Pk-yritykset haluavat tehdä vaikuttavia ilmastotoimia – lappilaisia yrityksiä mukana kansallisessa ilmasto-ohjelmassa
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan osallistuu yli 200 yritystä. Yritykset ovat eri toimialoilta ympäri Suomea ja Lapista mukana on viisi yritystä.
Keskuskauppakamarin ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.
LähiTapiolan mahdollistamaan ohjelmaan haki 300 yritystä, joista reilut 200 valittiin mukaan. Päätökset ohjelmaan valittavista yrityksistä teki Keskuskauppakamari. Valintaperusteissa painotettiin yrityksen halua sitoutua ohjelmaan.
”Yrityksille asetetut vastuullisuusvaatimukset kasvavat koko ajan. Ilmastolahjoituksellamme voimme auttaa pk-yrityksiä vastaamaan heidän toimintaympäristöjensä ja arvoketjujensa ilmastotavoitteisiin entistä paremmin”, sanoo LähiTapiolan yritysasiakasliiketoiminnan johtaja Veikko Salonen.
Lapista mukana kaikkiaan viisi yritystä. Rovaniemeltä mukana ovat Husky Travels Oy, Kemijoki Oy, Norrhydro Group Oyj ja Remove Timanttityöt Oy sekä NewPaakkola Oy Tervolasta.
”Olemme todella iloisia lappilaisten yritysten aktiivisesta mukanaolosta ohjelmassa. Ilmastoasioissa ei puhuta enää vain pelkästään kilpailuedusta, vaan tavasta tehdä liiketoimintaa kestävästi. Ilmaston lämpeneminen on edelleen vakavasti otettava uhka myös liiketoimintojen tulevaisuudelle”, toteaa Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Liisa Ansala.
Ilmastotyö nähdään tärkeäksi, mutta pk-yritykset tarvitsevat työhönsä tukea
Keskuskauppakamarin tarjoamaan ilmasto-ohjelmaan osallistuvista yrityksistä 45 prosenttia kertoi ilmastonmuutoksen torjunnan olevan pääasiasiallinen syy tehdä ilmastotyötä. Vastaajista 20 prosenttia piti asiakkaiden odotuksia ja 20 prosenttia kilpailijoista erottautumista tärkeimpinä syinä. Muita pienempiä syitä olivat omistajien ja sijoittajien vaatimukset ja toimitus- ja logistiikkaketjusta syntyvä paine sekä taloudellinen hyöty.
”Vastuullisuus, taloudelliset hyödyt ja mainehyöty ovat olleet aiempien kyselyjemme perusteella syitä, jotka ovat saaneet suomalaisyritykset tarttumaan ilmastotyöhön. Yhä enemmän vaakakupissa painaa kuitenkin asiakkaiden odotukset ja tahto toimia oikein”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Anne Vanhala.
Vastaavasti kustannukset, resurssien ja osaamisen puute ovat olleet syitä siihen, että ilmastotyöhön ei ole vielä tartuttu.
”Isot yritykset ovat tehneet jo vuosia vastuullisuustyötä, koska niillä on ison yrityksen resurssit palkata osaajia tähän. Pk-yrityksillä on halua, mutta harvoin mahdollisuutta palkata ihmistä tekemään vastuullisuus- ja ilmastotyötä”, Vanhala sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liisa AnsalaToimitusjohtajaLapin kauppakamari
Puh:044 577 7514liisa.ansala@chamber.fiAnne VanhalavastuullisuusasiantuntijaKeskuskauppakamari
Puh:050 339 1625anne.vanhala@chamber.fiVeikko SalonenYritysasiakasliiketoiminnan johtajaLähiTapiola
Puh:040 826 7764veikko.salonen@lahitapiola.fiLinkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lapin kauppakamari
Väylävirasto suunnittelee nopeusrajoitusten laskemista Lapin teillä28.5.2024 13:55:41 EEST | Tiedote
Väylävirasto on tehnyt esityksen maanteiden nopeusrajoitusohjeen päivittämisestä. Päivitys liittyy liikenneturvallisuusstrategiaan, jonka mukaan ajonopeuksien laskemista kapeilla teillä selvitetään. Esityksellä olisi merkittävät vaikutukset Lapin liikenteeseen ilman merkittäviä hyötyjä.
Suomen kasvun eväät toistaiseksi heikkoja – Lapin palveluala luotsaa maakuntaa positiivisiin näkymiin23.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakamarien toukokuun suhdannekyselystä ei löytynyt selkeitä merkkejä suhdannetilanteen paranemisesta. Alkuvuosi on sujunut heikosti, ja isolla osalla vastaajista liikevaihto on supistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Lapin suhdanteet menevät omia latujaan, kiitos matkailun ja palvelualan.
Lapin Kauppakamari: "Osaajamarkkinoinnin romuttaminen on lyhytnäköistä." – työvoimapula estää Lapin menestymisen18.4.2024 09:22:32 EEST | Tiedote
Lapin yhteisen markkinointitalon, House of Laplandin, tulevaisuus on vaakalaudalla. Lapin kauppakamari on huolissaan asukas- ja osaajamarkkinoinnin tulevaisuudesta tilanteessa, jossa yritykset jo nyt kamppailevat työvoimapulan kanssa.
Hallitus petti lupauksensa matkailulle11.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Hallitus on luvannut hallitusohjelmassaan vahvistaa palvelutalouden kasvuedellytyksiä ja monipuolistaa viennin rakenteita. Lapin matkailun osalta tämä lupaus ei toteudu. Alkavassa kehysriihessä Lapin kauppakamari pitää tärkeänä, että hallitus huomioisi paremmin matkailun kokonaiskuvan.
Matkailun kasvu kasvattaa Lapin merkitystä Suomen viennissä1.2.2024 14:13:13 EET | Tiedote
Lapin kansainvälisen matkailun kasvu on menestystarina, kun koko maassa talouden valonpilkahdukset ovat olleet harvassa. Teollisuuden vienti on ollut pienessä alamäessä, mutta haastavasta tilanteesta huolimatta vuosi 2022 oli Lapin kansainvälisessä kaupassa kokonaisuudessaan kohtuullinen. Lapin kauppakamari on laskenut matkailun kansainvälisen viennin arvon vuodelta 2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme