Lapin Kauppakamari: "Osaajamarkkinoinnin romuttaminen on lyhytnäköistä." – työvoimapula estää Lapin menestymisen
Lapin yhteisen markkinointitalon, House of Laplandin, tulevaisuus on vaakalaudalla. Lapin kauppakamari on huolissaan asukas- ja osaajamarkkinoinnin tulevaisuudesta tilanteessa, jossa yritykset jo nyt kamppailevat työvoimapulan kanssa.
Lapin yhteisen markkinointiorganisaatio House of Laplandin tehtäväksi määriteltiin aiemmassa strategiauudistuksessa osaajamarkkinointi. Ensin tahtotilana oli siirtää organisaatio osaksi Lapin liittoa. Nyt koko yhtiötä uhkaa toiminnan alas ajaminen mediatietojen (LK 17.4.) perusteella.
Lapin tulevaisuuden menestymisen hidasteeksi on tulossa työvoiman riittävyys. Helmikuun tilastojen perusteella Lapin työttömyysprosentti on erittäin alhainen (9,9 %). Prosenteissa on merkittäviä kuntakohtaisia eroja: esimerkiksi Kittilän työttömyysprosentti on 6,4 %. Kauppakamarien vuoden 2022 osaajakyselyssä noin ¾ yrityksistä ilmoitti kokevansa työvoimapulaa. Vuonna 2023 puolestaan 54 % lappilaisista yrityksistä koki rekrytointivaikeuksia (lähde: TEM/Tilastokeskus).
“Lapin tulevaisuuden suurin taklattava haaste on työvoimapula. Ikäluokkien pieneneminen ja nykyisen työvoiman siirtyminen eläkkeelle aiheuttavat ennennäkemättömän rekrytointitarpeen seuraavien vuosien aikana. Työvoimaa tarvitaan niin muualta Suomesta kuin ulkomailta. Osaajien houkuttelu vaatii aktiivista markkinointityötä”, toteaa Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Liisa Ansala.
Lapin kauppakamarin laskelmien mukaan Lapissa on useita kymmeniä teollisten investointihankkeiden alkuja esimerkiksi kaivos- ja energiasektoreille sekä kiertotalouteen. Lisäksi matkailussa eletään kasvukautta. Matkailun työvoimavaltaisuus ja teollisten investointien työvoimatarpeet ovat lähivuosina merkittävät. Ongelmat työvoiman saatavuudessa voivat johtaa siihen, että investoinnit viedään muille alueille.
“Kunnat tekevät nyt lyhytnäköisen päätöksen, jos nykyinen osaaminen ja yhteinen markkinointi romutetaan. Koska kunnat vastaavat elämisen edellytyksistä Lapissa, tulee osaajamarkkinoinnin kulkea käsi kädessä kuntien kaavoituksen ja asuntopolitiikan kanssa. Yritykset hoitavat investoinnit ja kasvun, jos voimme luottaa siihen, että yhteiskunta huolehtii hyvästä asumis- ja toimintaympäristöstä, sekä työvoiman riittävyydestä. Toivomme järkevää ratkaisua, jossa työvoiman houkutteluun sitoudutaan pitkäjänteisesti”, jatkaa Ansala.
Lapin liitto on käynnistänyt Lappi-brändin uudistushankkeen. Sinällään nykyisessä Lappi-brändissä ei ole suurta korjattavaa: korkeintaan tarvitaan pientä päivitystä ja ajantasaistamista. Suurempi haaste on se, että brändiä kehitetään pöytälaatikkoon, koska markkinointiin ei ole tarkempaa suunnitelmaa tai resursseja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liisa AnsalaToimitusjohtajaLapin kauppakamari
Puh:044 577 7514liisa.ansala@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lapin kauppakamari
Hallitus petti lupauksensa matkailulle11.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Hallitus on luvannut hallitusohjelmassaan vahvistaa palvelutalouden kasvuedellytyksiä ja monipuolistaa viennin rakenteita. Lapin matkailun osalta tämä lupaus ei toteudu. Alkavassa kehysriihessä Lapin kauppakamari pitää tärkeänä, että hallitus huomioisi paremmin matkailun kokonaiskuvan.
Pk-yritykset haluavat tehdä vaikuttavia ilmastotoimia – lappilaisia yrityksiä mukana kansallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan osallistuu yli 200 yritystä. Yritykset ovat eri toimialoilta ympäri Suomea ja Lapista mukana on viisi yritystä.
Matkailun kasvu kasvattaa Lapin merkitystä Suomen viennissä1.2.2024 14:13:13 EET | Tiedote
Lapin kansainvälisen matkailun kasvu on menestystarina, kun koko maassa talouden valonpilkahdukset ovat olleet harvassa. Teollisuuden vienti on ollut pienessä alamäessä, mutta haastavasta tilanteesta huolimatta vuosi 2022 oli Lapin kansainvälisessä kaupassa kokonaisuudessaan kohtuullinen. Lapin kauppakamari on laskenut matkailun kansainvälisen viennin arvon vuodelta 2023.
Kysely: Yleistunnelmat taloudessa edelleen heikot, mutta Lapissa muuta maata paremmat näkymät24.1.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Yritysten näkemykset suhdannekehityksestä ovat edelleen synkkiä, selviää vuoden ensimmäisestä kauppakamarien suhdannekyselystä. Arviot eivät kuitenkaan ole heikentyneet lisää vaan elpyneet hieman suhteessa lokakuussa tehtyyn kyselyyn. Lapin tunnelmat ovat muuta maata positiivisemmat.
Lapin kauppakamari iloitsee vt 21:n nousemisesta TEN-T-verkolle – huoltovarmuuden kehittämisen tarve tulisi näkyä väyläverkon investointiohjelmassa20.12.2023 09:45:54 EET | Tiedote
EU:ssa on saavutettu alustava sopu asetuksesta TEN-T-verkon kehittämiseksi. Vt 21 Torniosta Norjan rajalle on nousemassa mukaan kattavaan liikenneverkkoon. Tämä avaa mahdollisuuksia hakea valtatien kehittämiseen rahoitusta EU:sta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme