Aleksi Huplin teos Älyä lääkkeistä ja päihteistä? ilmestyy ensi viikolla

///Kirjan embargo 24.2. kello 00.01///

Mitä on neurotehostaminen? Voiko psykoaktiivisia aineita käyttämällä parantaa keskittymiskykyä? Ovatko kannabis ja psykedeelit älylääkkeitä?

Näitä kysymyksiä pohtii Aleksi Huplin teos ÄLYÄ LÄÄKKEISTÄ JA PÄIHTEISTÄ? – TAJUSTEIDEN HYÖTYKÄYTTÖ ja tarjoaa niihin tutkimustietoon perustuvia vastauksia.

Graafinen muotoilu M-L Muukka.

Väitöskirjassaan Aleksi Hupli tutki psykoaktiivisten aineiden hyötykäyttöä. Suomessa ilmiötä on kuvattu myös termeillä älylääkkeet tai aivodoping. Nyt ilmestyvä kirja pyrkii antamaan ilmiöstä perustiedot esittelemällä älylääkkeinä pidettyjen aineiden historiaa, niiden tehoa ja turvallisuutta, yleisyyttä ja käyttäjien motivaatioita.

Kirjassa käsitellään myös ilmiöön liittyviä bioeettisiä kysymyksiä ja viimeaikaista tutkimusta kannabiksen ja psykedeelien hyötykäytöstä.

Aleksi Hupli on valtiotieteiden ja lääketieteellisen antropologian maisteri sekä yhteiskuntatieteiden tohtori, joka on tutkinut päihteitä ja niihin liittyviä käytäntöjä yli kymmenen vuoden ajan. Hän on julkaissut vuonna 2021 valmistuneen väitöskirjansa lisäksi useita vertaisarvioituja tiedejulkaisuja liittyen eri päihdeilmiöihin sekä kanssakirjoittanut Suomen ensimmäisen tietokirjan lääkekannabiksesta. Hupli työskentelee tutkijatohtorina Tampereen yliopistolla ja toimii tutkimuskoordinaattorina Suomen ensimmäisessä kliinisessä psykedeeliterapiatutkimuksessa.

Linkit

Tervetuloa Aimo Pajunen – Kylmän sodan kenraali -teoksen tiedotustilaisuuteen 4. huhtikuuta8.3.2024 12:56:21 EET | Tiedote

Tervetuloa Henrik Talan kirjoittaman teoksen AIMO PAJUNEN – KYLMÄN SODAN KENRAALI julkistus- ja tiedotustilaisuuteen Kaartin Vartiotupaan (Puolustusministeriö, Eteläinen Makasiinikatu 8, Helsinki) torstaina 4. huhtikuuta kello 10–11.30. Ehdoton ennakkoilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 27.3. reetta@siltalapublishing.fi. Tilaisuuteen saapuessaan osallistujien täytyy todistaa henkilöllisyytensä.

Kirjailijoiden salattu elämä – Uusi Musso-dekkari on ilmestynyt7.3.2024 14:03:05 EET | Tiedote

Ranskan suosituimmasta dekkarikirjailijasta Guillaume Mussosta tuli myös suomalaisten lukijoiden suursuosikki, kun kirjailijan tuotannon ensimmäinen suomennos TYTTÖ JA YÖ ilmestyi viime syksynä. Nyt on ilmestynyt toinen Musso-dekkari KIRJAILIJOIDEN SALATTU ELÄMÄ. Siinä kohtaavat idylliselle Beaumontin saarelle vetäytynyt menestyskirjailija Nathan Fawles ja häntä haastattelemaan tuleva nuori toimittaja Mathilde Monney. Rannalta löytyy ruumis ja viranomaiset eristävät koko saaren. Raa'n murhan tutkinta alkaa paljastaa saaren kätkemiä synkkiä salaisuuksia.

Kustannusosakeyhtiöt Siltala ja Teos yhdistyvät27.2.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Kustannusosakeyhtiö Siltala ostaa Kustannusosakeyhtiö Teoksen kustannusliiketoiminnan, ja Teoksen suurimmasta omistajasta Heikki Herlinistä tulee yksi Siltalan pääomistajista yhdessä Touko ja Aleksi Siltalan kanssa. Fuusiossa Teos myy liiketoimintansa Siltalalle. Samalla Teoksen enemmistöomistaja Heikki Herlin tekee sijoituksen Kustannusosakeyhtiö Siltalaan, ja hänestä tulee näin yksi Siltalan pääomistajista sen perustajien Touko ja Aleksi Siltalan rinnalle. Yhdistymisessä syntyy kahden itsenäisen laatukustantamon kulttuurisesti ja kirjallisesti kunnianhimoinen yhteenliittymä, jossa vahva kustannusalan osaaminen yhdistyy vakaaseen omistajapohjaan. Molempien kustantamoiden toiminta jatkuu ennallaan, eikä yhdistyminen vaikuta kustantamojen kirjailijoiden työhön.