Foodoran sovellukseen terveellisempiä vaihtoehtoja erotteleva Freesi olo
Foodora on kehittänyt sovellukseensa paljon toivotun ominaisuuden, jolla erotellaan terveellisempiä annoksia tarjoilevia ravintolavaihtoehtoja niitä toivoville. Foodoran tuoreen tutkimuksen mukaan erityisesti naiset kokevat syövänsä terveellisemmin.

Foodora kehittää jatkuvasti sovelluksensa tarjoamien palveluiden ominaisuuksia, ja siksi asiakaspalautteet ovat ensisijaisen tärkeitä. Niiden avulla sovelluksessa tarjottavia palveluita voidaan optimoida vastaamaan asiakkaiden toiveita. Yksi asiakkaiden toiveista on ollut erottaa sellaiset ravintolat, jotka tarjoavat terveellisempiä annoksia, muusta ravintolatarjonnasta. Nyt palvelua on kehitetty asiakkaiden toivomaan suuntaan.
Foodoran asiakaspalautteiden perusteella monet ovat toivoneet laajempaa valikoimaa erityisesti salaatti- ja kasvisruokavaihtoehtoihin. Vaikka useissa ravintoloissa näitä herkullisia vaihtoehtoja on tarjolla, kuluttajat eivät aina löydä niitä riittävän helposti. Tästä syystä Foodora on kehittänyt ‘Freesi olon’, joka tuo näkyville terveellisempiä vaihtoehtoja niille asiakkaille, jotka ilmaisevat erityistä kiinnostusta näihin tuotteisiin. Tämä koskee varsinkin salaatti-, kala- ja kasvisruokia.
– Olemme kehittäneet palvelun ominaisuutta, jotta pystymme vastaamaan entistä tarkemmin asiakkaiden tarpeisiin. Freesi oloon on korvamerkattu terveellisiä ruokia tarjoavat ravintolat, jonka jälkeen ne yhdistetään näistä vaihtoehdoista kiinnostuneen asiakkaan kanssa, kertoo Foodoran Head of Commercial Einar Toivonen.
Foodoran tuoreen ruokabarometrin* mukaan kuluttajat toivovat ravintoloista kalaa, salaatteja ja vihanneksia sisältäviä ruokia, silloin kun he haluavat syödä terveellisesti. Kala-annoksia sekä erilaisia salaatteja toivoo 18 prosenttia vastanneista. Juureksia, marjoja ja kasviksia sisältäviä ruokia haluaisi 14 prosenttia, ja yleisesti kasvisruokaa 11 prosenttia vastanneista.
Naiset kokevat syövänsä terveellisemmin kuin miehet
Ruokabarometrin mukaan naiset kokevat syövänsä terveellisemmin kuin miehet. 60 prosenttia naisista syö vähintään kerran päivässä terveellisen aterian, miehistä vastaava luku on 52 prosenttia. Naiset haluavat myös enemmän kasvisruokaa kuin miehet.
– Trendi terveellisemmistä elämäntavoista jatkuu, ja kuluttajat ovat yhä ravintotietoisempia ja valikoivia ruokavalionsa suhteen. On selkeää, että yhä moni tilaa ravintolasta vain nauttiakseen. Mutta koska ruoan tilaamisesta on tullut arkisempaa ja palvelua käytetään helpottamaan omaa elämää, halutaan herkuttelun lisäksi syödä välillä myös terveellisemmin, kertoo Toivonen.
Freesi olo on otettu käyttöön alkuvuodesta 2024, ja se näkyy niillä paikkakunnilla, joissa on ravintoloita, jotka tarjoavat terveellisempiä vaihtoehtoja. Foodoran tilastojen mukaan kuluttajat herkuttelevat iltaisin ja syövät terveellisemmin päivällä. Siksi Freesi olo on esillä arkisin lounasaikaan klo 10:30 – 15:00. Näin kuluttajille tulee selväksi, mistä ravintoloista löytyy terveellisiä vaihtoehtoja myös iltaisin, jos niihin on kysyntää.
*Foodoran ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin tutkimustiimin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 1019 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tiedonkeruussa painotettiin vastauksia pääkaupunkiseudulta, kehyskunnista sekä muista isoista kaupungeista. Tutkimus tehtiin 4.– 12.12.2023. Tutkimuksen virhemarginaali on tässä kannatusmittauksessa 2 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat

Liitteet
Tietoa julkaisijasta
Pohjoismaiden suurin ruoka- ja päivittäistavarakaupan alan alustatalousyhtiö Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Delivery Hero toimii yli 70 maassa ympäri maailmaa. Euroopassa Foodora toimii kahdeksassa maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa, Ruotsissa ja Slovakiassa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Karkkitilauksissa korostuu edullisuus – näitä hittimakeisia tilataan nyt foodorasta8.5.2025 08:44:41 EEST | Tiedote
Foodora on koonnut yhteenvedon suomalaisten suosikkimakeisista, joita tilataan eniten foodoran kautta Alepa- ja Sale-myymälöistä. Kuluttajille maistuvat erityisesti Coop- ja Xtra-merkkien tuotteet. Somehitti komeilee listan kirkkaana ykkösenä.
140 rekkalastillista – Näin paljon suomalaiset ovat syöneet kebabia 10 vuodessa25.4.2025 10:40:58 EEST | Tiedote
Foodora täyttää tänä vuonna 10 vuotta, ja juhlavuoden kunniaksi selvitettiin kuinka paljon suomalaiset ovat kuluttaneet kebabia tuona aikana.
foodora haluaa edistää toimialan hinnoittelun läpinäkyvyyttä7.4.2025 15:50:51 EEST | Tiedote
foodora haluaa sitoutua yhä vahvemmin hinnoittelun läpinäkyvyyteen. Tästä syystä uusia parannuksia on jo otettu käyttöön foodoran sovelluksessa maaliskuun lopussa. Näin asiakkaita voidaan palvella yhä paremmin.
Kampaaja foodoran kautta – 80% suomalaisista uskoo pikakuljetusten määrän kasvavan3.4.2025 11:12:01 EEST | Tiedote
Foodoran teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kiinnostuneita pikakuljetuksista. Eniten kysyntää olisi reseptilääkkeille, siivouspalveluillle, kotihoidon palveluille, puhelimen pikakorjaukselle, kierrätyspalvelulle tai koti-avustajille.
Einar Toivosesta foodoran uusi toimitusjohtaja vahvistamaan liiketoiminnan kehitystä18.3.2025 08:56:00 EET | Tiedote
Foodoran uusi toimitusjohtaja Einar Toivonen on valmis viemään yrityksen uudelle tasolle. Aiemmin kaupallisena ja strategiajohtajana työskennellyt Toivonen on aloittanut uudessa tehtävässään maaliskuussa 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme