Kuntoilubuumi iski: Suomalaiset ostivat 9000 kiloa enemmän kahvakuulia verrattuna vuodentakaiseen – Prisman myyntidata paljastaa myös ikivihreän suosikin paluun
”New year, new me” -ilmiö korostuu tyypillisesti alkuvuodesta etenkin kuntoilussa eikä se ole ollut tänä vuonnakaan poikkeus. Suomalaiset lähtivät liikkumaan tammikuussa jopa aiempaa innokkaammin ja se on nähtävissä myös Prisman kohonneissa kuntoilun ja kehonhuollon tuotteiden myynneissä. Myyntidatan mukaan muun muassa kuntopyöriä myytiin tammikuussa sen verran tiuhaan, että tavara loppui osin kesken. Lisäksi suomalaisia on innostanut takavuosien kuntoilusuosikki.

Prisman myyntidatasta näkyy, että kahvakuulien, joogamattojen ja muiden viime vuosien vakiotreenivarusteiden rinnalle on palannut vanha suosikki. Perinteisten hyppynarujen myyntikäyrä nousi jo vuonna 2023 kasvuun ja ilmiö jatkui vielä tammikuussa. Helppoa ”on the go”- kuntoiluvälinettä on myyty tuhansittain viime kuukausina.
Lisäksi suomalaisten alkuvuoden merkittävästä kuntoiluinnosta kertoo myös jumppakeppien 33 prosentin myynnin kasvu edelliseen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja kahvakuulien kilomäärän merkittävä nousu.
”Kahvakuulista 6 kg ja 4 kg kahvakuulia on myyty eniten. Kahvakuulia on kannettu suomalaisten koteihin liki 9000 kiloa enemmän viime vuoden tammikuuhun. Erityisesti neopreenikahvakuulat ovat olleet suosittuja, sillä niitä on myyty yli 2,5-kertainen määrä verrattuna vuoden takaiseen. Aktiivinen alkuvuosi näkyy selkeästi myymälöissä”, Prisma-ketjun urheilun myyntipäällikkö Anu Keskinen iloitsee.
Myöskään suomalaisten into joogaamista kohtaan ei vaikuta laskeneen. Esimerkiksi joogan aloituspakkauksien myynti kasvoi moninkertaisesti verrattuna vuodentakaiseen, joten Prisman myyntidatan mukaan lajin pariin päädytään edelleen.
Pienkuntoilun osalta määrällisesti eniten myytiin kahvakuulien lisäksi vastuskuminauhoja, foam-rullia sekä jumppamattoja. Vastus- ja voimakuminauhojen myynti nousi 13 prosentilla verrattuna vuodentakaiseen. Lisäksi suomalaiset innostuivat perinteisistä ja säädettävistä käsipuristimista, joita myytiin kaksinkertainen määrä verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan.
Itsehoitotuotteiden suosio kasvussa
Prisman myyntidatan perusteella vaikuttaa siltä, että kuntoilijat ovat alkaneet kiinnittämään yhä enemmän huomiota harjoittelun turvallisuuteen. Esimerkiksi erilaisten kylmä- ja lämpögeelien, nilkka- ja polvitukien sekä urheilu- ja kinesioteippien suosio on tällä hetkellä hurjassa kasvussa.
”Itsehoitotuotteiden kauppa käy kuumana ja niiden myynti kasvoi viidenneksen viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Erityisen hyvin käyvät kaupaksi erilaiset kylmägeelit ja -sprayt, kylmä- ja kuumavoiteet sekä kipuvoiteet.”
Urheilu- ja kinesioteippien myynti nousi tammikuussa 26 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Myös tukia myydään hyvin ja esimerkiksi selkätukien myynti on kasvanut 20 prosenttia ja rannetukien myynti jopa 35 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen.
Suomalaisten kuntoiluinto ei rajoitu pelkästään kuntoiluvälineisiin: Prisman myyntidatan mukaan esimerkiksi proteiinirahkoja on myyty 26 prosenttia enemmän verrattuna vuodentakaiseen ja välipalapatukoita 21 prosenttia enemmän edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen
Myyntipäällikkö (urheilu ja jalkineet)
anu.keskinen@sok.fi
Puh. 0107680304
Kuvia median käyttöön: https://dam.s-cloud.fi/?w=H67kaZsWPh
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme