SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Vegempi vuodenaloitus näkyi ruokakauppojen myynneissä

Jaa

Alkuvuosi on monelle kasvivoittoisemman ruokavalion aikaan. Vegekampanjat ja Vegaanihaaste tuuppasivat kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä, kertoo S-markettien myyntidata. Vegaanisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivat tammikuussa keskimäärin 15 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Esimerkiksi kasvipohjaiset välipalatuotteet kasvattivat osuuttaan omassa tuoteryhmässään.

Sami Heiskanen

Suomen suurimman päivittäistavarakaupan ketjun S-marketin myyntidatan perusteella vegaanisissa tuotteissa nähtiin alkuvuonna selkeää kasvua. Jogurttihyllystä myytävien kasvipohjaisten tuotteiden, kuten soija- ja kauravälipalojen, myyntimäärät kasvoivat yli 30 prosenttia. Välipalatuotteissa vegaanisten vaihtoehtojen osuus koko tuoteryhmässä kasvoi.

Vegaanisten valmisruokien ja kasvijuomien myynti kasvoi yli 10 prosenttia, juustohyllyn vegaanisten vaihtoehtojen myynti noin 20 prosenttia ja kasviproteiinituotteiden noin 40 prosenttia. Kasvivoittoisempi vuoden aloitus näkyi myös muissa tuoteryhmissä. Juuresten, kuivattujen herneiden, papujen ja linssien sekä esimerkiksi vihannessäilykkeiden myynti kasvoi noin 10 prosenttia. Marja- ja hedelmäpakasteissa nousua oli lähes 20 prosenttia.

”Olemme havainneet, että kasvipohjaisten tuotteiden kasvuvauhti on hidastunut viime aikoina. Syitä taustalla voivat olla hintatietoisuus tiukentuneessa taloustilanteessa sekä osittain myös vegevaihtoehtojen uutuudenviehätyksen hälventyminen. Haluamme osaltamme madaltaa kynnystä kasvipohjaisten tuotteiden kokeiluun ja auttaa niiden arkipäiväistymisessä. Alkuvuoden yhteistyö Vegaanihaasteen kanssa sekä kasvipohjaisten tuotteiden vauhdittaminen myös hintakampanjoiden kautta selkeästi puhuttelivat”, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.

S-market teki jälleen myös yhteistyötä Vegaanihaasteen kanssa. Tammikuussa järjestettävä kampanja pyrkii arkipäiväistämään vegevaihtoehtoja tarjoamalla muun muassa reseptejä ja vinkkejä. Kasvipohjaisten tuotteiden valitsemista vauhditettiin myös hintakampanjoilla S-marketeissa tammikuussa.

”Vegetrendiä on jo pitkään vetänyt pääkaupunkiseutu ja muut suuret kaupungit. Tammikuun myyntidata osoittaa roimaa kasvupiikkiä vegessä eri puolilla Suomea muutamista prosenteista reilusti yli 20 prosenttiin”, kertoo Oksa.

Hedelmien, vihannesten ja juuresten käyttöön kannustetaan S-ryhmän ruokakaupoissa myös Alle euron hevi -konseptin kautta, jossa satokauden kasvikset maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.

S-ryhmän tavoitteena on, että vuoden 2030 loppuun mennessä 65 prosenttia kaikesta myydystä ruoasta on kasvipohjaista. Tavoitteena on auttaa asiakkaita syömään yhä kestävämmin, tarjota monipuolisesti vaihtoehtoja sekä edistää kasvipohjaisen ruoan kehitystä ja kasvua.

Tiedotteessa esitetty myyntidata perustuu Suomen suurimman päivittäistavarakauppaketju S-marketin myynteihin tammikuussa 2024. Tietoja on verrattu myyntidataan tammikuulta 2023. Myyntidataa on tarkasteltu volyymin eli kilo- ja litramyynnin mukaan, mikä kuvaa kysyntää.

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa
Myyntijohtaja, S-ryhmän päivittäistavarakauppa
antti.oksa@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye