimakkaasti pudota. Tällä hetkellä kaikkein suurimmat, vähintään 500 henkeä työllistävät, yritykset ovat ainoa yrityskokoryhmä, jossa Suomi on Ruotsia ja Tanskaa jäljessä reaalisissa t&k-panostuksissa.

P&k-yritysten ja nuorten yritysten reaalisten t&k-panostuksien kasvun lisäksi yritysten t&k-toiminnassa on tapahtunut 2010-luvun alun jälkeen useita tärkeitä rakenteellisia muutoksia. Yksityisten palvelualojen t&k-panostuksen osuus on kasvanut teollisuuden osuuden kustannuksella. Soveltavan ja perustutkimuksen osuus on puolestaan kasvanut kehittämisen kustannuksella. Tohtoritutkinnon suorittaneiden osuus yritysten t&k-henkilöstöstä on myös ollut vahvassa kasvussa.

Suomen yrityssektorin tuottavuus erkani Ruotsin ja Tanskan viitoittamalta polulta 2010-luvun alkupuoliskolla. Sen jälkeen tuottavuuden rako on kasvanut vielä jonkin verran lisää.

Maliranta arvioi: "Jos yritysten t&k-toiminnan uudistuminen jatkuu ja laajenee, on toive, että tuo tuottavuusrako Ruotsiin ja Tanskaan alkaa kaventua. Se edellyttää, että tuottavat yritykset kasvavat suuremmaksi. Se vauhdittaisi kansantalouden tuottavuuden ja tuotannon kasvua."

Julkaisu liittyy meneillään olevaan hankkeeseen “Yritysrahoituksen saatavuus ja tuottavuuskehitys Suomessa”, jonka rahoittaja on Suomen Arvopaperimarkkinoiden Edistämissäätiö.

Tutkimus:

Fornaro, Paolo & Maliranta, Mika: Yritysten t&k-toiminnan rakenne ja uudistuminen: tuottavuuden nousun enteitä? Labore Analyysi 2/2024.

Labore eli Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen tutkimuslaitos, jossa keskitytään yhteiskunnallisesti merkittävään ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävään soveltavaan taloustieteelliseen tutkimukseen. Tutkimuksen painopistealueisiin kuuluvat työn taloustiede, julkistaloustiede sekä toimialan taloustiede ja makrotaloustiede. Lisäksi teemme suhdanne-ennusteita ja toimialakatsauksia sekä julkaisemme Talous & Yhteiskunta -lehteä ja podcasteja.

Vahvuuksiamme ovat tutkijoiden korkea tieteellinen osaaminen sekä tiivis yhteistyö kotimaisten ja ulkomaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Tutkijoillamme on tärkeä asiantuntijarooli eri yhteyksissä ja he osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Selvitys: Nuorisoasteen koulutuskokeilu lisäsi valinnanvapautta, josta pojat näyttävät hyötyneet eniten20.5.2024 11:52:30 EEST | Tiedote

Kaksoistutkintojen osuus toisen asteen tutkinnoista on varsin pieni. Ominaisuuksiltaan ja työmarkkinatulemiltaan kaksoistutkinnon suorittaneet asettuvat tarkastelussa ylioppilastutkinnon ja ammatillisen koulutuksen suorittaneiden välimaastoon. Nuorisoasteen koulutuskokeilu lisäsi miesten todennäköisyyttä suorittaa kolmannen asteen tutkinto, mutta kokeilulla ei havaittu vaikutuksia työmarkkinatulemiin.

Suomen elintarviketeollisuus yllättää kilpailukyvyllään, mutta keskitymme kilpailijamaita vähemmän vientiin16.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaisen elintarviketeollisuuden kilpailukyky on Euroopan huipputasoa. Elintarviketeollisuuden kannattavuus on jo hyvällä tasolla ja jalostusaste on kansainvälistä huippua. Korkean arvonlisäyksen tuotteiden vientiä edistämällä alan yritykset voisivat löytää paljon uusia kasvumahdollisuuksia, käy ilmi Laboren ja Etlan tuoreesta selvityksestä.

M&A-podcast: Kotka ja kaakkoisen nousun eväät10.5.2024 00:22:57 EEST | Tiedote

Kotka on teollisuuskaupunki murroksessa. Miten Kymenlaakson talous virkistetään ja houkutellaan uusia investointeja alueelle? Matti Apunen ja Mika Maliranta pohtivat akkuteollisuuden mahdollisuuksia sekä valtioiden välistä kilpajuoksua yritysinvestoinneista valtiontuilla. He tarkastelevat myös aluekehityksen eroja, Venäjän sodan vaikutuksia ja Kymenlaakson edunvalvontaa. Kuinka nykytilanteesta ponnistetaan uuteen kasvuun? M&A&X-jakso on tuotettu yhteistyössä Kotkan kaupungin kanssa.

M&A-podcast: Ujot pinkit ja oikeat punikit3.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Thomas Piketty on maailman seuratuimpia taloustieteilijöitä. Uudessa kirjassaan Pääoma ja ideologia vahvasti vasemmistolainen Piketty vaatii eriarvoisuuden hoitoon rajua omaisuuden uusjakoa. Mutta miksi toinen, aikanaan marxilainen huippuekonomisti Philippe Aghion päätyy samassa asiassa ihan toisenlaiseen ratkaisuun? Maliranta ja Apunen ovat kehätuomareina, kun ranskalaiset punatähdet ottavat mittaa toisistaan. Uusi M&A kysyy myös, pitääkö tupakan ja viinan veronkiristyksiä kompensoida pienituloisille.