Kuntoilubuumi iski: Suomalaiset ostivat 9000 kiloa enemmän kahvakuulia verrattuna vuodentakaiseen – Prisman myyntidata paljastaa myös ikivihreän suosikin paluun
”New year, new me” -ilmiö korostuu tyypillisesti alkuvuodesta etenkin kuntoilussa eikä se ole ollut tänä vuonnakaan poikkeus. Suomalaiset lähtivät liikkumaan tammikuussa jopa aiempaa innokkaammin ja se on nähtävissä myös Prisman kohonneissa kuntoilun ja kehonhuollon tuotteiden myynneissä. Myyntidatan mukaan muun muassa kuntopyöriä myytiin tammikuussa sen verran tiuhaan, että tavara loppui osin kesken. Lisäksi suomalaisia on innostanut takavuosien kuntoilusuosikki.

Prisman myyntidatasta näkyy, että kahvakuulien, joogamattojen ja muiden viime vuosien vakiotreenivarusteiden rinnalle on palannut vanha suosikki. Perinteisten hyppynarujen myyntikäyrä nousi jo vuonna 2023 kasvuun ja ilmiö jatkui vielä tammikuussa. Helppoa ”on the go”- kuntoiluvälinettä on myyty tuhansittain viime kuukausina.
Lisäksi suomalaisten alkuvuoden merkittävästä kuntoiluinnosta kertoo myös jumppakeppien 33 prosentin myynnin kasvu edelliseen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja kahvakuulien kilomäärän merkittävä nousu.
”Kahvakuulista 6 kg ja 4 kg kahvakuulia on myyty eniten. Kahvakuulia on kannettu suomalaisten koteihin liki 9000 kiloa enemmän viime vuoden tammikuuhun. Erityisesti neopreenikahvakuulat ovat olleet suosittuja, sillä niitä on myyty yli 2,5-kertainen määrä verrattuna vuoden takaiseen. Aktiivinen alkuvuosi näkyy selkeästi myymälöissä”, Prisma-ketjun urheilun myyntipäällikkö Anu Keskinen iloitsee.
Myöskään suomalaisten into joogaamista kohtaan ei vaikuta laskeneen. Esimerkiksi joogan aloituspakkauksien myynti kasvoi moninkertaisesti verrattuna vuodentakaiseen, joten Prisman myyntidatan mukaan lajin pariin päädytään edelleen.
Pienkuntoilun osalta määrällisesti eniten myytiin kahvakuulien lisäksi vastuskuminauhoja, foam-rullia sekä jumppamattoja. Vastus- ja voimakuminauhojen myynti nousi 13 prosentilla verrattuna vuodentakaiseen. Lisäksi suomalaiset innostuivat perinteisistä ja säädettävistä käsipuristimista, joita myytiin kaksinkertainen määrä verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan.
Itsehoitotuotteiden suosio kasvussa
Prisman myyntidatan perusteella vaikuttaa siltä, että kuntoilijat ovat alkaneet kiinnittämään yhä enemmän huomiota harjoittelun turvallisuuteen. Esimerkiksi erilaisten kylmä- ja lämpögeelien, nilkka- ja polvitukien sekä urheilu- ja kinesioteippien suosio on tällä hetkellä hurjassa kasvussa.
”Itsehoitotuotteiden kauppa käy kuumana ja niiden myynti kasvoi viidenneksen viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Erityisen hyvin käyvät kaupaksi erilaiset kylmägeelit ja -sprayt, kylmä- ja kuumavoiteet sekä kipuvoiteet.”
Urheilu- ja kinesioteippien myynti nousi tammikuussa 26 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Myös tukia myydään hyvin ja esimerkiksi selkätukien myynti on kasvanut 20 prosenttia ja rannetukien myynti jopa 35 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen.
Suomalaisten kuntoiluinto ei rajoitu pelkästään kuntoiluvälineisiin: Prisman myyntidatan mukaan esimerkiksi proteiinirahkoja on myyty 26 prosenttia enemmän verrattuna vuodentakaiseen ja välipalapatukoita 21 prosenttia enemmän edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu Keskinen
Myyntipäällikkö (urheilu ja jalkineet)
anu.keskinen@sok.fi
Puh. 0107680304
Kuvia median käyttöön: https://dam.s-cloud.fi/?w=H67kaZsWPh
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Joulu näkyy vahvasti suomalaisten ostoskäyttäytymisessä – S-ryhmän kaupoista ostetaan vuosittain miljoonia kiloja jouluruokia27.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Joulusesonki näkyy kaupoissa paitsi myyntimäärissä myös valikoiman laajuudessa. S-ryhmän kaupoissa on tarjolla jopa tuhansia erilaisia joulutuotteita ja jouluruokia ostetaan vuosittain miljoonia kiloja. Tämä kertoo paitsi kuluttajien jouluintoudesta myös sesongin merkittävästä roolista ruokakaupan tarjonnassa.
S-ryhmän ruokatrendit julki – näin uudet ravitsemussuositukset näkyvät ostoskoreissa20.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidata kertoo muutoksista suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Valtatrendit hinta, helppous ja yksilöllisyys vaikuttavat vahvasti ruokakaupan ilmiöiden taustalla. Ravitsemussuositukset ja toisaalta myös jauhelihan saatavuushaasteet ovat vaikuttaneet suomalaisten ostoskorien sisältöön kuluneen vuoden aikana.
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme